Režie:
Jaromír PolišenskýScénář:
Jan DrbohlavKamera:
Jaromír MalýHudba:
Petr HanzlíkHrají:
Vladimír Dlouhý, Ingrid Timková, Alois Švehlík, Michal Dlouhý, Saša Rašilov nejml., Vlasta Žehrová, Vladimír Javorský, Oldřich Vlach, Igor Bareš (více)Obsahy(1)
Ďábelský nápad StB - falešná státní hranice uvnitř republiky - a fiktivní příběh lidí, kteří ji překročili. Námětem příběhu je tzv. akce Kámen, při níž agenti Státní bezpečnosti záměrně mystifikovali občany Československé republiky, kteří se pokoušeli o ilegální odchod do zahraniční, vytvářením falešných hranic i falešných pohraničních hlídek a vyslýchajících skupin amerických, německých a francouzských úřadů. Příslušníci Státní bezpečnosti při výsleších zadržené utvrzovali v domněnce, že skutečně překročili státní hranice naší republiky a získávali od nic netušících lidí informace, které byly následně používány v rámci trestního řízení. V průběhu této akce byly zatčeny téměř dva tisíce občanů Československé republiky a většina z nich se o tom, že se stali obětí komplotu, dověděla až po roce 1968. (Česká televize)
(více)Recenze (116)
Přiznávám, tohle mě dostalo. Četl jsem knihu o akci Kámen, viděl dokumenty a byl jsem se podívat za obcí Všeruby, prošel po hrázi Myslívského rybníka a dále kolem rozvaděče po cestě k hranici. Film jen volně využívá kulisy této události a nemá ambice být dokumentárním. Polišenský dokonale ztvárnil dobu, kdy nešlo nikomu věřit a každá snaha o důvěru byla přísně potrestána. Ale především Alois Švehlík mě doslova rozebral, dostal dost prostoru a skoro mě přesvědčil, že důvěra má smysl. ()
Nevím proč, ale pokud český film není komedie, tak mi často přijde, hlavně u hereckých výkonů, že je neuvěřitelný a tak zvláštně naškrobený. S odhledem a malou znalostí situace se mi snadno říká, že některé situace by mi přišly očividné, ale jelikož je to podle pravých událostí, no tak tato poznámka zřejmě není legitimní. Silný příběh, ostatní už mi přijde, že kvalitativně bylo horší. Také mi přijde, že jedna z posledních scén - s reflektory mohla být více důrazná a procítěná ( nevyužitý potenciál ) a zároveň možná trošku více osvětlit situaci se Sašou Rašilově. Navíc úplně poslední scény tam asi vůbec nemuseli být, jinak, ale to nebyl špatný film. ()
Pred mnohými rokmi mi niekto rozprával, ako nejaký chytrák previedol cez cvičnú hranicu niekde u Malaciek skupinku Poliakov. Tí sa išli zblázniť od šťastia, že sú už v Rakúsku, a bozkávali zem, kým si pre nich neprišli pohraničníci. Nevedel som, že na niečo také došli aj eštebáci a ich nápad s vybudovanou americkou záchytnou stanicou sa neskôr využil pri konštrukcii feromónových lapačov lykožrútov. Bohužiaľ film tento skvelý námet nevyužil v plnej miere. Samozrejme, že sa v ňom vyskytli aj chyby, ale hlavným nedostatkom bolo neprirodzené správanie sa a dialógy hercov. Ako keby bolo tak náročné vžiť sa do situácie obyčajných ľudí, ktorí sa chcú dostať za kopčeky. ()
Na televizní film určitě kvalitně zpracováno a natočeno se spoustou výborných herců, ale i tak se mi zdá celkový potenciál snímku trochu nevyužitý. Některé situace šlo možná ještě víc vyhrotit a rozvinout. Hlavně někdy od poloviny filmu do nás začne scénárista chrlit všechny možné a nemožné zvraty, až se v tom divák začne ztrácet. Každopádně zase ten poslední byl dobrej a trochu nečekanej a taky oceňuju, že to nekončí žádným happyendem, ale spíš tak jak by to celé dopadlo i v reálu. No mezi 3* a 4*, ale ty nakonec těsně nedám.65% ()
Velmi povedený TV snímek s vévodící ústřední hereckou trojicí v podání bratrů Dlouhých a Aloise Švehlíka. Tento snímek jsem zhlédla několik málo dní před zesnutím pana Vladimíra Dlouhého. Ve scénách, kdy hraje na klavír a opíjí se... bylo těžké se na něj dívat. Nyní si ještě více uvědomuji, že už to nebyla jen jeho postava, která pije, ale talentovaný, charizmatický člověk s tím nejnádhernějším a nejlaskavějším hlasem v českém filmu, který svůj talent a osobnost utápěl ve sklenkách, bohužel nejen ve filmech... ()
Galerie (17)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Když Pavel (Vladimír Dlouhý) diktuje Jiřímu (Alois Švehlík) tóny písně "In the Mood" a hraje při tom na klavír, zapomíná, že klarinet je nástroj laděný in B. Místo "C-E-G-C..." by měl říkat "D-Fis-A-D...", protože klarinet zní o tón níže než klavír. Stejně tak Jiřího zdůvodnění, proč nechal hry na klarinet, je poměrně zvláštní vzhledem k faktu, že při výuce se nepostupuje po tóninách, ale samotných tónech - zahrát B nebo Fis není o nic těžší než zahrát ostatní tóny. (L_O_U_S)
- Filmovalo se v Kytíně a Praze. (M.B)
Reklama