poster

Black Museum (S04E06) (epizoda)

Drama / Komedie / Horor / Sci-Fi / Thriller

Velká Británie, 2017, 1 h 9 min

Tvůrci:

Charlie Brooker

Režie:

Colm McCarthy

Scénář:

Charlie Brooker

Producenti:

Charlie Brooker
(další profese)
  • okkac
    ****

    Podobně jako speciál White Christmas, má Black Museum v sobě skryté 3 mini příběhy, které ale mají pak vliv na hlavní linku. Hlavně ta první s doktorem, který si vypěstoval závislost na bolesti je asi z nich nejlepší, ale kvalita je skoro vyrovnaná. Potěší plno muzejních exponátů, které slouží jako odkazy na minulé díly. Uvidímě, jestli ještě bude další série nebo ne. Původní objednávka Netflixu byla 12 dílů, které se rozdělily do 2 sérií.(29.1.2018)

  • Frajer42
    ***

    Spoilery! Nemálo mě vyděsilo, že tato epizoda tak trošku smrdí rozlučkovým dojmem. Já bych rád viděl ještě alespoň dvojnásobek současného počtu sérií, takže ať milí tvůrcové na nějaké ukončování laskavě zapomenou. Tentokrát se jedná a jakousi koláž tří příběhů, které se hezky protínají. Nápad s muzeem, kdesi v poušti, které nabízí mnoho předmětů z předcházejících dílů je určitě zajímavý a otevíral obrovský potenciál. Ve srovnání s dalšími díly je tento mnohem více vtipný a odlehčený. První dva příběhy byly hodně kvalitní. Ten třetí, kde se vše vlastně spojilo mě už příliš nezajímal a upečená opička ve mne žádný dojem nezanechala. Lepší tři kousky.(27.5.2018)

  • Illioplius
    **

    Zamrzelo ma, že finále série (a azda celého seriálu?) vlastne iba recyklovalo už otrepaný námet o „uväznenom vedomí“ a nekonečnom utrpení. A to je pritom toľko zaujímavých tém, ktorých sa seriál mohol dotknúť, no neurobil tak: napríklad kryptomeny, úplné zrušenie hotovosti, autonómne autá, vplyv virtuálnej reality na sexuálny a rodinný život atď. Príbeh s lekárom bol ako-tak originálny, ale zvyšok sklamanie a krívalo to aj po dejovej stránke. Žiaľ, jeden z najslabších dielov.(9.1.2018)

  • Helmutek
    ****

    Oproti nápadově minimalistickýmu Metalhead je tenhle díl nápadama doslova natřískanej. Ten koncept s muzeem je podle mě skvělej - myšlenka víceméně nevydařenejch, určitě ale temně děsivejch (pseudo)vědeckejch experimentů na lidech vystavenejch v rámci jedný zvrácený expozice někde na opuštěný pouštní pumpě mi jednak přijde skvělá, pak ale taky v rámci jednoho celku samozřejmě dává opodstatnění a prostor víc příběhům - což pochopitelně může bejt kladem i záporem. V Black Museum mi to ale sedlo, a ta určitá (záměrná) zkratkovitost mi vůbec nevadila, i když je samozřejmě i mně jasný, že vlastně každej z nápadů moh bejt rozvedenej v rámci samostatnýho dílu, kde by tak moh bejt prostor pojmout to ještě "líp" nebo "zajímavějc". (POZOR, TROLEJ) Všechny tři příběhy (doktora vypěstujícího si závislost na /cizí/ bolesti, přenesený vědomí matky v komatu do mysli jinýho člověka nebo dokonce do neživýho předmětu, k smrti odsouzenej vězeň uchovanej jako digitální atrakce pro návštěvníky muzea) jsou celkem smysluplně spojený do jednoho celku jak místem (jedno muzeum), tak postavama (vypravěčem/průvodcem a návštěvnicí), nakonec ale i tou pointou - ta navzuje sice jen na jeden z příběhů, tim rozuzlenim a náladou na mě ten konce působil ale až tak trochu dahlovsky (vybavila se mi povídka William a Marie, kde si ženská vydupala z laboratoře manželův mozek s okem ve sklenici, vzala si ho domů a začala se mu mstít za všechno, co on "zaživa" dělal jí). Něco mi připadalo už trochu přehnaný (třeba ty medailonky se zachycenym utrpením vězně jako suvenýr), bohatě to ale vynahradí kilotuna dalších nápadů, který mi přšly fakt zajímavý a bavily mě; ať už nápady spojený s námětama samotnejch povídek (závislost na cizí bolesti a utrpení, přímý napojení na mozek umírajícího a plný spoluprožití jeho smrti, uvěznění jednoho vědomí v cizím mozku nebo předmětu - tedy "zachování" života, ale zároveň uvěznění, ztráta soukromí a možnosti realizování vlastní vůle, pak problém utrpení(?) nebo dokonce páchání násilí na takovém vědomí nebo na jeho digitálním obraze... brrr, je toho spousta), tak ale nápadů spojenejma spíš s tim obecnějšim rámcem - myslim tim samotnou myšlenku takovýhodle "hřbitova" nepovedenejch výzkumů a pokusů, problém morální odpovědnost lidí/vědců věnujících se takovejmhle věcem, líbilo se mi i naznačený postupný odvracení společnosti a "slušnejch"(hahaha) návštěvníků od muzea, ze kterýho se tak následně stala mekka úchylů, násilníků a perverzů - a to včetně bezskrupulózního a navšemvydělávajícho průvodce... Takže i když někdo možná bude řikat, že to pro něj byla nesoudržná slepenice všeho možnýho, za mě to fungovalo a ten díl se mi líbil moc - a jak svym pojetim, tak tim svym vyzněnim spadá přesně do toho BM konceptu, kterej mě tak baví.(7.3.2018)

  • butnot
    *

    Tento díl je vyvrcholením toho, proč celá 4. série je naprosto špatně a v rámci konceptu "Black Mirror" už nemá co říct. Neřeším "vykrádačky" z předchozích sérií, neřeším přesun seriálu "z Británie do Hollywoodu", i ta třetí americká série se mi líbila, ačkoli je mi bližší britský styl. Ale pokusím se vyjádřit, v čem spatřuju hlavní problém: první dvě série zcela a ta třetí zčásti byly postavené na tom, že skrze osobní příběhy nastavují zrcadlo společnosti, problematizují jinak obecně pozitivně přijímané změny, které přinášejí nové technologické možnosti. Čtvrtá série původní záměr svým způsobem obrací na hlavu: ta naopak skrze jakýsi dosažený technologický pokrok v blízké budoucnosti líčí příběhy různých úchylů, podivínů, nebo jen jedinců, kteří technologickou vymoženost zneužili či zašli moc daleko... Příběhy se dějí na půdě technologicky pokročilejšího světa, jehož "zdravá podstata", na rozdíl od předchozích tří sérií, již není zpochybňována. V tomto posledním díle se hlavní hrdince stala životní křivda ne kvůli zvrhlému světu, ale kvůli zvrhlému jedinci, který ovšem už beztak byl společností za své činy odsouzen a jen přežívá v krachujícím muzeu.... Za horizontem onoho muzea a zavřené benzínky se zřejmě nachází svět, který není nijak špatný. horší než ten dnešní, vlastně podle tvůrců zřejmě naopak, protože onen "bílý zvrhlík", který prováděl komerční neetické experimenty a nakonec pro popularitu svého muzea "zotročil Černocha", je druhými ostrakizován a vytěsněm na okraj. Pomsta, která je na něm vykonána, je navíc zcela "konvenční", jakou si lze představit v každé době a v téměř každém westernu,pouze tu jsou "jiné" prostředky, absolutně se tu neproblematizují okolnosti "zločinu a trestu" jako v s02e02 - White Bear. Netvrdím, že tahle podoba Black Mirror si nemůže najít své fanoušky, kterým se líbí vyprávění takových příběhů, mně osobně už ale tohle nic neříká.(17.2.2018)

  • - Epizoda odkazuje na předchozí díly, například Parker (Kyros McGee) čte komiks s názvem Patnáct milionů meritů (2011) nebo v muzeu můžeme vidět přístroj, kterým Robert Daly (Jesse Plemons) přidával postavy do své hry v epizodě USS Callister (2017). (Senorgrinch)

  • - Spoiler: Exponáty v muzeu odkazují na většinu minulých epizod. Vidět je tu fotografie Victoriy Skillane (Lenora Crichlow) z epizody White Bear (2013), z této epizody je tady i maska a zbraň lovců. Nápis na zdi „Dvojitá sebevražda“ pravděpodobně odkazuje na jeden z příběhů páru z epizody White Christmas (2014). Přítomny jsou i zakázané cookies. Druhý nápis „Klonování bez souhlasu“ zase pravděpodobně odkazuje na vznik videohry v epizodě USS Callister (2017). Tuto epizodu tu zastupuje i Daleyho klonovací mašina a lízátko. V pozadí je vidět i head set pro virtuální realitu z epizody Playtest (2016), vystaveny je i mechanická včela z Hated in the Nation (2016) a tablet, který rozbila Sara (Brenna Harding) své matce v Arkangel (2017).  Mezi exponáty naleznete i vanu, ve které Mia (Andrea Riseborough) zabila Anana (Anthony Welsh) v epizodě Crocodile (2017). (hansel97)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace