Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na neobydlenou planetu Archa přilétá vědecká expedice, která má ověřit, zda je prostředí nedávno objevené planety vhodné pro život lidí. Zakrátko se začnou na Arše dít podivné věci. Členové expedice postupně objeví, že průvodcem tajemných úkazů je malý chlapec, dítě pozemských astronautů, kteří zde kdysi ztroskotali. Chlapce zachránila a vychovala vyspělá a nepostižitelná civilizace, která je na Arše doma a nepřeje si být odhalena. Kolem chlapce - kosmického Mauglího - se roztočí řada dramatických událostí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

předloha je pro televizní zpracování určitě hodně vděčná, vlastně stačí pár herců, místností a dvě, tři externí lokace... Škoda, že se v tomhle spracování ani tak málo naroků nepovedlo, třeba loď ve které, nebo před ní, se velká část děje odehrává je jen na jednom párvteřinovém záběru na konci filmu a to ještě v nechutné, počítačové grafice. Většina změn o proti předloze je celkem logická (místo velkých pracovních strojů jako lidé vypadající roboti) a vlastně je těch změn dost málo a celkově je to věrné dosti (dokonce i ta "romantická" linka by se dala skousnout, stejně jako odruštění některých jmen). Jenže... Celé je to extrémě blbě natočeno, i tak výborní herci jako Abrhám a Kačer působí toporně a neherecky, o Martině Menšíkové se snad nedá ani jako o herečce mluvit, protože to co s ní ve filmu režisérka spáchala je něco neskutečného a působí víc roboticky, než přítomný robot a Vaculík občas působí jako zmatený, zdrogovaný, pedofilní prodavač denního tisku. Nevyužitá šance na dobrej televizní scifi film, jestli na to má ještě někde čt práva, tak je vecpat do pazour někomu jako je Jirka Strach, ten by to alespoň natočil dobře a byl by věrný atmosféře knihy, která tu není ani přes velkou doslovnost zachována. PS: kdy už se konečně někdo naučí dělat na oblečení ve filmech cáry, které by nevypadali tak hrůzně uměle? ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Knihu jsem nečetl a nejsem vyloženě skalní fanda do sci-fi jako leckdo zde, proto mé hodnocení nebude tak závratné... Dnes samozřejmě všechno ve filmu ať už sama raketa , planeta, či různé efekty, počítače a vybavení působí velice úsměvně. Na druhou stranu zde máme možnost vidět první tablety a bezdrátový přenos videa! :-) V tomhle myslím tvůrci předběhli dobu o dvacet let. Já celkově obdivuji vůbec tu odvahu do něčeho takového jít. Rozpočet asi nebyl nic moc a točit celý film na cizí nehostinné planetě, chtělo jistě hodně dobrých nápadů jak to zaonačit. Češi ale byli vždy mistři improvizací a když něco nebylo, nějak se to udělalo... Film je tak dost podobný studiovým TV pohádkám, kde Honzu v lese znázorňuje herec sedící na špalku vedle březového kmene postaveného na výšku s jednou větví a haldou poházeného listí ve studiu na zemi, samozřejmě s nakreslenou oblohou a kopci na zdi v pozadí... Tady hojně pomáhaly všeliké kouře, šedé filtry a fakt, že se natáčelo v lomech, kde je prostředí pro osidlovače ze Země odpudivé. Znalci jistě poznali lom Ameriku (a já si Hágena :-) pobíhajícího v jeskyních opravdu představoval jinak). Teď ale vážněji. Příběh je docela zajímavý, nese sebou i jakési poselství vypovídající cosi o lidech a lidstvu. Výzkumný tým byl zajímavě složen. Kačer, Abrhám, Menšíková, Vaculík... Zatímco Luki Vaculda běhal po planetě s čírem stejně jako v pasáži, Martina Menšíková už měla účes typický pro devadesátá léta a v expedičním mundůru jí to slušelo. Vůbec ty obleky samotné se celkem povedly. Tvůrci naštěstí nesáhli po nějakých kosmických oblečcích stylu ABBA a zvolili nestárnoucí ármy styl. Film se ke konci začal dost táhnout a prolínání podvodních záběrů či oblohy s kreslenými obrazy jakéhosi šíleného esoterika či psychotronika mi už celkem vadilo. Bylo to dlouhé. Konec je takový nemastný neslaný, najednou useknutý... Při sledování jsem si vzpomněl na perfektní sci-fi seroš Krajní meze, jehož toto mohlo být klidně jedním z dílů... Jsem rád, že jsem to viděl, považuji to za raritku. Do něčeho takového se už dneska u nás nikdo nepustí. Dávám tedy dva klacíky na přistávací dráhu. * * ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Nesmluvená setkání mají pár dobrých scén, ale dost nezvládnutý konec, který de facto naprosto překrucuje vyznění knihy bratří Strugackých. Např. Abrhám je ve filmu na konci za pitomce, zatímco v knize je to jeden z nejrozumnějších členů výpravy. Nicméně v nepočetném zástupu českých SF filmů jde o snesitelnou záležitost. ()

Socrates 

všechny recenze uživatele

Bohužel, tohle konverzační ideový sci-fi má (přestože je z větší části točený venku) prostě studiovou tvář, postavy jsou až na dvě scény více méně bez emocí a o rekvizitách nebo kostýmech radši pomlčím. Navíc to v mých očích strašně zesměšnily závěrečný videohovory Vaculíka s tím malým Tarzanem, to teda byla úplná láska z pasáže. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Takový průměr. Na televizní film to má velice slušnou výpravu a důl Mořina u Ameriky je vděčná kulisa. Obrazy Zdeňka Hajného pak rovněž mají dotvářet mystickou rovinu, ale zde mi přijdou poněkud neústrojně použité. Film je také jistě snem každého pedofila, myslím, že dnes by si nikdo nelasjl nechat pobíhat celou dobu před kamerou zcela nahatého devítiletého kluka. Jenže Pavlásková selhává zcela jako režisérka. Její postavy jsou neživotné, vypouštějí z úst buď vatu, nebo přemoudřelá moudra, a působí to papírově a nereálně. Jan Kačer je zde jen do počtu. Martina Menšíková má představovat emocionální složku člověka, schopnou se vcítit, která by všechny vědecké objevy vyměnila za rodinnou pohodu. Lukáš Vaculík tápe někde mezi, jestli má hrát naivního mladíka, polovědce nebo možný rodinný otcovský typ. Více zaujme snad jen Josef Abrhám ve své jedné z mála záporných rolí, jemuž se onen vědecký fanatismus dá věřit. Příběh samotný je vyprávěný sterilně - dramaturg, scenárista nebo sama režisérka nedokázali vypíchnout ony potřebné vrcholy a sdělení, na nichž celý ten příběh stojí, chybí i schopnost motivace herců, aby ona sdělení dokázali dostatečně dramaticky podat, a tak je to celé, no prostě sterilní. Do toho ta hudba, která se snaží znít, jako že jde chvílemi trochu o horor. Ale na to je Pavlásková hodně neschopná režisérka, aby dokázala svému snímku vdechnout potřebné pocity a atmosféru. I když ano, je zde pár zajímavých scén, asi dvě tři, které jsou zajímavě natočené, ale jinak je z těch ostatních cítit bezradnost (viz třeba první vylekání se Vaculíka z robota, který stojí za ním). Je sice vtipné, že si Pavlásková zahrála cameo (ale tuším ji dabovali) a potěšující, že nám ukázala v podstatě jedinou herečku skoro nahatou ve sprše, ale to je skutečně hodně málo na dobrý celovečerní TV film. ()

Zajímavosti (2)

  • Film mal pôvodne režírovať Juraj Herz, ale keďže sa nakrúcanie odkladalo niekoľko rokov, odišiel režisér do cudziny. Filmu sa nakoniec ujala Irena Pavlásková. (dyfur)
  • Film vznikl na motivy knížky "Špunt" od Arkadije a Borise Strugackých. (dvd-L)

Reklama

Reklama