• Dzonysek
    odpad!

    V době, do níž je tento snímek zasazen, bylo M. R. Štefánikovi něco málo přes 35 let. Když skutečný Štefánik tragicky zahynul, bylo mu nedožitých 39 let. Představiteli hlavní role (Zvonimir Rogoz) bylo v době natáčení filmu téměř padesát. A nutno podotknout, že na to skutečně vypadá. O Štefánikovi se dále traduje, že měl obrovské charizma, u Rogoze však postrádám aspoň náznak něčeho podobného, role mu naprosto nesedí. A navíc mi ani nepřipadá, že by byl Štefánikovi nějak zvlášť podobný, ale to už by snad ani nevadilo. Celkově mi ale obsazení hlavní role hodně vadilo, Rogoz mě chvílemi spíš děsil. Plno patetických proslovů dělá z filmu agitku. Samozřejmě si plně uvědomuji kontext doby, ve které film vznikl. Chápu, že v roce 1935 měl film zapůsobit jako povzbuzení nálady ve velmi nejisté době. Taktéž chápu, že Štefánik je vyobrazen jako hrdina a nijak tenhle pohled nezavrhuju. Ale co je moc, to je prostě příliš, některé momenty filmu působí jako parodie. Dál...pokud jsem to dobře rozlišil, tak Štefánik má v jednom záběru na svém pracovním stole v rámečku fotografii Edvarda Beneše. Vzhledem k celkem známému vzájemnému vztahu těchto dvou státníků se v závěru ptám....To jako vážně??? To je spíš další z mnoha scén, které působí tak nepravděpodobně, jako podstatná část "životopisného" snímku. A ten jazyk....to je co? Čeština to není, slovenština taky ne.... Doplnění po druhém shlédnutí: Byl to snad ještě horší zážitek, než v prvním případě. Na tohle je i hodnocení odpad! málo...(21.11.2011)

  • Flego
    ***

    V dobe vzniku filmu sa po euforickom založení Československej republiky istým spôsobom ochladzovali vzťahy medzi našimi národmi, keď silneli separatistické chúťky Slovákov a bolo potrebné vzťahy znovu obrodiť. V českej produkcii aj so slovenskými hercami vznikol film, ktorý dokázal na malej ploche zaznamenať všetky relevantné politické udalosti zo života slovenského velikána, resp. ich načrtnúť. Ďalšie udalosti v Európe aj tak všetko zmarili, dôležité je však, že film vznikol a dôvody vzniku nie sú natoľko dôležité. Azda najväčšou slabinou je výber hlavného predstaviteľa, Zvonimir Rogoz napriek získanej Filmovej cene proste nepasuje. Film využíva archívne zábery, vzhľadom k čiernobielemu formátu filmu tak vyzerajú dobre a je obdarený pompéznou a ráznou Moyzesovou hudbou.(5.5.2020)

  • NinadeL
    ****

    A skutečně, jako v každém případě u očekávání filmů z tohoto ranku, i tady bylo naplněno. Takový film by měli minimálně na Slovensku dávat několikrát ročně. Jaká je to ostuda, že vyšel na světlo až letos díky České televizi! A kromě obecných kladů je tady samozřejmě také další puzzle do filmografie velice zajímavé herečky Karly Oličové, která v tomto roce ve filmu začínala, bohužel se ale dočkala jen kariéry trvající 4 léta.(22.2.2009)

  • dr.fish
    ***

    V dnešní době je obtížné sledovat film jako je tenhle. Za první republiky Češi znali své hrdiny, nemuseli mít asi titulky lokací jednotlivých scén, orientovali se v uniformách a vůbec asi věděli o čem tento film je. Já znám jen základní kostru životopisu našeho "světce" a přese všechnu snahu jsem se v ději občas ztrácel. Štefánik se přesouvá po bojištích první světové války, dnešní divák však tehdejší válečné operace v podstatě nezná (jeho smůla), řada scén proto zůstává nepochopena. Není zde ani vysvětleno, proč je vlastně Štefánik tak vysokou figurou na šachovnici československé zahraniční politiky, takže i efekt výchovně naučný pro dnešního diváka padá. Nadčasový tedy snímek rozhodně není, ale pro mne to i tak svůj význam bezesporu má...60%(5.6.2012)

  • Anderton
    ***

    No, buďme predovšetkým radi, že vôbec máme v našej národnej filmovej pokladnici film s názvom Milan Rastislav Štefánik. Čo je koniec koncov to najpozitívnejšie, čo mi sledovanie Svitákovho stereotypného filmu prinieslo. Vznetlivé a neprirodzené šróbovité dialógy, prenášané jednorozmernými postavami, ktoré pociťujú iba národnú hrdosť a zanietenie pre vec a občas bojujú proti zbabelcom vo vlastných radách, tí sa však tiež samozrejme spamätajú. A kritiku neospravedlní ani rok vzniku, máme tu napríklad taký Na západnej fronte kľud, kde všetko fungovalo dokonale. Ospravedlňuje ju ale práve spomínaná existencia filmu s týmto názvom.(1.11.2018)

  • - V tomto filmu se poprvé před kamerou objevil Raoul Schránil. Režisér Sviták mu svěřil roli pobočníka jednoho z francouzských generálů. (Kulmon)

  • - Hudbu k filmu, ktorú zložil Alexander Moyzes, bola prvá filmová hudba slovenského skladateľa k zvukovému filmu. (Biopler)

  • - Svitákovi nešlo o čo najvernejšie vykreslenie osobnosti Štefánika. Vystačil si s patetickými gestami a legendami o prechode cez Rusko, opisom salónnych diskusií vo Francúzsku či počinov v oblasti astronómie. Vznikol tak štátotvorný titul, pseudorealistický portrét významnej osobnosti československých dejín. (Biopler)