Režie:
Franklin J. SchaffnerScénář:
Denne Bart PetitclercKamera:
Fred J. KoenekampHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
George C. Scott, David Hemmings, Gilbert Roland, Susan Tyrrell, Claire Bloom, Hart Bochner, Julius Harris, Richard Evans, Brad Savage, Michael-James Wixted (více)Obsahy(1)
Podle románu Ernesta Hemingwaye.
Válka. Svoboda. Věrnost. Láska. Odvaha. Ostrovy uprostřed proudu vynikajícím způsobem zachycují Hemingwayova nejsilnější témata. V působivém zpracování posmrtně vydaného románu "tatíčka" Hemingwaye se znovu potkávají George C. Scott a režisér Franklin J. Schaffner, kteří se sešli už v nezapomenutelném snímku Patron. Scott ztvárnil postavu sochaře Thomase Hudsona, jehož dobrovolnou izolaci na Bahamách ukončí dvě události: příjezd jeho synů ... a začátek 2. světové války. Film je emotivní i heroický zároveň: zachycuje zblízka otcovskou lásku i odpor vůči tyranii. Přes Ostrovy uprostřed proudu zaplavila mohutná vlna literární historie.
(Magic Box)
Recenze (16)
Možno je trochu škoda, že z filmu tak silno cítiť, že ide o adaptáciu románu. Ale aj trochu väčšia rozvoľnenosť deja občas poteší, najmä ak sa nachádzame v tak krásnom prostredí a necháme sa unášať jeho "prúdom". No a Georgovi Scottovi to pri mori sekne, už vytiahol výraznejšie nad priemer pomerne tuctový Deň delfína a tu mu sekunduje ďalší klasik, David Hemmings. Film sa nakoniec ale rozbehne, sme predsa v druhej svetovej vojne a tá nevynechala ani taký raj na zemi, ako Bahamy a postavy musia reagovať. Ako to skončí, tak nejak vytušíte aj bez znalosti knihy. 70% ()
,,MORE MÁM HROZNE RÁD A NIKDE INDE BY SOM ŽIŤ NECHCEL. JE TO MÔJ DOMOV, MOJE NÁBOŽENSTVO, ALEBO SKÔR NIEČO, ČO MI NAHRÁDZA BOHA ALEBO NÁBOŽENSTVO. MORE DÁVA ŽIVOT A TIEŽ HO AJ BERIE. JE V ŇOM KRÁSA A OBROVSKÉ TAJOMSTVO, A JE VEČNÉ." __ Podľa toho, čo filmová adaptácia ponúkla, v ,,Ostrovoch uprostred prúdu" akoby Hemingway spomínal na všetko čo má rád a ešte sa všetkému snažil dať akúsi hodnotiacu filozofickú rovinu. Snáď aj preto som v G. C. Scottovi viac než bohémskeho sochára videl skôr realistický portrét autora predlohy a v dlhej scéne lovu mečúňa generačnú úpravu jeho slávnej novely, ktorá by mohla niesť názov ,,Chlapec a more". Celkovo sa nato nedíva zle a v určitých momentoch by som kľudne kývol na najvyššie hodnotenie, keby neprišiel trocha dovtedy netypický a vo svojej podstate predvídateľný záver. Vtedy ma navyše nepríjemne prekvapilo, že Pavel Soukup dabujúci Davida Hemmingsa tu zrazu - keď už Hemmingsa ,,nebolo" - prepožičal svoj hlas jednému z kubánskych vojakov. O pozícii soundtracku v rámci Goldsmithovej discografie ako spomína MissJ som už počul a dodávam len, že pri samostatnom počúvaní je hudba lepšia. (100. hodnotenie, 13. komentár k filmu) ()
Já mám podobný problém jako někdo tady pode mnou. Nevidím zásadní chyby tohoto filmu, přesto mě snímek nezaujal natolik, abych dával vyšší hodnocení. Tedy kromě krásného prostředí. A pak samozřejmě složité vztahy mezi otcem a syny, které se postupně krystalizují. Vše navíc podtrhuje počínající válka. Nalezené mrtvoly, strach o vlastní dítě, který dovedou pochopit jen rodiče, jakým jsem i já nyní, ač válku jsme nezažili a i tak se do pocitů lidí, kteří ano, složitě vžíváme. Tím spíš do hrůzy, s jakou se dovídají o smrti syna. Dokud ale hrdinové nevyplují na otevřené moře, pořád mám pocit, že je od nich válka nesmírně daleko, ačkoli na obzoru pozorují hořící lodě. Je to zkrátka film o všech bolestech našich duší, kterým navíc společenská a politická situace nepřidává. Skutečné drama pak začne v podstatě ve druhé polovině, kdy postavy unikají hlídkám a dochází k několika přestřelkám. Už to bylo zmíněno, tak ještě jednou - film nemá chyby a jsem si jist, že jeho vysoké hodnocení je po zásluze. Knihu jsem nečetl a právě proto, nebo možná přesto, mě snímek nezaujal více než na kvalitní tři hvězdy. ()
Druhé zhlédnutí si pro jistotu odpustím; obávám se, že vcelku kladný dojem by napodruhé neobstál. Vizuálně nádherné, škoda jen, že postupem času příběh poněkud ztrácí dech. Tempo nastavené dokonalou první a slušnou druhou částí je rozmělněno v závěrečné části, která je nejslabším článkem celého filmu (ani Scottovi jsem zde jeho výkon neuvěřila absolutně, na můj vkus silně přehrával). V komentářích už je zmíněna nedostatečná prokreslenost postav, která je zapříčiněna právě nevhodným rozkouskováním děje do kapitol - charaktery zůstávají ploché a vzdálené a já jako divák lhostejná. Omezená stopáž filmu škodí, podle mě by mu slušel spíš formát minisérie. No ale přes všechnu kritiku: opravdu hezky se na to dívá. Poznámka na okraj: stejně jako záhy po svém vzniku zmizel film v propadlišti dějin, zapadl i Goldsmithův vynikající soundtrack (nesehnatelný až do druhé poloviny 80. let, kdy byl znovu nahrán u příležitosti další spolupráce tandemu Schaffner-Goldsmith na filmu Lionheart)...on sám ho označuje za nejlepší, jaký kdy napsal; to nemůžu posoudit, ale zaujalo mě, že Goldsmithova hudba je zde neobvykle "nenápadná"; jeho doprovod je většinou v dobrém smyslu slova "okatý" až do té míry, že nemilosrdně ukradne mou pozornost...zde ale zapadl jak ulitý a s příběhem dokonale souzní. ()
Pri rozhodovaní sa, či si tento film pozrieť alebo ho vynechať som sa orientoval podľa režiséra, ktorý nakrútil tri skvelé filmy (Planéta opíc, Motýľ, Ten najlepší) a tiež podľa môjho obľúbeného autora literárnej predlohy, aj keď som ju ešte nečítal. Na druhej strane ma zarazil malý počet hodnotiacich divákov. Po záverečných titulkoch som v rozpakoch. Neviem vymenovať zásadné chyby tohto filmu. Problém je, že ani prednosti. Mám z neho taký nemastný-neslaný dojem. Prakticky ničím ma nezaujal. A tak naň bez hnevu pomaly zabudnem. ()
Galerie (25)
Photo © Home Box Office (HBO)
Reklama