Reklama

Reklama

Krabat: Čarodějův učeň

  • Německo Krabat (více)
Trailer 2

V roce 1646 byly německé země již dlouhou dobu zmítány strašlivými válkami, kterým se říká třicetiletá válka. Jejím výsledkem bylo zpustošení celé Evropy a statisíce lidí zemřely. Kdo zůstal před válkou a hladem ušetřen, musel bojovat s jiným nepřítelem – s morem. Bylo to období mezi Novým rokem a Třemi králi. Krabat, tehdy čtrnáctiletý sirotek, putoval jako koledník se svými dvěma přáteli ode vsi ke vsi. Tu noc měl zase sen, který se mu opakoval po několik nocí. Jedenáct krkavců sedělo na bidle a hledělo na něj a jedno místo bylo volné. Jakýsi hlas ho nabádal k tomu, aby šel do Schwarzkolmu do mlýna a nebude toho litovat. Je povolán k vyššímu poslání a už nebude trpět hlady. Krabat, navzdory přísaze, že zůstanou spolu, opustil své přátele a vyslyšel temné volání krkavců a šel do mlýna, kde se stal učedníkem mistra. Nežije v mlýně sám, kromě něj, je tam ještě jedenáct dalších chlapců. O velikonoční noci je mistr po dvojicích pošle na místa, kde zemřel člověk násilnou smrtí. Krabatův společník Tonda mu na čelo namaluje znamení tajného bratrstva a pak se stanou neviditelnými. Společně zajdou do blízké vesnice, kde se Krabat zalíbí jedna místní dívka když ji zachrání před pádem na zem. Tím, že se jí dotkl, se pro ni stane na chvíli viditelným. Ve vesnici žije i dívka jménem Woršula a zdá se, že jsou s Tondou do sebe zamilovaní. Tonda pak Krabata žádá, aby se do mlýna už nevracel protože jinak se stane něco, co ho navždy oddělí od obyčejných lidí. Bude muset slíbit mistrovi poslušnost navždycky. Krabat nesouhlasí, nemá žádný jiný domov. Tonda ho varuje, nikdy nesmí před mistrem prozradit jméno své dívky. Po složení slibu začal Krabat pracovat s ostatními i ve mlýnici, která mu až dosud byla zapovězená. Práce to byla těžká a on musel dokázat, že překoná všechny překážky a za žádnou cenu se nikdy nevzdá. Za to měl být odměněn tím, že byl přijat do okruhu mistrových žáků. Od teď i jemu začíná vyučování v černém umění. Musí se však zbavit křížku po matce, který ho prý oslabuje. Krabat spolu s křížkem pohřbil nejen vzpomínky na své dětství, ale i na celý svůj život před životem ve mlýně. Od teď mu mělo záležet jen na černé magii. Po celé léto se Krabat ze všech sil snažil přiblížit schopnostem ostatních mládenců. Myšlenka, že je nadřazen obyčejným lidem byla nesmírně svůdná a vycházel z ní neodolatená moc. Léto uběhlo jako nic a vedle hodin, naplněných prací, přineslo mládencům hodiny lehkosti na polích kolem mlýna. Konečně pro Krabata nastal den, na který tak dlouho čekal. Stal se tovaryšem mezi tovaryši. Dokázal se proměnit v krkavce. Krabat a Tonda se stali přáteli a Krabat se Tondovi svěřil, že by moc rád viděl tu dívku z vesnice. Moc mu chybí. Tonda mu znovu připomíná, že mistr se nikdy nesmí dozvědět její jméno. Mistr u večeře vypráví, že viděl v okolních vesnicích vojáky, kteří vesnice plundrovali. Následující den by měli dorazit do Schwarzkolmu. Mistr dovolí chlapcům, aby vesnici ochránili. Je to dobrá příležitost k tomu, aby Krabat ukázal co se naučil... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (193)

easaque 

všechny recenze uživatele

Pokud se někomu líbil Krabat od Zemana, tak si těžko najde vztah k tomuto ztvárnění. Výprava je dobře zvládnutá a ani triky myslím nezklamou, ale filmu dost chybí šťáva, která zaujme. Taky není tak strašidelný a mystický jak bych od příběhu očekával. Bylo vidět, že se film dost snaží vytvořit atmosféru velkofilmu různými záběry na krajinu, stejně jako i hudbou, ale vůbec se tam nehodí. Scenář ani herecké výkony nejsou dobré. A český dabing, taky nic moc. Můj verdict nemůže být lepší než 30% ()

Dudek odpad!

všechny recenze uživatele

Strašlivě slaboduché a přitom měli tvůrci v ruce spoustu es. Preußlerova předloha je sama o sobě velmi povedeným dílem, jehož adaptace nevyžaduje přílišné změny.Dle předpokladu jsou všechny změny příběhu spíše přítěží než posílením. Od začátku je cítit snaha přiblížit tuto hornolužickou legendu současnému publiku, zesílit reálné podklady a z určité části omezit zobrazení magie. Nic proti tomu, ale pak je třeba udělat více než jen seškrtat některé části příběhu, zjednodušit (už tak dost jednoduchou) dějovou linku a přizpůsobit charakter mistra. Tvůrčí tým si zaslouží pochvalu snad jen za scénu první velikonoční noci. Ne, že by byla něčím excelentním, ale zobrazením obřadu a použitím srbštiny (?) vzdávají hold prapůvodu Krabatovy legendy. Krabat v této podobě je pouze velmi slabým snímkem, který si není jist na koho má zapůsobit. Nemusela by to být taková tragédie, kdyby se bylo o co opřít. Ale vzhledem k absenci kvalitních hereckých výkonů nebo alespoň silného hudebního doprovodu není na co vzpomínat. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, jak dvoje filmové ztvárnění stejné literární předlohy, mám-li věřit dostupným informacím, může být odlišné. Ve zkratce lze říci, že to ilustruje odlišnost dvou pohádkových pojímání: svět pohádek Boženy Němcové není světem pohádek bratří Grimmů. I Erbenovo pojetí veršovaných pohádek KYTICE je značně odlišné. Původní pohádky, to, co sbírali první romantici ve snaze odhalit duši svého národa, byla poměrně drsná příběhová jádra; více než dětem sloužila dospělým. Německé ztvárnění KRABATA tuto poetiku nejen zachovává, ale i přesně časově zaznamenává a v mnohém dále rozvíjí: její děj se odehrává v závěru třicetileté války. Kruté podmínky Mistrova strachmlýnu mohou být vykládány jako zhuštěné symboly utrpení první velké - a v poměru k celkovému počtu obyvatelstva - pro nás a Německo vůbec nejpustošivější války dosavadních dějin obou zemí. Německým pojetím prosvítá slovanský lužickosrbský základ: jak Krabat, tak Tonda či Janko a Staško naznačují původní slovanské téma, do osobité podoby zpracované nedávno zesnulým Lužičanem Jurijem Brězanem. Expresívní německé horory dvacátých let minulého století jsou dalším zdrojem-inspirací tohoto filmového přetlumočení. Názory na kvalitu UČNĚ mohou být různé. Je však jisté, že se nejedná ani komerční, ani o nezvládnuté téma. Máme co do činění s dílem zralým, autorsky i herecky a režijně zvládnutým. A divácky ne neatraktivním. ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Na německý film až nečekaně koukatelný film, taková temnější pohádka, u které bych ale uvítal trochu propracovanější a hlubší příběh (kdo byl čaroděj, trochu víc propojení mlýna a blízké vesnice...), takhle mi to přišlo dějově trochu povrchní. Rozhodně způsob vyprávění a vyobrazení, kterému se český film ani zdaleka neblíží. ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Kdo viděl jako dítě český animovaný film Čarodějův učeň, určitě si ho bude pamatovat až do konce života. Kdo viděl hraný německý remake (a je jisté že si jeho režisér vzal za předlohu spíše Zemanův film, než románovou předlohu - viz podoba Krabata a Mistra) - tomu se zřejmě vykouří z hlavy docela brzo... To je ten hlavní rozdíl... Není nad ty děsivě zmučeně smutné animované tváříčky původní verze a celá ta mrazivá atmosféra. --- Německý Krabat je přesto slušný film, hlavní klady a zápory už tady napsali ostatní uživatelé - já bych jen dodal, že se mi nelíbila hudba a několik kýčovitě holywoodských scén (oslava Krabatova iniciačního úspěchu, souboj "s holemi" apod.) - jinak mi nic moc nevadilo, snad až na to, že jsem se neubránil neustálému srovnávání s Učněm... 7/10 ()

Galerie (80)

Zajímavosti (6)

  • Tvůrci představili film na 16. ročníku FilmFestivalu Cottbus (Chotěbuz) -Festivalu východoevropského filmu v rámci retrospektivy filmů spojených s Lužickými Srby už v listopadu 2006. Ukázka filmu trvala 7 minut. (Ampi)
  • Snímka bola v roku 2009 nominovaná na Nemeckú filmovú cenu. (ash99)
  • Daniel Brühl (Tonda) raz povedal, že to bolo vôbec prvýkrát, keď súhlasil s účinkovaním vo filme bez toho, aby si prečítal scenár alebo vedel, kto bude režisérom. (misterz)

Reklama

Reklama