poster

Posedlost

  • francouzský

    Possession

Drama / Horor

Francie / Západní Německo, 1981, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Freemind
    ****

    Tohle je přesně ten případ, kdy si u závěrečných titulků říkám "Do prčic, jak tohle ohodnotím?" Mám jasno ohledně slabin - tento film strašně trpí hlavně tím, že byl natočen v pošahaných 80tých letech, což do jisté míry ospravedlňuje toporné Neillovo herectví (dost možná nejděsivější úkaz tohoto snímku), celkovou teatrálnost ztvárnění všech postav a mizerné masky. Za tohle bych dal s klidným svědomím dvě hvězdičky. Zulawski ale exceluje v jiných disciplínách - v těch prokletých 80tkách, kdy většina evropských filmů vypadala jako televizní inscenace, nám Ondra servíruje klouzavé pohyby kamery, atmosférickou práci se světlem a místy vysloveně krásnou kompozici záběrů. Isabelle Adjani, která se většinu filmu chová jako ztělesněný model PMS, předvede několik záchvatů, které by měly vejít do dějin horroru (viz. naprosto strhující scéna v metru). Ale co už, prostě se na to podívejte. Když si to srovnám a vzpomenu si na posledních 10 letošních horrorů, které jsem viděl, tak se mi chce brečet.(30.9.2009)

  • Flipnic
    ****

    Velice "ŤEŽKÝ", hutný, náročný film ... Navíc opravdové psycho, divák si již několikrát myslí, že dojde k nějakému vyřešení a závěru a film ho zavede zase na další kolej a protáhne ho dalším peklem. Je to velice Cronenbergovské, kdybych neznal jméno režiséra, rozhodně bych to odhadoval na Cronenberga. Polovina filmu je vypjaté drama rozpadu rodiny, přes psychické útrapy a šílenství manžela, přes vzpamatování se manžela po vyšinutí a jako by posedlost manželky a po absolutní bizzard, která si stále ale nechává jistý smysl a naštěstí diváka neutopí naplno ... což je jen dobře. Film obsahuje špičkové herecké výkony Adjaniové a Neilla, to je absolutní vrchol, ždímou ze sebe naprosté maximum a chvíli jsem měl skutečně strach o ně jako o herce- lidi, ne jako o postavy filmu. Není to ani tak horror, jak by se zdálo, těžko uchopitelné, popsal bych to jako "těžkotonážní psycho-dama" ... Dlouhá stopáž může být pro někoho na škodu ...(25.6.2009)

  • MarekT
    *****

    Nářez! Mohl bych se omezit pouze na tento výkřik, ale takhle bych se mohl vyjádřit ke každému filmu bez ohledu na to, zda jsem ho viděl (nemluvě o formálním porušení zdejších pravidel)... Jedno z nejpříjemnějších filmových překvapení vůbec. Chvíli rodinné drama, chvíli normální detektivka, sem tam nějaká ta surreální duchařina - přesto se snímek řadí k těm, u kterého je žánrová nevyhraněnost positivním jevem - podobný subjektivní zážitek mi přichystala pouze Jodorowského "Svatá hora", kdy moje potencionální domněnky skartovala třeba hned následující scéna. I proto se nebojím vyslovit silně heretickou myšlenku - zapomeňte na nastávající maminku Rosemary či malou Lindu coby anděla s vymítaným ďáblem v těle. Zdejší zjištění je mnohem překvapivější než v obou zmiňovaných případech, navíc labilní kamera a herectví (za sebe jsem si více oblíbil Sama Neilla, jeho partnerka Isabelle Adjani je sice trefná mrcha, nicméně v tomto směru zohledňuji vcítění se do příběhu a pocity, které můj jmenovec Mark zažíval, jsou mi bližší) dokáží vyvolat větší hrůzu - osobně jsem bledl i při banalitách typu podřezání si zápěstí, o proslulé interrupci sestry Naděje plus geniálně oživeném monstru (Švankmajer překonán) se netřeba rozepisovat. Stejné to je i s dojmem věrohodnosti, který nutí diváka se obávat o to, že se mu podobná věc může stát taky (opět nutno srovnávat se zmíněnými Vymítačem & Rosemary, které to zdání sice mají, ale zůstává jen u něj). Nad všemi klady snímku ale ční jméno Andrzeje Korzynského. Hudební doprovod, který vzešel z jeho rukou, považuji za nejvíce návykový v historii kinematografie - shlédnutí Posedlosti bylo mě takovou psychedelií, že jsem okamžitě po skončení projekce poslouchal ústřední půlminutovou skladbu nepřetržitě po celou hodinu... Nečekaně umístěný homosexuální poměr spolu s mrazivým pohledem na Berlínskou zeď, ozdobenou nápisem "Die Mauer muß fall" by se v jiných filmech stal nesmrtelným, zde ovšem plní roli nepodstatného komparsu. Není divu, že všechno kolem je pro mě osobně něčím, u kterého stojí za to si koupit originální DVD (edice FilmX), jelikož stokoruna je vzhledem ke kvalitám díla velmi nízká cena. "Posedlost" se totiž řadí mezi circa dvaceti filmů, které na mých pomyslných vahách vyvažuje pouze dvanáctitunový valoun zlata. Často se zde v profilu skloňuje Trierův "Antikrist", nicméně nevěřím, že by se něco tak sugestivního jako tento nesmazatelný zápis Andrzeje Źulawského mezi nesmrtelné dalo hravě překonat... Jednoznačných 100%(21.11.2010)

  • Seabeast
    *****

    Velká kláda na koukání, upozorňuji předem! Nic pro slabší povahy nebo psychicky labilní jedince... Jeden z nejtěžších filmů na psychiku, co jsem zatím viděl. Příběh o páru, který poznamená nevěra ze strany manželky a je nad to navíc protkaný podivnými okolnostmi. Naprostý obdiv patří hlavním protagonistům a to Samu Neillovi a nádherné Isabelle Adjani, u které opravdu nechápu, jak mohla takový výkon podat. Takhle ztvárněné šílenství postav jsem ještě na filmovém plátně nespatřil. V režijním umu jakoby se střetl Lars von Trier svoji temnotou a psychologií a David Cronenberg na druhé straně svoji explicitní nechutností a mystičnem. Přes svoji těžkou stravitelnost, ale něco do sebe má a jak je u těchto filmů zvykem, tak pod povrchem dle mě lze spatřit životní paralely a symbolismus, které budou chtít objevovat jen ty zvídavější. Nejsem si jist, zda-li tím budu chtít ještě jednou "projít", ale i tenhle typ filmu je zajimavé vidět.(7.1.2014)

  • Hunter2222
    ***

    Fakt veľmi zvláštny film. Prvá polovica je v pohode. Silná dráma, histerické výbuchy. No tá druhá polka. V nej sa film mení na ničo polosurealistické, silno filozofické a pre mňa absolútne nepochopiteľné. Jedna nezmyselnosť strieda druhú a vy len čakáte, čo z toho vylezie a či nakoniec príde nejaký koniec, ktorý by to všetky vyjasnil. Nuž, aj napriek dobrým hereckým výkonom, dobre zvolenej hudba a dokonca aj napriek tomu, že ma film nenudil nemôžem ísť vyššie ako 60%, keďže hlavná myšlienka, alebo pointa filmu (ak nejaká bola) mňa úplne obišla.(7.6.2010)

  • - V známej scéne v metre, kde Annu (Isabelle Adjani) chytí záchvat a hádže so sebou, je poriadne strapatá. V nasledujúcom zábere je už ale znova pekne učesaná. (Jayem)

  • - Přestože byl film natáčen v Berlíně a spoluprodukován německou společností, v Německu byl poprvé uveden až roku 2009. (-bad-mad-wolf-)

  • - Nezostrihaná verzia filmu bola uverejnená až v roku 1999. (misterz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace