Režie:
Peter WeirKamera:
Russell BoydHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Mark Strong, Alexandru Potocean, Gustaf Skarsgård, Sebastian Urzendowsky, Dragoș Bucur (více)Obsahy(2)
Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (981)
Útěk z ruského gulagu po americku, kde se nemusí divák brodit krví, tak trochu sází i na krásné obrazy přírodních krás, za které by se nemusel stydět ani filmový program National Geographic. Kdo četl literární předlohu Dlouhá cesta od Slavomira Rawicze, toho bude patrně nejvíce zajímat, jak se podařilo přenést do řeči filmu emocionální působivost, která jde v knížce mnohem více na dřeň lidského nitra než filmový příběh. Prchající navzájem konfrontují své dosavadní životy pod tlakem prostředí, ale chyběla mi zde ta síla odžitých emocí z knihy. Ostatně myslím, že v tomto případě nešlo o nic víc než rychle a dobře povyprávět příběh, který nepostrádá příklad odvahy a touhy po svobodě, a následně ho oprostit od surových zbytečností, aby byl věrohodnější. Nepřísluší mi rozebírat, jestli všechno vychází ze skutečnosti, či jsou některé věci údajně fikcí, ale neoddiskutovatelným faktem pro mne je, že podobný starší německý film Bílé peklo se stejným námětem určitě více mrazil v zádech. ()
║Rozpočet $30miliónov║Tržby USA $2,701,859║Tržby Celosvetovo $20,348,249▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA //počet predaných kusov ║ Tržby za predaj DVD v USA //počet predaných kusov ║ Škoda že to je tak prázdne bez iskry, či kúska strhujúcejšieho prifarbenia, škoda je to len suché a príliš prašné dobrodružstvo, kde obrovský herecký potenciál vyšumí do vzduchu, Peter Weir akoby nemal chuť niečo tvoriť, už sa nečudujem že to tak prepadlo. /55%/ ()
Peter Weir je skúsený režisér a po ruke ma skvelých hercov so slušným scenárom.Zrežírované je to na výbornú (cítil som sa ako keby som celú cestu išiel s nimi), herci viac ako len dobrý, príroda je pekná a drsná a ja osobne mám rád takéto filmy.Zvlášť v tom období.No jediné čo mi tam vadilo bola dĺžka filmu.Skrátiť to tak o 20 minút a je to možno aj a 5*.Ku koncu mi to už pripadalo strašne dlhé, niekdy aj na tri hodiny a cítil som sa viac unavený ako hlavný hrdinovia. 85% - 4* ()
Není to špatné. Byl jsem trochu skeptický, raději doporučuji "Bílé peklo", to má trochu akčnější ráz a v podstatě ukazuje stejnou tématiku, akorát má trochu horšího hrdinu, protože půjde o "návrat nácka". The Way Back má silnou pasáž hned na začátku, kde představuje žití v lágru, pak příchází samotný útěk a následuje přežívání. Ono pohoršovat se nad dlouhou stopáží je úplně mimo, protože pokud tento film měl zlenivělému tlustému divákovi příblížit tu nepopsatelnou hrůzu, která se vlekla jak smrad a nešlo se jí zbavit (bavíme se o jejich cestě), pak se jednoduše celý film nedá odvyprávět za hodinu. Chápu, že pro tlusté prdele, co ani nedoběhnou autobus musel být heroický výkon vydržet dvě hodiny sledovat cizí čiré hrdinství, ale stopáž je to nejméně bolestivé na celém snímku. Takovéto filmy, ve kterých se objeví 7 lidí, stojí a padají na postavách a ty tento film moc dobře nepředstavil. Špatný střih zapříčinil fakt, že během jedné minuty uteklo 7 lidí z tábora a vy jste identifikoval pouze 3, ačkoliv vám děj celou půlhodinu nabízel pohled i na ostatní. Vadilo mi také nulové zapojení "sovětské hrozby", trochu přitlačit na pilu a ve jménu zajímavosti do scénáře připsat sovětskou pátrací jednotku, která jim bude alespoň 5 minut filmu v patách. Závěr je tak trochu zvláštní, čekal jsem nějáké informace jak si daní lidé vedli v osobním životě, případně střih jak se konečně pořádně nažerou a přechlastají. Knižní předlohu jsem nečetl, ale dle stylu vyprávění filmu, bude asi věrně napodobená. 65% ()
Úvod ma na vlastné počudovanie bavil aj napriek tomu, že to smerovalo skôr k "historický" ako "dráma". Neskôr v časti odohrávajúcej sa v gulagu držali atmosféru filmu pri živote Colin Farrell a pekné zábery na prírodu. Útek aj ich cestu na štýl "Ultimate Survival" som si celkom užil... vyčítať môžem len scenár, ktorý však nebol až taký zlý ako píšete ;) ()
Galerie (77)
Photo © Newmarket Films
Zajímavosti (23)
- Snímek 1. 4. 2011 zakončoval filmový festival Febiofest, a to za osobní účasti Petra Weira, který se o den později zúčastnil i premiéry v Lucerně. (Coldrex)
- Snímek je natočen na motivy knihy "Dlouhé putování", kterou autor Sławomir Rawicz údajně napsal na základě vlastních vzpomínek na útěk z ruského gulagu z roku 1941. Velká část minipříběhů a scén z tábora ale byla převzata z díla "Kolymské povídky" od Varlama Šalamova. Příkladem jsou scéna s vraždou pro svetr při hraní karet, která byla inspirována povídkou "Na sekeru", zbavování se vší z oděvů, jež má původ v části "Suchý příděl", vyprávění románů za chleba a ochranu, pocházející ze "Zaklínače hadů", či falešné lákání k útěku dle "Kondenzovaného mléka". (fmash)
- V rámci příprav na roli se většina herců v lednovém zimním počasí zúčastnila táboření, které koordinoval Cyril Delafosse-Guiramand. Protagonisté dostávali individuální lekce přežití obsahující specifické dovednosti, které jejich postavy musely ovládat, ať už se jednalo o stahování zvířat z kůže, kladení pastí, stavbu provizorních přístřešků nebo rozdělávání ohně. (Taninaca)
Reklama