Režie:
Raoul WalshKamera:
Ernest HallerHrají:
James Cagney, Priscilla Lane, Humphrey Bogart, Gladys George, Jeffrey Lynn, Frank McHugh, Paul Kelly, Elisabeth Risdon, Edward Keane, Joe Sawyer (více)Obsahy(1)
Éra prohibice nebyla nikdy bouřlivější než v této kronice podsvětí, která ožívá v dynamické režii Raoula Walshe. Na pozadí téměř zpravodajských záběrů a vyprávění sleduje život nezaměstnaného válečného veterána Eddieho Bartletta (James Cagney), který se stává pašerákem alkoholu a namísto bitev se zabývá lahvemi. Jenomže bitvám se Eddie stejně nevyhne – čekají na něj uvnitř i za hranicemi jeho rostoucího impéria. Na jedné straně musí čelit teritoriálním sporům a krvavému vyřizování účtů, na straně druhé zradě svého společníka (Humphrey Bogart). Dalšího gangstera měl Cagney hrát až o deset let později (Bílý žár), v době, kdy už se gangsterské filmy stávaly vzácností. "Bejvalo to velký zvíře,” říká ve finále Panama Smith (Gladys George), když komentuje Bartlettův odchod... a signalizuje tak zároveň konec hollywoodského zájmu o gangsterský film. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Tohle je vlastně takový hraný dokument o historii prohibice. Mám tyhle gangsterky zachycující tyto vpravdě bouřlivá léta docela rád i když zastávám názor, že nejlepší z toho co jsem zatím viděl je Scarface, ale tenhle film má taky něco do sebe. I zde sledujeme příběh týpka co to z malý ryby dotáhne až mezi prominentní gangstery. Dění ve filmu pak čas od času a někdy docela zábavně protne hlas vyprávěče který nám zprostředkovává jak, že to přesně bylo. Nemá to žádný závratný tempo, ale nenudí to. Nicméně 4* nedám kvůli hlavnímu představiteli. Cagney si mě nezískal v předchozím Veřejném nepříteli a nezískal si mě ani zde, takže nakonec 65% ()
Dojmy z filmu zráža na kolená fakt, že momentálne sledujem tento seriál, ktorý zobrazuje prakticky identické obdobie, gangsterské pletky počas prohibície a vzostup a pád samozvaných pánov mesta. Na tú dobu mohlo ísť o podobne prevratný masterpiece, akým je v súčasnosti spomínaný seriál, dnes už to neni tak úderné a hodnoverné, divácky pútavé tak ostávajú už len herecké výkony, slušná atmosféra a celkom svižné tempo. Príbeh už spadá do kategórie naivných, dialógy tiež neohromia a záver ma tiež neknokautoval. 60%. ()
Dynamické, osudové (u milostné linie jsem se nemohl zbavit pocitu již známého, než mi došlo, nakolik připomíná tu z Artušovského mýtu), snad jen místy vzhledem ke zbytku děje neadekvátně naivní a tu a tam herecky nekonzistentní (Priscilla Lane je příliš často teatrální, Bogart v závěru jakbysmet). Přesto i přes svůj věk nebývale funkční - za což může především dvojice Cagney - Bogart (ten se znovuobjeví v pravý čas, kdy už filmu hrozí polevení na tempu). ()
Pokúšal som sa zistiť, čím sa tento film odlišuje od iných žánrovo príbuzných filmov. A domnievam sa, že iba rokom nakrútenia. Inak je to ako cez kopirák o vzostupe a páde, akurát tu je pozadím prohibícia a nie drogy. Filmu nie je veľa čo vyčítať. Ale ani chváliť. Prekvapil ma James Cagney, pretože ten sa podľa mňa do svojej úlohy vôbec nehodil. Premeniť ho s Bogartom, to by som už neváhal ani so štyrmi hviezdičkami. ()
Búrlivé dvadsiate roky od Raoula Walsha dali bodku za gangsterkou 30. rokov. Divák má možnosť vidieť situáciu pred, počas a po prohibícii, zároveň jej dopad na príklade jedinca Eddieho Bartletta. Hlavné party si strihli obľúbené vychádzajúce hviezdy James Cagney a Humphrey Bogart._________V Búrlivých dvadsiatych rokoch je Cagneyho postava nútená dať sa na zločineckú dráhu kvôli zlej spoločenskej situácii. Ako vojak prichádzajúci z francúzskeho frontu si nedokáže nájsť pracovné uplatnenie. Do karát mu zahrá prohibícia, na ktorej sa dá veľmi dobre zarobiť. Stačí tak málo: odvaha, tvrdé päste, ostrý jazyk. V postave Eddieho vidíme schematicky vzostup a pád, či následnú (hrdinskú) smrť na schodoch. 10/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Cenzori požadovali, aby do scenára boli vložené rozšírené scény Eddieho Bartletta (James Cagney) ako neoholeného, alkoholického vandráka, aby sa ukázalo, že zločin sa nevypláca. (Bilkiz)
- Počas montáže „1924“ boli do nej recyklované klipy Jamesa Cagneyho z Hříšní andělé (1938). (Bilkiz)
- Keď Eddie privedie Jean na konkurz, povie Hendersonovi a Paname, že Jean znie rovnako ako Nora Bayes. Nora Bayes bola slávnou barovou speváčkou na začiatku 20. storočia. Zomrela v roku 1928. (Bilkiz)
Reklama