poster

Indián a sestřička

Drama / Romantický

Česko, 2006, 91 min

  • swamp
    ***

    Dan Wlodarczyk chtěl natočit citlivý film dotýkající se problémů v romských rodinách, kdy je kontakt někoho z nich (v tomto případě přirozeně hrající Denisy Demeterové) s někým bílým (křečovitě nehrající Tomáš Masopust) něčím nemyslitelným. V roli jedné z kamarádek se blýskne slovenská herečka Táňa Pauhofová, která i přes krátký pobyt na plátně s lehkostí převyšuje všechny ostatní.(10.9.2007)

  • Kapybara
    odpad!

    Indián a sestřička nemusel dopadnout tak blbě (námět je celkem zajímavý), kdyby scénář nenapsal nějaký trotl, který si ani v nejmenším nelámal hlavu s nelogickým chováním postav a prapodivnými mezerami v ději (nebo snad ve střižně tak dlouho stříhali, až vystříhali všechno podstatné?) - např. "Indián" se v noci v návalu sebetrýznění pořeže nožem, kamarád ho najde v lese, v zápětí mu omývá rány u řeky a už je bílý den - to se nám tak rychle rozednilo? Ale tohle je jen malý detail, jiné věci bijí do očí víc. Hlavní hrdinka pracuje v nemocnici jako zdravotní sestra - mohla by se v noci klidně sebrat a odejít ze šichty, když jí kámoška slíbí, že to za ní vezme? Opravdu těžko, natož aby dala okamžitou výpověď a odjela si do Prahy (proč vlastně, to už se taky nedozvíme, závěr vyznívá naprosto nesmyslně - hlavní hrdinka se bez zavazadel stěhuje do Prahy? - Můžeme se jen dohadovat. Vypadá spíš, jako by si na odpoledne vyrazila na nákupy na Václavák). Vzhledem k tomu, že snímek se tváří jako závažná výpověď ze současnosti, jsou to dosti nelogické seky. Nehledě na to, že to vypadá, jako by se děj celého filmu odehrál během několika dnů, maximálně tak dvou týdnů, o nějaké lovestory nemůže být řeč vzhledem k jalovému chování hlavních postav (a nedozvíme se ani, jak daleko vlastně tento "vztah" zašel, zda Marie svému "bývalému" příteli - nebo co je vlastně zač, neboť se s ním nerozešla, ale chovala se, jako kdyby ano - lhala, když mu potvrdila, že spolu spali)... atd. atd. Škoda ztrácet slov.(10.9.2007)

  • raroh
    *

    Mělo se jednat o střet kulturních vzorců, kdy si navíc Čech hraje po víkendech na indiána, vzniklo z toho jalové nic, které navypovídá o ničem (zlatý Dušan Klein v Radikálním řezu!) už jenom proto, že asimilovaní Romové ve fázi národního obrození (z nichž režisér vybíral herecké představitele) mají myšlením a chováním blížeji k majoritě než autentickým Cikánům.(16.6.2010)

  • insurgentes
    *****

    Vynikající film, jehož nepochopení v komentářích pro mne bylo poslední kapkou k tomu, abych absolvoval ponižující anabázi hodnocení 200 filmů a celého přijímacího řízení a mohl k němu taky něco napsat. Žádní známí herci, jen samé neokoukané tváře, které si s sebou nenesou pachutě z předešlých rolí (aspoň pro mě). Hlavní představitelka trochu kolozubka, ale ještě se bohatě vejde do hranic velmi dobrého vkusu (a především dobře hraje). Hlavní hrdina skutečně moc krásy nepobral (hlavně nos, na ten jsem se nemohl vynadívat), ale o tom to bylo: člověk pak snáze věří, že je to skutečný příběh, a ne nějaká vyvoněná prošpekulovaná slátanina. Film se v otázce soužití s cikány celkem zdařile vyhýbá schématům, a to přes to, že je vlastně celý vystavěn na terénu, kde se to schématy jen hemží (takže, ona tam ta schémata jsou, ale zobrazená jako schémata, a tudíž neruší). Jedinou výjimkou z právě řečeného je to, že prostě romák musí jezdit v žigulíku, i když floutci, jakým byl bratr hlavní hrdinky, už nejmíň 10 let jezděj v něčem úplně jiném. Spíše než romantickým bych film nazval psychologickým v tom nejlepším slova smyslu. Například scéna, kdy bratr hrdinky přijde do domu rodičů vyreklamovat svou sestru a rodina poslouchá za dveřmi jejich rozhovor, při kterém se rozplývá dojem, že dívka je vlastně normální a naopak se utužuje původní schéma, že cikáni jsou póvl (ačkoliv jen my, diváci, v tu chvíli víme, že to tak není), je jedna z vrcholných scén filmu, při které mě mrazilo v zádech. Současně tady nikdo cikánům nenadržuje, cikáni se i mezi sebou nazývají cikány (to je mi sympatičtější než to překorektnělé "romové"), je jasné, že zápletka musí obsahovat prvek násilí, ne proto, že by to bylo klišé, ale prostě proto, že oni jsou takoví... Nakonec i hlavní hrdina se ke své lásce dostal skrze použití násilí, a to je možná mnohem psychologičtější moment, než následná bitka. Je tam krásně vyobrazený ten kontrast mezi gádžou, co už je tak zblbý konzumem a tak rozmazlený pohodlnou společností, že hledá svou identitu v indiánství (nikdo to sice ve filmu nekritizuje, ale vidíme sami, jaký je to nesmysl) a cikánkou, která o tu svoji identitu musí usilovat úplně jinak a z úplně jiného důvodu. Malinko odfláknutý je až víceméně závěr, kde nás tvůrci nechají tápat, jaké byly vlastně přesné příčiny náhlého zvratu, avšak je možné se domýšlet, že pod vlivem rodinných pohnutých událostí se hrdince ještě více otevřou oči a vidí, že se musí pohnout zas o něco dál (to mi napovídá její pousmání u sochy pražského indiána - přesně to bych udělal i já.)(11.1.2010)

  • Rhed
    **

    Jihočeské maloměsto plné Romů, hovořících prefabrikovanou univerzitní romštinou Mileny Hübschmannové. Záštiplní starousedlíci, kteří zarputile odmítají multikulturní obohacení v podobě četných krádeží a rozbitých hub. Palec nahoru za bravurní exteriéry, bod dolů kvůli nesmyslné rádoby indiánské vsuvce.(15.4.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace