poster

Sbohem, Sabato

  • italský

    Indio Black, sai che ti dico: Sei un gran figlio di...

  • slovenský

    Zbohom, Sabata

  • anglický

    Adios Sabata

Western

Itálie / Španělsko, 1971, 104 min

  • vesper001
    ****

    Odnož legendy o Sabatovi podaná pro změnu s nadsázkou – proč ne? Těch smrtelně vážných westernů je přece na světě víc než dost. Brynnerův pistolník v černém má sice už o pár let navíc, ale upgradovaný design (třásně, rozhalenka, houpavý krok a kouzelná puška :) a sarkasmus mu sluší. Kluzký týpek Ballantine v podání kluzkého Deana Reeda je sice z čeledi obtížně snesitelných, ale takový nejspíš má být, akční scény jsou patřičně akční a soundtrack příjemný.(9.5.2012)

  • odpadlik123
    *

    Tohle mi nějak unikalo, takže do třetice...všeho zlého. Překvapivě nejméně důležitou mi tu přijde ústřední postava třásnatého Indio Blacka (tedy Sabata Yul opětovně mučený Soukupem), Sanchez ve víru podivně zapletené revoluce už přímo vybízí k zabití a jeho málomluvní přátelé (tanečník flamenga a Sal Borgese s fetišem z hodinek plus mnozí jiní) doplňují ansámbl. Kdyby však byla zdánlivě málo sranda, tvůrci se rozhodli za záporáků udělat Rakušany (nic vtipnějšího, než německy nadávající záporáci v čele s aktivním Brunem Corazzarim a pasivním Gérardem Herterem zřejmě být nemůže) a hlavní postavu Blonďáka z Deana Reeda. Jeho vymydlený frajer nad věcí, jemuž dabing a zjev dodává nádech jisté přiteplalosti a který diváka po celý film nutí doufat, aby mu už někdo naládoval broky do zadku, je zkrátka otřes. Sabata se nijak neprojeví, záporáků bude v průběhu tohoto díla bez určitelného děje dle náročných Paroliniho nároků rozmetáno na stovky, Dean dopadne dle tradiční Sabatovské šablony, jinak ucházejícně ztmelená hudba se nějak vytratí a ze všeho jsou cejtit prachy na sto honů. Až teď zjišťuji, jaký že to byl první Sartana majstrštyk a prvního Sabatu zřejmě za pana Kramera točil nějaký osvícenec. A ten Reedův deník, to musely být zápisky...(26.2.2013)

  • gogo76
    ****

    Keď som počul prvé tóny z melódie k tomuto filmu, hovorím si, tak toto je buď Morriccone( ale nepoznám takú melódiu), alebo ho niekto brutálne vykradol a použil úplne všetky prvky a štýly, ktorými sa Morricone vo westernoch preslávil. Je to až neuveriteľné, ale je to druhá možnosť. Kvality ale uznať musím a hudba si pochvalu zaslúži, pretože je dosť výrazná i kvalitná. Okrem hudby je tu takmer všetko, čo môžme vidieť v starších špagety westernoch. Mexických banditos, hlboké pohľady do očí i charakteristický zvuk výstrelov. Iba ten nablýskaný ohoz Yulla Brynnera mi tam akosi nesedel a jeho terminátorovská mimika by tiež chcela rozhýbať. Tým nechcem zhadzovať jeho výkon, len bol trochu kamenný. Samotný dej, kde ide aj o zlato môže pripomenúť klasiku Dobrý, zlý a škaredý. Tu sú však protivníci až z rakúsko-Uhorska. Asi nemá veľkú cenu baviť sa o tom, kto má väčšie šance na prežitie. Rakúšania či mexický pistoleros? Záleží na tom, na ktorej strane bude stáť Sabata...70%.(9.1.2013)

  • Pitryx
    **

    Poslední díl trilogie a diskutovat, zda bal lepší pan Cleef nebo pan Brynner je zcela zbytečná. Oba mají své a nedá se jim upřít. Horší je ten fakt, že ani jeden z filmů mne moc nebavil a tento poslední to byla pořád stejná a obehraná písnička. Děj skáče jako splašený, scénárista zbytečně kombinuje, a celé je to takové nedomrlé. Tu košili, co měl Sabata na sobě chci a hotovo. Dávám za ni dvacet. Další za profi přístup a občasné pousmání. Ale podruhé to opravdu nechci.(15.3.2018)

  • Pohrobek
    ***

    Třetí díl sabatovské série. Odehrála se tu podstatná změna: Lee Van Cleefa nahradil Yul Brynner. Těžko říci, kdo byl lepší, vychází to asi na remízu. Yul je o dost lepším hercem, ale s Van Cleefem možná bylo více srandy. Každopádně z předchozích dvou dílů bylo převzato tak 80% - příběh o honbě za hromadou zlata, Sabatův nespolehlivý "kamarád", šílený zloduch, s nímž se Sabata vypořádá klasickým způsobem. Něco se ale změnilo - film má o dost propracovanější a především uchopitelnější příběh, hudba je uměřená, prostředí je klasicky spaghetti - westernové; snímek se tak rozloučil se starým Sabatou a stal se klasickým a nadprůměrným zástupcem italo-westernu.(1.8.2006)

  • - Náhradné pokračovanie Zbohom, Sabata (1969) (s Brynnerom namiesto Lee Van Cleefa) bolo nazvané "Indio Black", kým sa napokon nepremenovalo kvôli premietaniu v USA. (Svadbos)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace