Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (886)
Špičková politicko-thrillerová práce, na níž je ale nejzábavnější to, že tuhle báchorku o ovládání britské politické scény Američany natočil frantík (polského původu). Polanski po bibliofilii v DEVÁTÉ BRÁNĚ opět sáhl po knižním motivu a sice po ghostwritingu, opět nikam nespěchá, ale ani na chvíli nenudí, atmosféru rýsuje levou zadní a moc pěkně si to obsadil (v pozadí mu na chvíli zastepují zapomenutí veteráni Belushi, Hutton, Walach) a ústřední herce pěkně vytěžil. Hlavně Olivii Williams, která má nejlíp napsanou postavu filmu. A ten poslední záběr! Klobouk dolů! ()
Hm. Hm-hm-hm. Dlhé váhanie medzi 3 a 4 hviezdičkami. Je to samozrejme precízna staromódna prácička s niekoľkými obstojnými a jedným skvelým (Eli Wallach ;-D) hercom a zručne budovanou hitchcockovskou atmoškou. Rozuzlenie (kto) je však zúfalo predvídateľné a tá malá nadstavba (prečo) budí skôr reakciu na spôsob: "Dobre... a? Toto ma má akože šokovať či prekvapovať?" Čo je pri polit-thrilleri zásadný problém. 7/10 ()
Velmi pěkně natočené s pochmurnou deštivou atmosférou, bohužel však víceméně o ničem. Vzhledem k poměrně (zbytečně) dlouhé stopáži to má téměř nulovou zápletku a takřka nijaký závěr. Na tunu ideově zaujatého politického řečnění připadá zhruba jedna jediná napínavé scéna. Musím tedy říct, že mě Polanski tímto filmem spíše zklamal. Co do napětí je to jen slabý odvárek žánrové špičky, i když technicky skvěle provedený. V porovnání s letošním Shutter Islandem je The Ghost Writer jednoznačným poraženým. ()
Roman Polanski z pochopitelných důvodů nemá rád Spojené státy americké, pročež ten antiamerický podtext je z jeho nového snímku dosti cítit. Asi není úplnou náhodou, že jeden z hrdinů (konkrétně britský ex-premiér je v polárně obrácené situaci, jako sám hvězdný pan režisér, je souzen v nepřítomnosti a celý svůj život prožije mimo místa, která jsou jeho domovem...) Každopádně režisér Polanski mezitím vypracoval svůj režijní rukopis téměř k dokonalosti - Muž ve stínu je brilantním politickým thrillerem bez jediného slabšího momentu a jediné řemeslné chybičky. Polanski tu variuje své oblíbené propriety (tajemní jezdci na silných silničních motocyklech jak z Deváté brány, kosmopolitní cizinci, vykořenění ze svého prostředí jako v Hořkém měsíci, paranoiu jako třeba v 48 hodinách v Paříži, počasí odrážející pochmurnou náladu snímku atd. atd.) Skutečně mistrná adaptace knihy s temným a mrazivým politickým podtextem, vybravší si to nejlepší z éry amerických politických dramat 70. let, odkazující ovšem ještě dál, někam k Hitchcockovým thrillerům a mistrnému dávkování napětí, počínaje hudbou, přes konspirační teorie či klasické automobilové sledovačky bez akčních scén a karambolů až k výrazné a překvapivé pointě. Doslova balzámem je v dnešní době akčních stroboskopických biografů pozvolna vyprávěný příběh, v němž čas plyne spolu s divákovými postřehy a myšlenkami. Roman Polanski nenatočil přelomový film, ale dovedl své řemeslo k dokonalosti, celková mozaika střípků skládajících příběh utvořila rámec a na diváka dýchla ta dokonale budovaná atmosféra...co chtít více? ()
První polovinu filmu jsem čekala, kdy se příběh posune kupředu, a v druhé polovině jsem se ve všech těch zápletkách začala ztrácet. A byť si momentálně věřím, že jsem pointu pobrala, několik scén mi svým druhotným významem vzhledem ke konci stále úplně nesedí. Nechme ale příběh příběhem. Forma by z mého pohledu nadšence do filmu noir mohla zakrýt všechny nedostatky příběhu, i tady mám ale výhrady. Nějak bych se vůbec nezlobila, kdyby Polanski tentokrát atmosféricky ještě přitlačil. Sledovat přes prosklenou stěnu domu dopadající dešťové kapky je sice mega cool, po traileru jsem čekala mnohem znepokojivější a pochmurnější atmosféru. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Keď Duch (Ewan McGregor) dorazí do Edgartown v požičanom BMW a zaparkuje na parkovisku, jeho vozidlo je znázornené tak, že blokuje iné auto, ktoré je zaparkované pod pravým uhlom k jeho vozidlu. V ďalšom strednom zábere je jeho vozidlo znázornené o dobrých 6 stôp alebo viac ďalej a neblokuje iné vozidlo. V ďalšom strednom zábere, keď Duch otáča svoje vozidlo, aby nasledoval pokyny GPS, začína z pôvodnej pozície, kde blokuje iné vozidlo. (Pat.Ko)
- Na bežiacom texte pre CNN počas správy je slovo "British" napísané nesprávne ako "Bristish." (Pat.Ko)
- Keď CNN ukazuje, ako sa darilo rôznym trhom, uvádza Dow s poklesom o niečo menej ako 50 bodov a potom aj S&P so stratou o niečo menej ako 50 bodov. Ak by S&P bol dole o 50 bodov, pravdepodobne by bol Dow dole medzi 400 a 500 bodmi. (Pat.Ko)
Reklama