Reklama

Reklama

Před více než dvaceti lety došlo k prvnímu kontaktu mimozemské civilizace s lidstvem. Lidé očekávali děsivou bitvu nebo významný technologický pokrok. Nedošlo ani k jednomu. Mimozemšťané byli uprchlíky z vlastní planety. Stvoření byla ubytována v nouzových domovech v jihoafrickém Okrsku 9 (District 9), zatímco se státy celého světa dohadovaly, co a jak dál. Teď všem dochází trpělivost. Dohled nad mimozemšťany byl svěřen MNU, soukromé organizaci, které je osud mimozemšťanů lhostejný. Měla by ale naději na obrovský výdělek, pokud dokáže zprovoznit mimozemské zbraně, které vyžadují k aktivaci mimozemskou DNA. Napětí mezi mimozemšťany a lidmi dospěje ke svému vrcholu ve chvíli, kdy začne MNU obyvatele Okrsku 9 stěhovat do nového tábora. Jeden z agentů MNU, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley) se nakazí mimozemským virem, který začne měnit jeho DNA. Záhy se stává nejhledanějším mužem planety – je klíčem k odhalení tajů mimozemské technologie. Vyděšený muž má jedinou možnost: ukrýt se v Okrsku 9. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (2 074)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Očekávání byla přece jen příliš velká a možná nesplnitelná. Ale pěkně od začátku. 1) Avizovaný dokumentární styl velmi dobře funguje jako netradiční vypravěč. Zpovídaní účastníci popisovaných událostí svižně uvádějí diváka do souvislostí a děje, pomáhají dokreslovat Wikusův příběh. Místy je však patrná určitá snaha o autentičnost za každou cenu (vystřižené scény, neposlušné mikrofony apod.), která ne vždy funguje a působí spíše protikladně - tedy jako důkaz, že se přece jen díváme na pečlivě zkonstruovaný produkt a nikoli alternativní část našich dějin. Je ale snadné přistoupit na tuto hru tvůrců, nechat se informovat fiktivními televizními zprávami a bavit se nad trefnými narážkami na fungování současného mediálního světa. 2) Téma rasismu je pouze nakousnuto a není nosnou myšlenkou filmu. Problém je bez jakýchkoli komentářů představen ve své holé existenci a spíše slouží jen jako doplněk (a odůvodnění) všudypřítomné akce. 3) Postava Wikuse je, jak první nadšené recenze slibovaly, jednou z nejzajímavějších filmových figur poslední doby a jeho přerod z úslužného úředníčka v mutantního zabijáka hladký a plný legendárních momentů. Těžko zapomenout na testovací scénu v laboratoři a následný úprk - zde se snad nejlépe protíná akční a dokumentární složka, což přináší unikátní divácký zážitek. Komplikace nastávají v momentě, kdy se na scéně postupně začínají objevovat klišé, velmi dobře známá z klasických hollywoodských akčňáků, včetně na city hrající linky s Wikusovou manželkou. Možná si vzpomenete i na Armageddon nebo E.T.ho. 4) Snímek je zjevně inspirován počítačovými hrami a umně posouvá diváka do centra dění. Např. Half-Life si zcela jistě vybavíte hned několikrát, ať už v souvislosti s použitými zbraněmi, nebo typickým radioaktivním zvukem, který vydává mimozemské palivo. A když Wikus nakonec osedlá i emzáckého Mecha a začne se zuřivě přehrabovat v nabízené munici, leckdo si vzpomene na frenetické pojíždění kolečkem u myši, ve snaze najít vprostřed brutální přestřelky tu správnou bouchačku. Pokud jste hráli i Fallout nebo Abe's Odyssey připočtěte další body k dobru, protože tohle prostředí vás pohltí. /// Přestože se nekoná žádná kafkovská Proměna, ale "jen" luxusní scifárna, přivírám oči nad všemi drobnými nedostatky, zdvihám všech pět prstů vzhůru a hlásím se o přídavek, jehož existence nám byla v závěru sebevědomě naznačena.________ Po přečtení komentáře od JFL mi došlo, že jsem se zpětně pokoušel film hloupě analyzovat optikou tradičních filmových žánrů a postupů, a to přestože jsem jej v kině vnímal jako jednotný, unikátní celek. Vždyť v jakém filmu se před vámi během několika vteřin vystřídá černobílý záběr ze security kamery s přímým pohledem do kukadel (a tykadel) digitálního mimozemšťana? Jsme navyklí, že po sociálně kritickém úvodu následuje doslovné, moralizující poučení na závěr, že finální robotické bitvě předchází dlouhé vyprávění o historii znepřátelených stran (klasické rozdělení dobro x zlo) a máme problém přijmout něco, co nezapadá do našich zažitých představ. Naše očekávání nemohla být nikdy plně naplněna, protože jsme se v minulosti s ničím podobným nesetkali. () (méně) (více)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Možná kdybych čekal dobře natočenou béčkovou podívanou, bavil bych se lépe. Takhle jen nechápavé zívnutí. Tak nějak bych si představoval Den nezávislosti od nezávislého, ale řemeslně zručného režiséra. K emocionalitě Greengrassových kousků to má zatraceně daleko. U Bourna jsem přeci jen neusínal. ()

Reklama

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

S přiškrceným rozpočtem si Neill Blomkamp pohrál na výbornou a efekty byli k pokoukání. Film výhradně s Dolby Digital na maximum, kde vám snímek prostřelí přes obrazovku s velmi akčními scénami. Hlavní role Copleyovi pasovala a filmaři si nedělali servítky s propracování a vyplatilo se. Velmi odlišný sci-fi řemeslo např. se Spielbergovým (War of the Worlds), kde jsem zvedal hodnocení jak za zvuk, tak pro propracovanost, ale mohl jsem se přesvědčit, že rozpočet a ruka umělce přidána do práce udělá jiný filmařský sousto. ALE i přesto musím tleskat Blomkampovi, který vyždímal každý dolar a přinesl velmi dobrý sci-fi nálož, který jde zaslouženě hodnocením dopředu a nestojí v průměru. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jistě, měli jsme tu postupně Potomky lidí, [Rec] a Monstrum. Něco takového tu je ovšem poprvé. Zatímco první půle představuje plnohodnotný myšlenkový antipod k většině existujícím klišé – vesmírná loď tiše mlčí, nebojuje, a nepřistane nad N.Y., ale nad Johannesburgem, mimozemšťané mají daleko k análně-vlastnickým sadistickým agresorům apod. –, půle druhá pojednává o vykoupení člověka. Ve své boholidské Osobě obnovuje a léčí Wikus naše poškozené a nemocné lidství. Doklad prospěšnosti tvůrčí svobody režisérské a scenáristické, od Orsona Wellese doposavad neaklimatizovaný úkaz, pak obě půlky zastřešuje. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Nebola to zase az taka pecka ako som cakala, ale rozhodne to bolo nieco nove, minimalne v tom, ze aliens su vlastne ti dobri a v urcitych chvilach mi bolo az na grc za to, ako som sa hanbila, ze som clovek a ze patrim k ludskej rase, pretoze presne takto sa spravame ku vsetkym a vsetkemu, co je ine. Hendikepovani, ludia s inou farbou pleti, ludia so slabsich socialnych skupin, punkaci, anarchisti, potetovani, ku vsetkym sa my "normalni" spravame ako k odpadu. District 9 je vyborna sonda do mentality ludskej rasy, ktory ma v sebe neuveritelne hlboky subkontext, z ktoreho by sme si mali vsetci zobrat len to najlepsie. Ale aby som presla aj k filmu, viac mi sedela prva polovica filmu, ktora bola skor dokumentarneho charakteru, ako ten akcny narez z druhej polovice, kde lietali casti ludskych tiel, a to bol este ten lepsi pripad, inak skoncili hned na kasu :) A musim povedat, ze krevetaci su naozaj na zjedenie a tie ich uzasne ocicka. Christopher patri medzi mojich naojoblubenejsich filmovych mimozemstanikov :) PS: Vyborny herecky vykon podal absolutne neznamy Sharlto Copley, za co mu samozrejme tlieskam, pretoze tento film stoji a pada hlavne na nom :) ()

Galerie (75)

Zajímavosti (36)

  • Jazyk "kreveťákov" bol docielený trením tekvíc. (kri.tino)
  • Autoři dali mimozemšťanům lidská jména, protože usoudili, že právě to by lidé udělali, než by na naši planetu mimozemšťany pustili. (Olík)
  • Producent Peter Jackson údajně přišel za Neillem Blomkampem poté, co byl odpískaný projekt adaptace videohry "Halo" a nabídnul mu 30 mil. dolarů, aby natočil co chce. Výsledkem je tento film. (don corleone)

Související novinky

Neill Blomkamp píše scénář k District 10

Neill Blomkamp píše scénář k District 10

27.02.2021

Je to už dvanáct let od doby, co do kin dorazilo akční sci-fi District 9 jihoafrického režiséra Neilla Blomkampa (Elysium, Chappie). Snímek získal velmi pozitivní reakce od kritiků i diváků, byl… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Neill Blomkamp a návrat RoboCopa

Neill Blomkamp a návrat RoboCopa

13.07.2018

Tak nakonec ne Vetřelec, ale RoboCop. Režisér Neill Blomkamp se zapsal do paměti všech fanoušků sci-fi s povedeným District 9, po něm přišlo nevýrazné Elysium a nakonec Chappie. Mezitím ale dlouhé… (více)

Blomkampův „robocop z chatrče“

Blomkampův „robocop z chatrče“

11.07.2013

Po nečekaně, ale zaslouženě úspěšném Districtu 9 a vysoce očekávaném Elysiu zůstane Neill Blomkamp věrný žánru sci-fi. Jen tentokrát k akci a trikům připojí výraznější komediální prvky. Jeho novinka… (více)

Reklama

Reklama