Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Prapodivný western, jehož kouzlo pro mě spočívá jen a pouze ve sledování Joan Crawford. Nevim jak to ta ženská dělala, ale jen co se objeví na plátně, tak sleduju každý její pohyb a nedokážu z ní spustit oči. Proto asi měla tolik fanoušků a obdivovatelů, přitáhla si je jako magnet. Vyzařuje z ní schopnost předat něco ze sebe dál a dokonale u toho zaujmout své okolí. Proto s tolika kolegy a režiséry nevycházela, proto ji diváci milovali. Jak se říká - milovala kameru a kamera milovala jí. Co se týče filmu, neviděl jsem podivnější westren, sám bych ho do této kategorie asi ani nezařadil, i když do ní samozřejmě patří. Občas je velmi přínosné vidět něco, co se vymyká zajetým kolejím. Zvláště ve filmu. I samotná Joan působí ve westernu trochu nepatřičně. O to více je to zajímavější. Stejně na mě působil i Sterling Hayden, akorát na něj tedy nebyl zdaleka tak hezký pohled. Zdál se mi takový nakyslý. A to už ani nemluvim o Mercedes McCambridge se svým lynč amokem, ta mě přímo vytáčela a vůbec mi nepřišla vynikající. Spoiler: Na konci jsem pocítil velké zadostiučinění, když to koupila a valila sudy do rokle ;-) Zvláště za vypálení salónu, ten za nic nemohl.  Konec spoileru. Celkem příjemné a netradiční pokoukání. Ale rozhodně v původním znění, dabing byl děsný. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Western, kde vládnou dvě mužatky a kde jedna nenávidí druhou až na smrt. Nechápu, proč se Joan sebekriticky nezamyslí nad faktem, že na mladé a krásné  divy prostě nemá a fakticky tím potopila z velké části celý film. Nemohla jsem si nevzpomenout na film o jejím životě Drahá maminko, kde život s ní popisuje její dcera. A ano, Joan se skutečně rvala i o role, které už jí z hlediska věku a vizáže nepříslušely. Takže jí děkuji za zmrvený pohled na celou tuhle podívanou. Nezachránili to ani koně klusající neustále sem a tam nebo výbuchy jak v obrovském kamenolomu i když si to tam v těch místech asi mohou dovolit. Musím se oklepat a ono to rozčarování hned pomine. 60% ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tak toto je ten film, ktory bol v dobe vzniku odmietnuty jak vystudovanymi filmovymi teoretikmi a kritikmi, tak aj laickou verejnostou, teda laikmi -nedoukmi? Uz aj viem preco, ide o akysi "feministicky western" - co je spojenie uplne ze na hovno. Teda zase pardon, mne to zase uslo a som sa preriekol a chcel som napisat ze o nicom. Pod pojmom western si predstavim stada dobytka, prestrelky, vybuchy, a fajne dialogy+ nadhernu prirodu. Tuna nie je nic z toho, len mne odporna Joan Crawford - a sa cudujem dobremu hercovi ako Ernest Borgnine /Marty 1955, Emperor of the North/ ze sa upisal takemuto "westernu". Fakt dialogy - vatovo plane plky, po 20 minutach nepocuvatelne, kulisy plane. Zaznela tu veta "jsem tu sam sobe cizincem " - mno tak to hned aj ja nieco vyplodim - ...........pockat ........pockat ......este chvilu ..........uz viem, a bude to cesky, som cechoslovak : takze "Vsechno na svete muzete mit, muzete mit porad vic a vic, jenom nesmite chtit jedno -aby jste to meli". Oooooooooo, skutocny intelektualny skvost, som to ale prudky yntelechtual, som na seba hrdy a musim sa sebapolaskat. Jo, jo typicke pre Ray-a ako rezisera - udrzoval pohlavne styky s muzmi i zenami, typicka je jeho seksualna rozoklanost, snaha borit konvencie a snaha ist permanentne vecne a stale proti prudu. Herecky na urovni, ale u westernu ja chcem mnou vymenovane atributy ....... 20 % ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Zase som náhodou natrafil na ďalší skvelý western. V päťdesiatkách sa ich točilo neúrekom. Má to svižné tempo, atmosféru, že by sa dala krájať, skvele napísané a zahrané postavy a k tomu ako bonbónik famózne dialógy, ktoré ma bavili na filme najviac. K tomu to má aj celkom originálnu zápletku s feministickou témou. Všetky tie konflikty stoja na nevraživosti dvoch žien a všetci tí akože drsní chlapi okolo vlastne len skáču jak ony zavrieskajú. Na jednej strane Joan Crawfordová, ktorá si podmaní každého chlapa a na druhej strane nasratá stará panna Mercedes McCambridge. A všetci tí chlapi si už len musia vybrať stranu. Z ostatných postáv zaujme Sterling Haydenako drsný El Mariachi s gitarou, Scott Brady ako jeho ukecaný sok v láske alebo Ernest Borgnine ako parchant, ktorý je schopný hrať na všetky strany. Akcie tu je minimum, ale k mojej absolútnej spokojnosti to vyvažujú tie úchvatné dialógy. Zase raz sa potvrdilo, že najnebezpečnejší je sfanatizovaný  lynčujúci dav, ktorému je u prdele, čo je pravda a čo nie. 10/10. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • V roce 2008 byl film zařazen do Národního filmového registru jako kulturně, historicky nebo esteticky významný. (Terva)

Reklama

Reklama