poster

Šifra mistra Leonarda

  • USA

    The Da Vinci Code

  • Francie

    Da Vinci Code

  • Slovensko

    Da Vinciho kód

Mysteriózní / Thriller

USA / Malta / Francie / Velká Británie, 2006, 149 min (Director's cut: 174 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    odpad!

    Break The Codes. Původně jsem přemýšlel dokonce nad jednou hvězdičkou, ale poté jsem si přátelé řekl ne, že tohle rozhodně není film, jehož směrem by se měla ubírat současná hollywoodská produkce a že nedat odpad jenom kvůli Ianu McKellenovi, který si z filmu délá otevřenou legraci, by bylo poněkud hloupé. Užil jsem slova "film", omlouvám se - Ron Howard, naprosto neschopný vypravěč, natočil za "přispění" nenápaditého scénáristy Akivy Goldsmana spíše divadelní hru anebo adventuru o přesunu z jednoho bodu do druhého (vykonstruovanou, schématickou, klišovitou, křečovitou...) bez možnosti ovládání, při které je nejdůležitější vyslechnout si neskonale hloupé a postupem času průměrně inteligentního člověka svou nafoukanou hloupostí urážející proslovy postav (dokonce i akční scény jsou situovány jako dialog!). Upřímně by mě zajímalo, kde se podělo 130 milionů amerických dolarů, když Šifra není dobrá ani po technické stránce a co víc, nedá se vnímat ani jako žánrová dobrodružná zábava, když si okázalým užitím hudby jako z německé televizní kriminálky a mystického střihu hraje na něco víc (takhle hloupý a nechtěně směšný blábol tady nebyl od Umučení Krista). Svícení scén podřízené přístupnosti, nulová práce s mizanscénou a téměř žádná hloubka ostrosti, zmatečný a okázalý střih dílo zkázy dovršují, o logických dírách velikosti průvanu v mých trenkách po čočkové polívce nemluvě. Herecké výkony na tom nejsou o nic líp, Howard je špatný dir-actor a když člověk pomine figurky jako Molinu a Rena, zbývá mu obstojný Bettany, neuvěřitelný Hanks a ve všech filmech špatně hrající Audrey Tatouová. Svým způsobem mám ten film ale rád, dialog mezi symbyolologem a jeho starým přítelem, který na něj vytáhne skutečnou vědu sémiotiku, mě vždy dokáže svou pompézní arogantností a demencí pobavit. To se nedá ale říct o celku, blockbusterové dno léta páně 2006.(11.1.2007)

  • Lima
    **

    Howard je v tom nevinně. Lépe děj, ve kterém se primárně mluví a mluví, asi zfilmovat nešel. I herci solidně odváději v rámci svých možností to, co jim umožňoval scenář (Hanks i ta Tautou byli v pohodě, o McKellenovi ani nemluvě). Dokonce ty dvě a půl hodiny utekly celkem rychle. Proč tedy 2*? Problém je v blábolivé předloze a logicky z toho i scenáře. Brown plete jablka s hruškami, historii s bájemi, vytváří jako obratný manipulátor konspirační teorie, které se sice krásně poslouchají (a čtou), ale jsou v jádru vycucané z prstu a spíš než ke kontroverzi mají blíže k hlouposti (ale co bych čekal od člověka, který si ve své ´Digitální pevnosti´ plete bity s bajty, že ano). Jak si mám potom užít takový film, když to, co mi předkládá - od myšlenky až po nevěrohodné postavy - je jeden veliký nonsens (v závěr, při odhalení pointy, jsem už jenom čekal, že se tam někde objeví Monty Python a zazpívají nějakou písničku). Veliké tržby chápu, vydatná mediální a reklamní masáž dokáže divy ("Film století!" apod.), spíše se divím - tohoto "Danikena pro chudé" se prodalo 60 milionů výtisků? No proti gustu žádný dišputát a každý má to, co si zaslouží, pravdaže.(27.5.2006)

  • Renton
    ****

    Scénář: Akiva Goldsman .. Lidé sebou nechají tak snadno manipulovat.. Pár kritiků nezatleská a divácká podjatost je tady. Když vzpomenu na snímek, který tatáž porota vybrala v Cannes za nejlepší - unylý Wind That Shakes the Barley - je mi to k smíchu, protože právě Vítr je ukázkou všestranné filmové průměrnosti nabalené na historicky důležité téma. Šifra není tuctová a průměrná. Nesdílím tedy s většinou zde zmiňované nedostatky. Předem zmíním, že jsem Da Vinci Code četl už před natočením a kniha je každopádně o dost lepší než vzniklý film. Je extremně napínavá, čtivá a fabuluje po mé chuti. Film není svou stavbou tak napínavý, část v muzeu je hodně stručná, ale samotná podstata tématu je stále dost zajímavá a díkyfilmovým možnostem se dočkáme historickým flashbacků a hlavně jinak vyvedeného konce příběhu, který bude největší změnou pro čtenáře. Suma sumárum film uplyne svižně a pokud Vás téma osloví (tak jako mne), rozhodně doporučuji knihu a pak také třeba snímek Last Temptation of Christ. 70%.(24.5.2006)

  • flanker.27
    ***

    Co napsat o filmu, na který má svůj názor už snad každý, filmový fanda nefanda. Tyler víceméně napsal to, co si o filmu myslím já, takže jen doplním, že Ron Howard myslím odvedl poctivou filmařskou práci, rozhodně bych film nebral jako čistý výcuc paněz bez vloženého úsilí. Kompozice některých scén a práce s kamerou je výborná, zvláště oceňuji zrnité flashbacky a "historické" exkurzy. Film jako takový je samozřejmě limitován knihou, výhrady bych neměl ani tak k obsahu, jako spíš ke značné překombinovanosti děje a samozřejmě k přizpůsobování si některých faktů, ale v tom zase není Šifra zdaleka výjimkou, dokonce bych řekl, že se stále jedná o historicky přesnější dílo, než většina americké produkce :)). Herecké výkony odpovídají ději, Hanksův účes není tak strašný a Audrey vypadá docela roztomile. Hodnocení je přesně na 3,5, dal bych tak 7/10, v pětistupňové škále volím nakonec 3, film je totiž ke své škodě moc známý projekt, za jiných okolností bych asi dal 4.(28.5.2006)

  • Radyo
    ****

    Váhal jsem mezi 3 a 4 hvězdičkami, nakonec dávám 4, i když si jimi nejsem úplně jist. Knihu jsem četl a co se týče čtivosti, nemá chybu. O filmu se ale totéž prohlásit nedá. Oproti knize jsem si nedokázal vypracovat žádné sym- či anti-patie k některé z postav - prostě mi tak nějak byly všechny lhostejné. Také se mi zdálo, že všichni (kromě Hankse a Tautou) filmem víceméně jen "proběhli", v knize je každé postavě věnován větší prostor. Abych ale jen nezatracoval, film má i spoustu kladů. Vynikající byla hudba, to bezesporu, ale to samo na dokonalý film nestačí. Povedla se i vizuální stránka, i když se na ní dalo ještě leccos vylepšit. Film sice postrádá napětí "od začátku do konce", ale jsou v něm zajímavé momenty a herci sice nezáří, ale hrají dobře. Je to zkrátka asi na těch 70%, jak naznačuji v úvodu.(7.12.2006)

  • - O Šifře mistra Leonarda projevili zájem producenti TV seriálu 24 hodin, kteří ji chtěli zpracovat jako jednu z hlavních dějových linií. Dan Brown odmítl a o několik měsíců později dostal od studia Sony 6 milionů dolarů za práva na zfilmování celé knihy. (imro)

  • - Spoiler: Mezi knihou a filmem lze najít několik rozdílů. Například postava bankéře ve chvíli, kdy chce ukrást kryptex Robertu Langdonovi (Tom Hanks) a Sophii Neveuové (Audrey Tautou), nemá zlé úmysly a zná se s mrtvým Jacquem Sauniérem (Jean-Pierre Marielle). Dalším rozdílem je skutečnost, že Jacques Sauniére (Jean-Pierre Marielle) není skutečný, ale adoptivním prarodičem Sophie Neveuvové. (Caaslav)

  • - Když Robert Langdon (Tom Hanks) ukazuje Leigh Teabingovi (Ian McKellen) krabičku s kriptexem, je na záběru zezadu vidět štítek s růží. V dalším záběru je však štítek zepředu. (Brooks_xx)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace