Režie:
Charles LaughtonScénář:
James AgeeKamera:
Stanley CortezHudba:
Walter SchumannHrají:
Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish, James Gleason, Evelyn Varden, Peter Graves, Corey Allen, James Griffith, Gloria Castillo, Don Beddoe (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Film noir o zradě, hříchu, nevinnosti, a zejména odvěkém souboji dobra se zlem. Jeden z nejúchvatnějších padouchů filmového historie, ďábelský Harry Powell, se snaží vetřít do rodiny svého bývalého spoluvězně. Jeho děti by totiž měly vědět, kde je ukrytý lup. Když před tímto zákeřným a nemilosrdným reverendem děti prchnou, pronásleduje své malé oběti vytrvale až do velkého finále. Vizionářský film, který je také poctou němé kinematografii od Griffitha po vrcholná díla německého expresionismu, byl ve své době nepochopen a propadl u diváků i kritiky. Dnes je snímek absolutní klasikou, nechybí v prestižních žebříčcích kultovních filmů a sám se stal jedním z nejcitovanějších filmových děl. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (165)
Nechávám tu následující řádky, ač už vím, jak moc jsem se mýlil. Jsem však přesvědčen, že člověk, který si o Laughtonově motivaci a zájmech (německý expresionismus, Griffith) nic nepřečte, zareaguje po prvním shlédnutí nějak takto: Myšlenkově zajímavý film (rozdělený na dvě love-hate poloviny), který však (a to říkám s vědomím, že ve většině místních příspěvků se píše pravý opak) naprosto selhává v rovině technického provedení a vedení herců. Skutečně Mitchum záměrně přehrává, jak se tu lze dočíst, a nebo ho Laughton prostě nedostal do uvěřitelnější polohy? To už dnes nerozřešíme, ale mně ten výkon přišel spíš jak z béčkového produkce. Naopak se mi líbila Lilian Gishová, které zvukový film přidal snad ještě víc charismatu, než měla u Griffitha. A k technickému provedení - že v některých záběrech, kdy jsou děti na řece (jedná se o jezírko ve studiu) docela často vidíte bodově stříkanou vodu pod hladinou, která má simulovat říční proud. Místnosti jsou většinou naprosto nepochopitelně nasvícené (třeba když se Mitchum objeví před domem a děti vidí jeho stín u sebe v pokoji - následuje pohled z okna na postavu před lampou, která vrhá velmi malý stín, jenž by tak daleko nedosáhl...) A co teprve ta scéna kdy Mitchum běží po schodech ze sklepa za dětmi s rukama před sebou ve snaze je polapit - není to jak z Eda Wooda? Jsou to prkotiny, a jistě se dají s přimhouřenýma očima vysvtlit uměleckou nadsázkou, ale při bedlivějším pozorování ruší. Nechci ten film nijak shazovat, protože obsahuje množství krásných scén a záběrů. V mnoha momentech mě však donutil podivovat se nad lajdáckým provedením, takže nemohu sdílet místní nadšení. ()
Z tohto film-noiru mám veľmi rozpačité pocity. Pri predstave, aká je prvá polovica príjemne desivá, hrôzostrašná a nevídaná, tá druhá je nežným prístupom k detskej bezmocnosti akoby vystrihnutá z úplne iného filmu. Robert Mitchum predstavuje jedného z najhorších záporákov - tým mu vzdávam poklonu, pretože na jeho hereckej ,,šialenosti" stojí celá snímka - a spolu s tmavými tieňmi a sugestívnym podfarbením vyznieva film strašidelne presne do takej miery, do akej má. Nočnú scénu, kde Mitchum cvála v diaľke na koni a spieva si pesničku, považujem jednoznačne za najlepšiu a musím pochváliť nápaditú remeselnú stránku. Škoda tej diametrálne odlišnej druhej polovice, toto mohol byť pričinením Mitchuma najdesivejší film-noir v dejinách - aspoň v mojich očiach. ()
Solídny thriller, hlavne v druhej tretine, no zrážajú ho mnohé nelogickosti v záverečnej tretine, vďaka ktorým to občas vyznieva ako paródia. Na druhú stranu, excelentne tu je vykreslené, ako sa ľudia nechajú ľahko zmanipulovať, hlavne keď ide o náboženské záležitosti a Mitchum tu je veľmi presvedčivý. ()
Až se na začátku filmu nadechnete, vězte, že budete po dechu lapat po celý film. Tak barvitě vykreslená postava pseudoknězekněze - zmetka, který lační jen po penězích se málokdy vidí. Robert Mitchum byl zcela přesvědčivý, přehlížím velkoryse i občas zbytečná teatrální gesta. Jeho řeči či skutky dávají za pravdu těm, co říkají, že náboženství je zlo. Podívejme se jen na věty, které vyřkne jeho manželka, kterak se kaje. Silná scéna, jako kdyby v Americe sledovali proces s Rudolfem Slánským. Krásnou roli dostala i hvězda němého filmu, nyní dáma v pokročilém věku (dožila se však 99 let), Lilian Gish. Režijně skvěle zvládnuté, škoda, že toho Charles Laughton nenatočil víc. Film tak krásně plyne, že se z něj skutečně mávnutím kouzelného proutku stane z thrilleru málem vánoční pohádka. A pohádka strašně milá! ()
Obsahově podvratné dílo, kde ze začátku sledujeme souboj prohnilého pastora a dvou nevinných dětí o balík peněz, aby pak v polovině režisér přehodil výhybku a vyprávěl příběh z opačné perspektivy. Ďábelský a náboženské písně zpívající Mitchum je se svým tenorem natolik podmanivý, že by mi bohatě stačilo dívat se celý film jenom na něj. Prostí vesničané jeho kouzlu podlehli úplně stejně, stačilo jim, že káže slova boží a hned je to nejsvatější muž ze všech - velmi vynalézavá kritika církve. Technická stránka potom nemá chybu, hry se světlem, kontrasty, zkrátka lahůdka. Nebyl on Charles Laughton taky tak trochu ďábel? ()
Galerie (137)
Zajímavosti (23)
- Charles Laughton neoplýval velkou láskou k dětem a ty jím pohrdaly. Několik scén proto režíroval Robert Mitchum. (Kulmon)
- Robert Mitchum neskôr povedal, že Charles Laughton bol jeho obľúbeným režisérom a uviedol, že tento film je jeden z najobľúbenejších, v ktorých hral. (westerns)
- Jedného dňa prišiel Robert Mitchum na natáčanie opitý a producent Paul Gregory mu povedal, že nie je schopný pracovať. Mitchum sa nahneval, prišiel k jemu autu značky Cadillac, otvoril predné dvere a vymočil sa na predné sedadlo. (westerns)
Reklama