Režie:
Tim BurtonScénář:
John LoganKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jake JacksonHrají:
Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen, Jamie Campbell Bower, Laura Michelle Kelly, Jayne Wisener, Ed Sanders (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Nespravedlivě odsouzenému Benjaminu Barkerovi, který musí ve vězení na druhé straně světa strávit celých 15 let se podaří uniknout do Londýna a je plně rozhodnutý pomstít svou rodinu i zmařené roky. V Londýně se setká se svou novou společnicí, paní Nellie Lovettovou, změní si identitu na Sweeneyho Todda a začne provozovat svou starou živnost - holičství. Jeho salón je těsně nad pekařským krámkem, kde paní Lovettová peče své masové bochánky. Todd se zaměří především na svého úhlavního nepřítele, soudce Turpina a jeho poskoka Bamforda, kteří jej nespravedlivě odsoudili. Když se na scéně objeví konkurenční holič, okázalý Ital Pirelli, Sweeneyho identita je zásadním způsobem ohrožena a proto se rozhodne sprovodit jej jedním řezem břitvy ze světa. Zpočátku sice netuší, jak se zbavit těla, ale tento problém záhy vyřeší paní Lovettová, která vzniklou situaci bere jako východisko ze své svízelné situace. Její obchod upadá, a proto začne masové bochánky plnit lidským masem. Masové bochánky paní Lovettové se záhy stanou londýnskou senzací, její obchody rostou a ona začne snít o životě respektované dámy. Sweeney však sní jen a jen o pomstě - ke škodě své i svého okolí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 484)
Chutné masíčko předchozích Burtonových filmů rozemleté na kaši a dochucené vizuálním kořením, kterému bohužel chybí ostrost a překvapivost Timových vrcholů. V polovině první monotónní muzikál, v polovině druhé konečně strhující portrét monstra, které v litrech krve na moment spatří odraz toho, čím bývalo. Výborný Depp i Carterová. Ale na Burtona strašně málo obsahu pod vybroušenou formou. Zklamání roku, nemám pochyb. [7/10] ()
Film je zahalen do sleepyhollowského hávu a vizuální stránka filmu nemá chybu. Muzikály obecně moc v lásce nemám a začátek tohoto filmu, kde se obzvláště tlačilo na pilu mne neohromil. Postupem času jsem si ovšem Sweenyho Todda zamiloval. Je ovšem pravdou, že se mi burtonovština začíná pomalu zajídat. ()
Vedle EDA WOODA asi nejlepši Burtonův film, který rozhodně není již stokrát před tím viděné a odzkoušené, jak mu mnozí naprosto nesmyslně vyčitají (aby obstáli před sebou, viz Cival). "Muž bez hřebenu" točil persifláže či pastiše (které jsou mi přece jenom mnohem bližší), ale nevím o tom, že by měl jeden z žanrů - muzikál (UKRADENÉ VÁNOCE, MRTVÁ NEVĚSTA) - dekonstruovat, jako to udělal ve SWEENEY TODDOVI: ĎÁBELSKÉM HOLIČI Z FLEET STREET (abych aspoň jednou uvedl kompletní název)._____ Zpěv zde není vytrhnutím z všední reality a ne všichni se roztančí a rozezpívají, postavy zpívají o svých vnitřních pochodech a plánech, když dojde k duetu, tak každá pěje o něčem jiném a celkový koncept neschopnosti či nemožnosti vymanit se z prostředí je po celou dobu filmu zachován. Depp, zbaven svých manýr a jakékoliv "šarže", zde hraje burtonovskou postavu, která se rozhodne pomstít za svá příkoří - jako kdyby Willy Wonka všechny ty spratky vážně definitivně likvidoval, Střihoruký Edward si jenom párkrát neřízl a Ichabod Crane z Ospalé díry neměl někoho, kdo by ho ochraňoval. Zatímco v předchozích spolupracích Burtona a Deppa se postavy dostávaly do nového prostředí, kterým byly okouzleny, ale ono na ně nebylo zcela připraverno, ve SWEENEYM se naopak titulní postavy vrací, aby dosáhla své kravé pomsty v depresivním filmu, ve kterém není ani místo pro sny jako útěk z reality holič z Fleet Street je stejně tragikomickou postavou jako Frankensteinovo monstrum._____ Film o nenaplněné lásce rozhodně neinklinuje k rodinným hodnotám, jako tomu tak bylo u v posledních letech vyměklého Burtona (VELKÁ RYBA, KARLÍK A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU, MRTVÁ NEVĚSTA), na němž mi vadilo, slovy Terryho Gilliama, "že nerozrušoval, nevyváděl z míry". Vyvádí z míry tentokrát, a to pořádně, a přestože pod úchvatnou stylizací Deppa do monstra jako z 30. let a experesionistického stylu mu jde hlavně o vyprávění přiběhu, jenž je zde asi nejucelenějši a nejpromyšlenějši, přestože by se to kvůli jeho přimočarosti nemuselo ani zdát._____ Vedle VÝCHODNÍCH PŘÍSLIBŮ pro mě zatím film roku (a to máme teprve únor!). A proč dávám přednost Cronenbergovi před Burtonem? Pochopte, ten nechá holiče podřiznout krk hned v úvodní scéně, u podivného umělce, který vypadá jako Goofy, si na to necelou hodinu musíme počkat. P.S. Když jsem si chtěl pustit oblíbené scény znovu, zjistil jsem, že bych se dostal cca. na stopáž 105 minut ze 117, což o něčem svědčí... ()
Depp není bezchybný zpěvák, téměř neustávající příval písniček je trochu na škodu a věčná deprese je možná až příliš chtěná, ale přesto mi spadnul kámen ze srdce. Burton si totiž vzal obrovské sousto, které mu mohlo mnohokrát zaskočit - aby se přes něj dostal s obrovskou bravurou. A to i přestože pracuje s charakterově velmi jednoznačnými figurkami typu pomstychtivého holiče nebo vilného soudce. Mistr okouzlujících bizarností se totiž rozhodl zahodit problémy s přístupností a nechává krev cákat, břitvy létat a postavy umírat v tratolištích. A ta čím dál osudověji chutnající tragika nechává pocity tak příjemné a rozechvívající, že bych Tima k nějakému dalšímu umění hned postrčil. Takhle srdcem to totiž zvládne málokdo. ()
Jedna hvězdička je za výtvarné provedení, které se ale nejvíc zaskví v samotném začátku v titulcích a pak už hraje čím dál menší roli, přičemž je nutné si uvědomit, že na Burtona je to poněkud málo, umí mnohem víc a dokáže zprostředkovat mnohem intenzivnější zážitek než v Toddovi. Druhá je za ústřední hereckou dvojici, kde překvapivě hraje prim Helena Bonham Carter v roli cynické a pragmatické paní Lovettové. Potíž je v tom, že tradiční burtonovská hra je tentokrát podřízena snaze režiséra dostát žánru muzikálu a navíc temného thrilleru, přičemž Burton je tradičně silnější v komediální a poetické rovině. Jako muzikál u mě Sweeney Todd úplně propadl a po hudební stránce je to zcela zapomenutelná záležitost, která se podepsala na pouhých 2*. Není tam jediná melodie a jediný text, který by mi udělal radost. Po stránce dramatické je mi líto, ale tenhle snímek ve mě nevybudil dohromady žádné velké emoce. Ani lítost, ani strach, zkrátka to nějak nefunguje, skřípe a hapruje. Úplně malý filmeček se stejným námětem, který má na ČSFD zcela průměrné hodnocení - mám na mysli Oholeného klenotníka - na mě udělal přes skromnou výpravu větší dojem. Celkový dojem: 45 %. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (59)
- Účes Sweeneyho Todda (Johnny Depp) je inšpirovaný vlasami Davea Vaniana, speváka punkrockovej skupiny Damned. (Jello Biafra)
- Režisér Tim Burton se při vytváření své verze Londýna 19. století inspiroval starými němými filmy či hororovými klasikami jako Frankenstein (1931). (xjane)
- Režisér filmu Tim Burton je velký fanoušek původního muzikálu "Sweeney Todd" a byl na jeho 12 představeních. (LEGACY)
Reklama