Reklama

Reklama

Tomuhle pistolníkovi nikdo nezkřížil cestu dvakrát. Až dosud… Během vzpoury proti habsburskému císaři Maxmiliánovi je obávaný pistolník Sabata najat, aby pro mexické povstalce ukradl rakouský zlatý poklad milionové hodnoty. O zlato má však zájem i pochybný Brite Ballantine… Ve filmu Sbohem, Sabato se oproti prvnímu filmu se Sabatou odehrála podstatná změna: Lee Van Cleefa nahradil Yul Brynner, pro kterého se jednalo o první a poslední účinkování ve spaghetti westernu. Režisér Gianfranco Parolini zde dává větší důraz na příběh než v prvním filmu o Sabatovi,s využitím pro western netradičního tématu habsburské nadvlády nad Mexikem. Zbytek klasických ingrediencí ale zůstává: prohnilí zloduši, množství netradičních rekvizit v roli zbraní, neustálá akce včetně parkuru a výrazná hudba Bruna Nicolaie. Pro pamětníky je třešničkou na dortu účast zpěváka Deana Reeda, který v době totality ze západu emigroval do Sovětského svazu a byl hojně využíván tamní propagandou. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Sabata pomáhá skupince mexických revolucionářů ukrást vozový náklad zlata. Sabata tentokrát s tváří Yula Brynnera, což vyvolalo docela zmatek, neboť ve stejnou dobu vtrhnul do kin ještě další snímek 'Návrat Sabaty' (1971), kde si ho opět zahrál Lee Van Cleef. A co víc, snímek je považovaný za třetí díl série. Tak kdo je tedy pravý Sabata? 'Název 'Návrat Sabaty' na takovou otázku určitě odpovídá. Yul Brunner však předvedl Sabatu o něco drsnějšího a celý snímek, jako takový, se daleko více přibližuje k atmosféře a vůbec konceptu spaghetti westernu. Snímek obsahuje jak brutální scény násilí, tak i zábavné momenty. Ani dlouhé pohledy a divácké očekávání, co se bude dít, samozřejmě nechybí. Snímek má dokonce i o něco rychlejší tempo a větší důraz na dějství. Ale i tak to přesto všechno vytváří dojem, jakoby tomu přeci jen ještě něco chybělo. Každopádně snímek dokáže fanoušky spaghetti westernů uspokojit, byť něco, co vytvářel Sergio Leone, nelze očekávat. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Výmenu Lee Van Cleefa za môjho obľúbenca Yula Brynnera vnímam jednoznačne pozitívne, inak však záverečný diel Sabatovskej trilógie v podstate nemá diváka čím obzvlášť nadchnúť či prekvapiť. Brynner je samozrejme OK, zopár prestreliek a hudba od Bruna Nicolai takisto ujdú, inak však ide o tradične naivný a povrchný spaghetti western. Každopádne sa mi však Adios Sabata páčil predsa len o čosi viac, než druhé pokračovanie s názvom Návrat Sabatu. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Konečně to má pořádný scénář a nějakou zápletku, i když to vychází nadále z archetypu pistolníků, kteří by pro prachy zradili kohokoliv, takže vlastně vůbec nejde o nějaké kladné hrdiny. Dobré je zde ozvláštnění o Rakušáky s jejich císařem Maxmiliánem, nebo pár vtipných průpovídek (žel jen v první části filmu, později psal dialogy asi někdo jiný, protože z chytrých dvojsmyslů se přešlo na hrubozrnný humor). Pro našince je příjemným překvapením účast zpěváka Deana Reeda, jo, to je ten, který ze západu v době totality emigroval do Sovětského svazu. I ta partička tak nějak ušla. Ale příběh je celkem takový pitomoučký až nelogický. Proč by plukovník nebo jeho pobočník pořádali zbytečnou kamufláž s přepadením vozu, vždyť stejně celou dobu věděli, kdo se v tom veze? Ta tajná služba s holubí poštou, ta také se nechovala moc jako secret service. Ale hlavně - dostanu se k vozu s pytli plnými zlatého prachu, a ani se nepodívám dovnitř, jestli tam fakt je? A když už jsem jednou podveden, tak při příští příležitosti se nepodívám opět? Navíc hudba je zde svižnejší než střih, což je na pováženou, protože i když se hudba snaží, střih dává filmu pomaloučkou fazónku, takže nevěřím, že Sabata sejmul několik vojáků skoro naráz. Spíše to díky střihu vypadá, že než znovu vystřelí, stihli by se vojáci přesunout v klidu až k němu, kdyby mohli a scenárista a režisér jim to nezakázali. A Yul Brynner zde vypadá skutečně velmi otráveně a unaveně, bez šťávy. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Třetí díl sabatovské série. Odehrála se tu podstatná změna: Lee Van Cleefa nahradil Yul Brynner. Těžko říci, kdo byl lepší, vychází to asi na remízu. Yul je o dost lepším hercem, ale s Van Cleefem možná bylo více srandy. Každopádně z předchozích dvou dílů bylo převzato tak 80% - příběh o honbě za hromadou zlata, Sabatův nespolehlivý "kamarád", šílený zloduch, s nímž se Sabata vypořádá klasickým způsobem. Něco se ale změnilo - film má o dost propracovanější a především uchopitelnější příběh, hudba je uměřená, prostředí je klasicky spaghetti - westernové; snímek se tak rozloučil se starým Sabatou a stal se klasickým a nadprůměrným zástupcem italo-westernu. ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Odnož legendy o Sabatovi podaná pro změnu s nadsázkou – proč ne? Těch smrtelně vážných westernů je přece na světě víc než dost. Brynnerův pistolník v černém má sice už o pár let navíc, ale upgradovaný design (třásně, rozhalenka, houpavý krok a kouzelná puška :) a sarkasmus mu sluší. Kluzký týpek Ballantine v podání kluzkého Deana Reeda je sice z čeledi obtížně snesitelných, ale takový nejspíš má být, akční scény jsou patřičně akční a soundtrack příjemný. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (3)

  • Náhradné pokračovanie Zbohom, Sabata (1969) (s Brynnerom namiesto Lee Van Cleefa) bolo nazvané "Indio Black", kým sa napokon nepremenovalo kvôli premietaniu v USA. (Svadbos)

Reklama

Reklama