Režie:
Roland EmmerichKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
Joel GoldsmithHrají:
Michael Paré, Lisa Eichhorn, Dean Devlin, Brian Thompson, Malcolm McDowell, Leon Rippy, Jochen Nickel, Roscoe Lee Browne, Renée Estevez, Milton Jones (více)Obsahy(1)
V roce 2038 jsou přírodní zdroje na Zemi vyčerpány a nadnárodní korporace provádějící těžbu na vzdálených planetách spolu vedou nevybíravou konkurenční válku. Agent Felix Stone (Paré) je vedením jedné ze společností vyslán na strategicky důležitý Měsíc 44, aby ve zdejší napjaté atmosféře mezi drsnými piloty z řad vězňů a jejich mladými navigátory, vypátral její záhadně zmizelé těžební lodi. Napětí houstne a to ještě nikdo netuší, že se k Měsíci blíží plavidlo konkurenční firmy, která jej má v úmyslu zabrat... (choze)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Emmerich sice ukazuje, že v řešení technických problémů má talent. Co je mu to ale platné, když scénář pokulhává na všechny nohy. Tedy, ne že bych nebyl zvědavý, co tedy vlastně je za krádežemi lodí a útoky konkurence, ale řešení bylo banální. Navíc je film neúnosně dlouhý, jeho tempo je vskutku vražedné, ze spoustou naprosto zbytečných scén, zatímco ty nutné nikdo kvůli rozpočtu nenatočil. Přesto, práce s modely je na německé poměry velkolepá a dekorace sice připomínají chudšího příbuzného lodi Nostromo, ale působivost jim v temném nasvícení upřít nelze. Škoda jen, že jediná žena v celém ansámblu neukázala v béčkovém duchu něco víc ze svého těla. I když snad je to jen dobře. ()
Dodnes si vzpomínám jak jsem tento film s kamarádem nahráli na videorekordér z rakouské státní televize ORF a slavili díky tomu malé vánoce. Pořád byl odvysílán ve stereo zvuku a my jsme při následné projekci byli naprosto vyřízení. No psal se asi rok 1993 a domácí prostorový zvuk byl v plenkách a mohl si ho dovolit jen málokdo. A tak nám občasný stereo efekt, který se při přeletu vrtulníku či při střelbě objevil tu v levé či pravé bedýnce připadal jako zjevení. Film není až tak převratný či vynalézavý ve svém žánru, ale jako debut nějakého tehdy neznámého němce je ucházející. Mě tenkrát přišel vynikající, nezapomeňte v čem jsme vyrůstali. Dnes je člověk objektivnější. Už tehdy Emmerich ukazoval kudy se bude ubírat jeho filmová cesta. Pro spousty lidí se jeho díla jeví dost pateticky, naivně a hodně komerčně. S tím souhlasím, ale měli by jsme také uznat, že jeho filmy oplývají určitou dávkou originality. ()
I když bych měl správně odpustit že to je jeden z těch prvních velkých filmů od Emmericha, tak bohužel čekal jsem větší nářez, celý film je vlastně spíše o vězení a dohadování kdo je lepší pilot. On i když příběh nic moc tak na Emmericha je to docela dost. Celkem mě překvapily efekty, a hlavně Paré kterej je jako vždy dokonalej. A ani ostatní herci nejsou vůbec špatní, jediné co bych ještě pochválil je taková ta slušná atmosféra lodě. Ale ostatní je dost šedivý průměr. Prostě jsem se od Emmericha namlsal Godzillou, Patriotem a bůh ví jakým ještě blockbusterem a nějak jsem bohužel čekal víc. ()
Na tehdejší dobu výjimečný sci-fi počin, s malým rozpočtem velké kulisy, ale už tenkrát bez příběhu a se zmateným scénářem, což Emmericha neopustilo dodnes. Nebo snad někdo pochopil, kdo vlastně kradl ty lodě a proč a kdo všechno nakonec do toho byl zapleten? Nebo proč si organizace ten poslední měsíc chce jen tak nechat vzít a nebránit se? ()
Emmerich v tomto filme ukázal, v čom bude jeho najväčšia sila a čoho sa bude treba obávať. Tieto predpoklady sa naplnili do bodky. Takže to pozitívne: Emmerich chce točiť megafilmy. Ešte na to nemá peniaze, ale je jasné, že ak ich dostane, bude to stáť zato. Negatíva: psychológia postáv je smiešna, trauma zo znásilnenia vyvoláva úsmev. Absencia najelementárnejšej logiky sa objavila už v Mesiaci, netreba sa podrobne rozpisovať, pretože tu bije do očí, tieto kiksy si tu všimne každý. Ak je to vysokorozpočtové, je to väčšia zábava. ()
Galerie (22)
Photo © Fravidis
Reklama