Reklama

Reklama

Pí a jeho život

  • USA Life of Pi (více)
Trailer 1

Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)

(více)

Videa (19)

Trailer 1

Recenze (1 108)

somnar 

všechny recenze uživatele

Kdyby povinné hodiny náboženství na střední škole vypadaly takhle dokonale, nechodil bych místo nich na cigáro. Trosečník meets Světová náboženství v kostce, to vše jako opulentní vizuální žranice. Poselství jde mimo mě, obrazovým kejklím však tleskám. A na to, že maximum času strávíme v jednom člunu, to šlape obdivuhodně. 75% ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

První půlhodina sice mohla být zpracována lépe, ale těžiště příběhu je v prostřední části, která je úchvatná - výtvarná stránka je magická, Pičínův boj o přežití věrně koresponduje s knižní předlohou a Richard Parker je jako živý (tímto si sypu popel na hlavu, když jsem svého času nevěřil, že CGI tygr nebude vypadat směšně). Bohužel samotný závěr filmu (nemocnice) je totálně zazděn - v knize šlo o působivou katarzi, při které jsem ani nedutal, ve filmu posloucháme Pičínův patetický pětiminutový monolog. Proč to vyprávění nebylo doprovázeno aspoň krátkými flashbacky? Byl by to působivý kontrast v porovnání se snovou většinou filmu. Člověk se pak diví, proč kvůli tomu půlminutovému štěku Depardieua vůbec obsazovali. A hlavně - v knize to Pí naštvaně odříká, aby vyšetřovatelé už konečně vypadli a kniha je tak mnohem nejednoznačnější, ve filmu je svým vyprávněním značně citově otřesen. Závěrečná rekapitulace, kdo byl jaké zvířátko, aby to pochopil každý Američan, už tomu nasazuje korunu. Pokud se vám nechce číst celou knihu, přečtěte si aspoň její konec (část 3, asi 30 stránek), a film vypněte na začátku výslechu v nemocnici. __________ btw, banány plavou! ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době jsem v nějakém filmu horko těžko hledal záblesk přidané hodnoty, vysvobození z ubíjející myšlenkové fádnosti. Neboť ono vážně nestačí, že je to barevné a 3D. Ani kniha nepředstavuje intelektuální veledílo, ale alespoň ponechává mnohem větší prostor naší představivosti a nabídku alternativního výkladu okamžitě nezazdívá debilním shrnutím, které zvířátko zastupovalo koho. Oproti filmu s jediným vypravěčem je také výrazněji strukturována jako zamyšlení nad spolehlivostí vypravěčství, nad nekonečnou modifikovatelností „našich“ příběhů (3,14…). Jsme v ní vedeni k větší obezřetnosti při posuzování, nedozvídáme-li se od daného člověka pouze informace, které zapadají do jeho verze příběhu. Úvodní část, kdy si Pí připravuje půdu pro to, o čem bude vyprávět posléze, tak dává mnohem větší smysl než ve filmu, kde je využita v zásadě jenom k prezentaci mnohosti cest k vyššímu poznání (včetně obyčejné pozemské lásky, která v knize chybí a která filmu dodává nadbytečný melodramatický aspekt). Zatímco v knize je vypravěčů několik a každý z nich může sledovat svůj cíl, např. „uvěříte v Boha“, film nás tím, že ponechává hlavní slovo Piscinovi, vede k „pobožnému“ čtení, které je ještě podpořeno jednoznačným, magicko-realistickým vizuálem. Během čtení knihy, která nešetří popisy bestialit, jež člověk v zájmu přežití páchá na zvířatech, se mi hlavou tolik barviček rozhodně nepřelévalo. Zdaleka nejvíce sugestivním okamžikem filmu je příznačně ten vizuálně nejčistší, kdy Pí pouze slovy převypravuje druhou verzi a je na nás, jak barvitě si ji představíme. Jiné scény jsou sice svým provedením – dlouhé záběry, rozhoupaná kamera, která se drží v těsné blízkosti protagonisty – dechberoucí (potopení lodi, první konfrontace s Richardem), ale působí nárazově, nedoznívají. Film tak nakonec nabízí hlavně viscerální, nikoli intelektuální nebo emocionální obohacení, což je dost málo a nijak tomu nepomáhá český dabing, bolestně vysoká cena za třetí rozměr. 65% ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Nesplněná očekávání... Náboženský úvod působil jak z nějakého nepovedeného agitačního videa, až jsem si říkala, že jestli v podobném duchu bude i zbytek filmu, dvě hodiny ho určitě nevydržím sledovat. Naštěstí byl začátek brzy za námi a nastoupila odyssea s tygrem na moři, která byla místy velmi napínavá, vizuálně bezesporu neskutečně zajímavá a líbivá a jako taková by jistě mohla fungovat i sama o sobě. A fungovala by mnohem lépe, než zabalená do rádoby duchovním přemítání a hledání boha. V tomhle balení nevím, co tím chtěl autor vlastně říct. Závěrečné "A bylo to opravdu tak?" také celkovému dojmu nepřidalo a jako celek to na mě celé působilo dojmem krásného vizuálního díla, které vzniklo opravdu jen a pouze pro to, aby bylo krásné (a ve 3D asi ještě krásnější). ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Možná jsem naivní, nebo ten film shledávám poněkud sofistikovanější než je. Ale - SPOILER - je to v zásadě o tom, že náboženství je sebeklam, který lidé používají k tomu, aby jim život připadal snesitelnější? Pokud ano, tak 95 % filmu/knihy se sice může leckomu líbit, ale na konci se jim autoři vysmějí "haha, podlehli jste new age kýči". Možná je tohle nejhlubším poselství, možná se nám tu nabízejí dvě varianty "fantazijní-idealistická" vs. "realistická-nepříjemná" (a na vás je, abyste si vybrali podle svého založení), nebo jde o čistou pseudo-spriritualitu a la Paolo Coelho. Z filmařského hlediska je film skvost - potopení lodi, které trvá asi 10 minut a je natočeno v několika málo záběrech, dalece předčí hodinové potápění Titaniku. Tygra a orangutanku hrál nejspíš Andy Serkis. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (32)

  • Suraj Sharma (Pí) nemal v úmysle sa uchádzať o rolu vo filme, no prišiel podporiť svojho brata na kasting. Ang Lee si ho všimol a vybral ho spomedzi 3,000 platných uchádzačov. (HelenOfTroy)
  • Zaměstnankyně asociace American Human, která dohlíží na bezpečnost zvířat během natáčení, prohlásila, že tygr King (Richard Parker), se během natáčení málem utopil a musel být vytažen z vody pomocí lan. Mluvčí společnosti Twentieth Century Fox toto popřel. Ředitel asociace posléze uvedl, že tvrzení jejich zaměstnankyně bylo trochu přehnané. (xxterezaxx)

Související novinky

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

Zemřel herec Irrfan Khan

Zemřel herec Irrfan Khan

29.04.2020

V 53 letech zemřel hvězdný indický herec Irrfan Khan. Příčinou byla infekce tlustého střeva. Od roku 2018 zároveň bojoval s rakovinou. Herce mohou diváci znát nejlépe z rolí jako Pí a jeho život,… (více)

Disney zavřelo první divizi Foxů

Disney zavřelo první divizi Foxů

22.03.2019

Uběhl necelý den od oficiálního dokončení fúze mezi studii Disney a 20th Century Fox a slavný myšák už se rozhodl učinit první zásadní krok v rámci nově nabyté moci. Zrušil filmovou divizi Fox 2000.… (více)

Tak o čem bude tajuplný Tomorrowland?

Tak o čem bude tajuplný Tomorrowland?

28.08.2013

Epické sci-fi Tomorrowland, jehož první klapka padla v pondělí ve Vancouveru, je dalším filmem Brada Birda, kterým se pokusí zopakovat famózní úspěch Mission: Impossible – Ghost Protocol, případně… (více)

Reklama

Reklama