Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (58)

Lacike 

všechny recenze uživatele

Zase som náhodou natrafil na ďalší skvelý western. V päťdesiatkách sa ich točilo neúrekom. Má to svižné tempo, atmosféru, že by sa dala krájať, skvele napísané a zahrané postavy a k tomu ako bonbónik famózne dialógy, ktoré ma bavili na filme najviac. K tomu to má aj celkom originálnu zápletku s feministickou témou. Všetky tie konflikty stoja na nevraživosti dvoch žien a všetci tí akože drsní chlapi okolo vlastne len skáču jak ony zavrieskajú. Na jednej strane Joan Crawfordová, ktorá si podmaní každého chlapa a na druhej strane nasratá stará panna Mercedes McCambridge. A všetci tí chlapi si už len musia vybrať stranu. Z ostatných postáv zaujme Sterling Haydenako drsný El Mariachi s gitarou, Scott Brady ako jeho ukecaný sok v láske alebo Ernest Borgnine ako parchant, ktorý je schopný hrať na všetky strany. Akcie tu je minimum, ale k mojej absolútnej spokojnosti to vyvažujú tie úchvatné dialógy. Zase raz sa potvrdilo, že najnebezpečnejší je sfanatizovaný  lynčujúci dav, ktorému je u prdele, čo je pravda a čo nie. 10/10. ()

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Ženské jsou bezbranné výlučně v době, než jim uschne lak na nehty. Dvě fúrie s koltem u pasu tímto čas nemaří. Nejsou to žádné křehotinky a estetická pastva pro oko taky ne. Ray to naštěstí vynahradil všemi klasickými, dobře namíchanými atributy koňské opery, včetně lyrických momentů a skvělé barevné dramaturgie. ()

Reklama

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Excelentní film, který se zpočátku tváří jako hybrid dramatu a westernu, jehož hlavním hybným prvkem bude, pro na druhém místě jmenovaný žánr trochu atypický, ženský souboj dvou černovlásek (!!!). Díky morální nejednoznačnosti a absenci kladných hrdinů se Ray trochu naváží do klasických žánrových propriet, kterým ovšem v celkovém součtu přisuzuje minimálně stejný prostor (přepadení, motiv železnice). Za zmínku stojí hlavně působivá apokalyptická jízda zfanatizovaného davu, oděného do černých pohřebních šatů. Symbolika jako hrom, hlavně při konfrontaci s Joan Crawfordovou v bílém (která ovšem není ani trochu sexy), ze které se možná v rámci její milostné obrody vyklube i padlý anděl. Gradaci jako hrom nepokazí ani diletantská zadní projekce, která bije do očí zejména nesouladem rychlostí (jízdu na koni můžete těžko snímat z rychle jedoucího automobilu). ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Film jsem dnes viděl (díky ČT) podruhé. Poprvé ještě předtím, než jsem se do ní (Joan Crawfordové) zamiloval - široké líce, to je ono. Pro milující ženu není potřeba žádná krása, stejně jako kovboj Hayden nemusí umět hrát na kytaru, jezdit na koni a střílet z koltu (plavat ale nespíš umí). Hodnocení jsem ale nezměnil, něco přibylo a něco ubylo, takže jsem na stejném. Joan Crawfordová sice rozpoznala v Mercedes McCambridgeové dračici, proto se s ní poprala mimo "jeviště", na jevišti ale střílela jen z holé nouze. Ještě, že jsme ten cajdáček od Peggy Lee nemuseli poslouchat celý! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western, který je pojmenovaný po takovém klasickém floutkovi, který si myslel, že vládne divokým západem, ale přitom si ho tu snadno strčí do kapsy dvě uzurpátorky a dominy v jednom, u kterých Vám je okamžitě jasné, kdo zde v danou chvíli vládne. Určitě zajímavý film v rámci žánru, ale jediné, na co opravdu nezapomenu, byly ty dvě divy. To se jen tak nevidí. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • Mezi herečkami Mercedes McCambridge a Joan Crawford se během natáčení vytvořila velká nevraživost. Mercedes McCambridge později připustila, že Joan Crawford měla problém s pitím, což mohl mohl být důvod k nešvarům. (Terva)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno