Režie:
Jiří BělkaScénář:
Jiří Zdeněk NovákKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Eliška Balzerová, František Němec, Marie Vášová, Petr Štěpánek, Zdeněk Řehoř, Ljuba Krbová, Lída Roubíková, Valérie Zawadská, David Prachař, Božena Riesnerová, Jolana Maurerová-ZelinkováVOD (1)
Obsahy(1)
Za sobectví se platí nejvyšší cenou – samotou. Televizní zpracování povídky Marie Majerové. Marta Vendyšová (E. Balzerová) vyrůstala v bohaté rodině a provdala se za známého a úspěšného architekta (F. Němec). Brzy po začátku první světové války dostala zprávu, že její muž padl na frontě. Mezi věcmi, které jí předal jeho frontový přítel, je i medailónek s tváří dítěte, který u muže nikdy neviděla. Rozhodne se vypátrat dárce... (Česká televize)
(více)Recenze (18)
Skvělý televizní film - zajímavý příběh, který byl dobře psychologicky vystavěný, navíc s téměř detektivní zápletkou, takže jsem se ani chvíli nenudil. A realistický závěr mu naštěstí ani nedal sklouznout do pouhého romantického melodramatu. Ozdobené navíc i výbornými a přesvědčivými hereckými výkony. Rovněž mě překvapilo, že tak nosnou povídku napsala Marie Majerová, kterou má člověk kvůli minulému režimu zařazenu v poněkud jiné škatulce, zřejmě nejspíš neprávem. ()
Vyborna inscenace, kterou vsak srazi nektere dialogy, ve kterych pokus o dramatickou zkratku zabiji verohodnost daneho okamziku. Balzerova odehrava soukrome niterni herectvi, dalsi herci ji pouze sekunduji. Pojeti postavy hospodyne Anezky se vsak moc nevyvedlo, bylo jakesi moc okate, coz v podstate pripravilo konec o podstatnou cast emoci. 7.5/10. ()
Komorní drama, které má z počátku velice naivní atmosféru a v samotném závěru již velice mrazivou. Raněný voják (Petr Štěpánek) přináší zprávu z války Martě Vendyšové (Eliška Balzerová) o jejím muži. Té dlouho nedochází, že pro ni nemá dobré zprávy, ale že její manžel padl. Začne jí to pomalu docházet až poté, co se rozpovídá o útoku v zákopech. Její chování mi přišlo dost naivní. Je na manžela natěšená, raduje se i z toho nového vojáka. Vůbec ji nemůže dojít, že takový voják jen zvěstuje, že manžel padl. Poté to již jde ráz na ráz... objeví se tajuplný medajlonek a s ním retrospektivní pátrání, zda její manžel měl nějakou jinou ženskou, když Marta ležela v sanatoriu. Je to klasický televizní film, točený v ateliérech. Vypadá to jako divadlo, ale ten příběh a dialogy jsou poutavé, a tak oproti jiným takovým filmům to není nuda. [99. hodnocení, 12. komentář, 73%] ()
"Já vám vašeho muže neukradla, na to musejí být dva!" Hodiny v bytě Marty Vendyšové (sugestivní Eliška Balzerová) tikají a tikají a divákovi této televizní inscenace podle předlohy Marie Majorové je minutu od minuty jasnější, že ten příběh o odhaleném tajemství medailonku manžela dotyčné nebude mít veselý konec. Slzy v očích nejen Elišky Balzerové ale i Marie Vášové nám to jen potvrzují. Jiřímu Bělkovi se ten smutný příběh podařilo vcelku zajímavě natočit, zvláště všechny ty flashbacky (s Františkem Němcem) mají vcelku nostalgickou atmosféru. ()
O údělu a neveselých osudech manželek, milenek i dětí, o kterých se jedná většinou bez nich. To vše v nefalšované, rakousko - uherské červené knihovně, s klasicky lehkým nádechem feminismu Marie Majerové. V nadprůměru u mne vše drží precizní herectví Elišky Balzerové, které nepřekonala ani poněkud křečovitá Marie Vášová. Společně ovšem nasazují laťku skvělého dráma dosti vysoko. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (1)
- Povídka Medailónek pochází ze sborníku Mučenky (1921), za který získala Marie Majerová v roce 1922 Státní cenu za literaturu. (NinadeL)
Reklama