Reklama

Reklama

Anne Hathawayová tentokrát nikoli v roli princezny, nýbrž coby těžkými traumaty postižená dívka, která po letech izolace přijíždí na svatbu své sestry. Za vynikající výkon v tomto snímku byla herečka nominována na Oscara. Režie se ujal Jonathan Demme (Mlčení jehňátek, Filadelfie).
Byť by název tohoto snímku mohl evokovat některé sladkobolné romantické komedie, tento film nemá s nevěstami a ženichy na útěku nic společného. Spíše naopak. Ačkoli se jeho děj točí kolem svatby, jedná se především o silné psychologické drama, dávající nahlédnout do temných zákoutí lidské duše. Hlavní hrdinkou je dívka Kym, která sice svým vzezřením připomíná princeznu, ale hluboko v sobě skrývá bolesti a vnitřní démony, jež cupují její srdce na kousky. Proto se také chová tak, jak se chová. Rodina ji nemůže vystát, poslední léta strávila v léčebně, ale nyní se vrací domů, protože se vdává její sestra Rachel. A právě napjaté prostředí, jež kolem sňatku panuje, se stává arénou velké bitvy citů a traumat, během níž možná konečně bude vyřčeno vše, o čem se tak dlouhou mlčelo. V hlavní, pro ni velmi netradiční roli exceluje hollywoodská hvězda Anne Hathawayová, jež byla za tento herecký výkon nominována na Oscara. Tvůrcem snímku pak není nikdo jiný než oscarový Jonathan Demme, režisér nezapomenutelných klenotů Mlčení jehňátek a Filadelfie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (133)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jeden z posledních filmů režiséra Jonathana Demmea, který vynesl Anne Hathaway první nominaci na Oscara s názvem Rachel se vdává předvádí neobvyklý pohled na svatební veselí, které tentokrát není čistě zdrojem veselí a nadšení. Naopak se sestra nevěsty kvůli veselce po dlouhé době dostane se svojí rodinou do kontaktu a tahle černá ovce rodiny je tak postupně konfrontována s pohrdavými reakcemi okolí. Samotný počet hlavní hrdinky Kym přitom spočívá v tom, že si stojí za tím, že její omluvy minulost nevymažou a to především proto, že se Kym skutečně dopustila především jednoho zásadního problému. Jonathan Demme společně s kameramanem Declanem Quinnem pracuje s třesavými pohyby kamery, které v některých momentech působí jako z dokumentárního filmu, někdy zase naopak působí jako autentické domácí video. Tenhle tvůrčí záměr ale bohužel nemá ten správný účinek a především Demme tolik nebere důraz na jeho pověstnou práci s detaily obličeje jako ve Philadelphii nebo Mlčení jehňátek. Tenhle Demmeův trademark byste v Rachel se vdává hledali těžce a zamrzí to, protože právě touhle metodou Demme naprosto bravurně zvládal se do postav ponořit. To Demme chtěl zcela určitě docílit i u Rachel se vdává, úplně se to ale nedaří. Ruční kamera se možná hodí ke klasickému dokumentu nebo akčního filmu, rozhodnutí ohledně tohoto řemeslného zpracování v rámci psychologického dramatu je ovšem opravdu zvláštní. A i když by se dalo snadno namítnout, že se možná Demme pokouší o autentičnost, spousta ostatních aspektů zcela jakýkoliv nádech autentičnosti podkopává a divák především tuší, že Anne Hathaway nehraje Anne Hathaway. A především se přesně takhle nádech autentičnosti nevyvolává. Právě výkon Anne Hathaway je opravdu výtečný. V roli bývalé feťačky je naprosto uvěřitelná a šlo pro ní jednu z prvních rolí, kde ukázala, že jí vážná role nedělá problém. Hathaway do svého výkonu dala naprosto všechno a pro nominaci na Oscara si došla zcela právem. Stejně tak se nedá říct vyloženě nic špatného o dalších hercích jako Rosemarii DeWitt v roli titulní Rachel, Billu Irwinovi v roli otce nebo Debře Winger v roli matky. V hereckých momentech skutečně není sebemenší problém, především i proto, že jim veškeré ty konfrontace ohledně dávné minulosti divák věří. Jenomže pořád Rachel se vdává k dokonalosti chybí mnoho věcí a především je vidět, že si nikdo není pořádně jistý, jak vlastně tu konfrontaci černé ovce s rodinou pojmout. Celé to prostě celou dobu působí tak, že se vůbec nepodařilo skloubit svatební obřad a zároveň rodinná traumata. Je velmi bizardní vidět, jak se momenty, kdy na sebe lidé navzájem křičí a vyčítají si různé momenty z minulosti kříží s klasickými momenty na svatbě plné srdcervoucích proslovů a především té klasické svatby, kde se všichni veselí, tancují a pijí. Háček je též v tom, že film trvá pouhých 110 minut a přesto působí příliš zdlouhavě, což je navíc potvrzeno i tím, že mohlo mnoho momentů v pořádku skončit na podlaze střižny. A především si mohla scenáristka Jenny Lumet dát větší práci se scénářem, který ta rodinná traumata, komplikovaný vztah dvou sester a status černé ovce hlavní hrdinky mohl vytěžit o poznání víc. Rachel se vdává je po obsahové stránce strašně nevýrazný film a má štěstí jenom v tom, že díky své ´´ dokumentární´´ formě je v rámci žánru snadno zapamatovatelná. Jenomže zároveň nebude existovat důvod si někdy tento film pustit znova. Protože nejen není kdovíjak výborný, ale zároveň je v mnoha ohledech skutečně velmi prostoduchý. Snaha o hluboký příběh ve finále u Rachel se vdává vypadá jako nepovedená mise, protože ty samotné velmi dobré herecké výkony nestačí s tak prostým scénářem. V případě, že by šlo o televizní produkci bych možná byl o poznání spokojenější, představa, že tohle skutečně natočil Jonathan Demme mě ale naplňuje velmi smutnými pocity a proto i přes některé kvalitní aspekty vlastně na tenhle film budu vzpomínat opravdu nerad. A radši si pustím záznam ze svatby svojí sestry a dám si k tomu víno. Rachel se vdává skutečně není pohromou, Demme tam přece jen v některých ohledech poznat je, neexistují ale žádné důvody, proč by se zrovna tohle mělo stát významnou filmovou záležitostí, která bude v příštích letech obhajovat pozice na seznamu nejlepších nebo nejdůležitějších filmů všech dob. Takové filmy totiž vypadají zcela jinak...... () (méně) (více)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Zachycení té zvláštní společenské události, které se říká svatba. Komplexní všehochuť nálad a široká škály pocitů. Pro mě je Anne Hathaway (výborná) jen jednou ze dvou hlavních postav. tou druhou je právě SVATBA a vše okolo. Pro někoho kdo nikdy žádnou nevymetl asi nic moc, ale těm na které tahle událost emocionálně působí, doporučuju. Poslední scéna náladově dokonalá a všeříkající a tu houslovou skladbu chci, díky ní jsem film dokoukal až do konce titulků :) Silné 4* ()

Reklama

HappySmile 

všechny recenze uživatele

Styl "natočeno na domácí kameru" mě zpočátku iritoval a moc šancí jsem tomuto filmu nedávala. Ale ukázalo se, že to byl naopak velmi chytrý tah, protože to dodávalo filmu na autentičnosti. Příběh sám o sobě vypadal hodně reálně a díky kameře tak i působil. Divák si připadal, jakoby tam s hrdiny ty 3 dny opravdu byl. Člověka by ani nenapadlo, co se za tak krátkou dobu může odehrát, jak místo šťastného víkendu vyplouvají na povrch pocity, které v sobě hrdinové dlouhá léta dustili. Herci to zahráli vskutku na jedničku. ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Tenhle film byl zvláštní a na první pohled specifický, těžko ho lze přirovnat k jakémukoliv jinému filmu. Je zde zvláštní mnohdy roztřesená kamera, film je snímán spíše dokumentárním stylem, a v žádném jiném filmu jsem dosud neviděl, aby svatební proslovy trvaly nějakých 20 minut nebo snad ještě déle. Zkrátka je zde viditelné snaha o něco nového, snaha o pokus natočit film o jedné svatbě trochu jinak, než jak bych to já osobně čekal. A nelze popřít, že se tvůrcům povedlo právě těmi změnami a originálními vychytávkami mě zaujmout, navíc byl dobrý nápad, že se diváci teprve s postupujícím dějem dozvídají, proč byla Kim v léčebně a co všechno v minulosti provedla, takže napětí a vylézající kostlivci ze skříně, to vše je dávkováno postupně a tak se film stává stále zajímavějším, ale zároveň také stále dusnějším. A v tomhle případě je docela jedno, jak všechno dopadne, protože už před tím koncem se toho stane tolik zajímavého, že ať by to dopadlo jakkoliv, tak každý konec bude povedený. Co se týče hereckých výkonů, tak Anne Hathaway jednoznačně ukázala, jak kvalitní herečkou umí být a já jsem jí celou její roli bez jediného zapochybování uvěřil. Právě díky jejímu výkonu a díky snahám o originalitu mohu film označit jako mírně nadprůměrný, ve zdejším hvězdičkovém systému to tedy znamená tři hvězdy. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nikoli další díl Deníku princezny, ale domácí video o vypuštění stáda kostlivců v rámci předsvatební psychózy s Rachelinou sestrou v hlavní roli, tak trochu a la Dogma. Potížistka Kym dělá dlouho kašpara a jako pozérka tím ostatní poznamenané jen vytáčí. Pak ale nastane situace, kdy klaun pod tíhou vlastních mimiker řekne něco jako: mužu abstinovat, mužu se všem omluvit, ale co se stalo, nezměním i kdybych byla Matka Tereza, a musím s tím do smrti žít ... a ta byla i s Anne Hathaway oscarová. Trauma pod povrchem ale výrazně otupuje až ubíjející roztahanost kolem svatby. Život, když něco bolí a něco se hojí, je taky rozvleklej, ale tady to bylo podle mě zbytečný a na škodu. 3,5*. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (7)

  • Fotky malého Ethana jsou ve skutečnosti fotky z dětství mladšího bratra Anne Hathaway. (HappySmile)
  • Scéna se soutěží, kdo dřív naplní myčku nádobím, je založena na skutečné události, která se stala Sidneymu Lumetovi a Bobu Fosseovi. (HappySmile)
  • Jenny Lumet již napsala 4 scénáře, ale toto je její první scénář filmový. Jeho sepisováním strávila 7 týdnů. (HellFire)

Reklama

Reklama