poster

Tady to musí být

  • Itálie

    This Must Be the Place

  • Francie

    This Must Be the Place

  • Irsko

    This Must Be the Place

  • Slovensko

    Tu to musí byť

  • Slovensko

    Toto je to miesto

  • Velká Británie

    This Must Be the Place

  • Austrálie

    This Must Be the Place

  • Kanada

    This Must Be the Place

  • Nový Zéland

    This Must Be the Place

  • USA

    This Must Be the Place

Road movie / Psychologický / Komedie / Drama

Itálie / Francie / Irsko, 2011, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slartibarkfast
    ****

    Bývalá rocková hvězda Cheyenne se po smrti svého židovského otce vydává dokončit jeho celoživotní poslání, které má počátek v jednom koncentračním táboře. Zprvu mi hlavní hrdina neodbytně připomněl heroinem vyleptaného Ozzyho, který mluví jako chovanec ústavu pro duševně choré a jeho motorika zdaleka nedosahuje hbitosti beznohého důchodce při plížení vzad. Nicméně jsem si na to po chvilce zvykl a naplno si vychutnal bravurní herecký koncert Seana Penna. Celý film je protknut veselými, citlivými i morálně utužujícími scénami. Je to snímek o hledání smyslu života, překonání strachu a o dospívání. Rozhodně si nemyslím, že vše je lehce patrné pro každého diváka, ale do detailu vypiplaná pointa a složitost celého díla mne nakonec dostala do kolen. Opravdu jsem nečekal, jak dobře na mne tohle zapůsobí a nezbývá, než vřele doporučit. 85%(22.5.2014)

  • lamps
    ****

    Uhrančivě odvyprávěná a nepředvídatelná road-movie, která sice občas zabředává do příliš meta vyjadřování a "nadherectcí" Seana Penna, ale každým záběrem současně prokazuje, že Paolo Sorrentino je jedním z nejzajímavějších filmařů tohoto století. Hlavní postava, plahočící se skrze dogmatizovaného ducha amerického prostředí za morálním porozuměním, nám nakonec přiroste k srdci, což by se nikdy nemohlo stát nebýt precizních proměn nálad a tempa v závislosti na pocitech hrdiny a také vyvážené dávky absurdity. Místy se sice zasekává a ztrácí poutavost, ale celkově film zanechá velmi silný dojem... A opět mě potěšil také skvělý Shea Whigham ve vtipné vedlejší úloze. 80%(2.1.2020)

  • MA.KI
    *****

    Hodně hustý existenciální vývar z mnoha tematicky rozdílných surovin, které kupodivu drží pospolu. Vizuálně uhrančivá road movie, v níž vyhaslá rocková hvězda Cheyenne hledá nacistického zločince z Osvětimi. Nutno říci, že se nejedná jen o pohyb po zemském povrchu, nýbrž i o pohyb směrem k poznání sebe sama, k objevení vlastní identity. Snímek je zároveň poměrně bizarním (vše)vypovídajícím zrcadlem nastaveným dnešní době, počínaje událostmi 20. století (světové války, Hitler, vyhlazení Židů…), a konče boomem moderních technologií či současným stylem života populace žijící v těch ekonomicky silnějších částech světa. (Něco tu není v pořádku. Nevím přesně co, ale něco určitě.; název kapely Kusy hoven, údajně trefný v dnešní době…) ~ /možné spoilery!/ Cheyenne je vyčpělý neurotik v goth oblečení a permanentním make-upu (za nímž skrývá své pravé já, svoji osobnost), vyznačující se pomalou neohrabanou chůzí a duší v depresi, žijící v nenapuštěném bazéně (> v prázdnotě: Proč nemáš v bazénu žádnou vodu? / Nevím. Nikdo ho nenapustil.), ve strachu ze smrti, v TOMTO světě. Zůstal dítětem v dospělém těle. Přesto ví, v čem tkví problém. Na své cestě poznává další postavy, s nimiž diskutuje i mnohé zažívá. ~ This Must Be the Place se dotýká širokého spektra existenciálních odrážek, kromě výše uvedeného je také o rodinných vztazích, hodnotě a jinakosti člověka, jeho místu mezi lidmi dalšími, o pomstě a usmíření či o odhodlání se (Musíš si vybrat okamžik v životě, i kdyby jeden, a nebát se.). Závěrečná metamorfóza signalizuje konec oné cesty = vyrovnání se sama se sebou. Důležitou roli zde hraje změna vzhledu i návrat ke staré lásce… ~ Onu prázdnotu doby, anonymitu, odlidštěnost, citový chlad apod. režisér vyjadřuje nejen slovy a činy, ale i vizuálně (volba místa děje, nenapuštěný bazén, eskalátor, moderní architektura, uspořádání nábytku apod.). Obraz a smysl příběhu jde ruku v ruce. Záběry na běžné / banální / každodenní činnosti vypadají mnohdy hrůzostrašně a nicotně. Typické jsou kamerové nájezdy, skvělá kompozice. Plus bezkonkurenční soundtrack. Co se týče hereckého projevu Seana Penna, nepatřím k těm, kteří se nad ním rozplývají, přestože v mnohých situacích je skutečně bravurní. V jiných však tragicky nepřesvědčivý a křečovitý.~ Protagonistovy pocity vystihuje i text ve filmu užité písně Iggyho Popa The Passenger: Jsem pasažér a jedu a jedu / Jezdím rozervanými zadky města / Vidím, jak na nebi vychází hvězdy / Yeah, jasné a klamné nebe / Víš, že to dnes v noci vypadá tak dobře // Zpívám: la la la la la.. lala la la, la la la la.. Přestože je téma filmu neskutečně pesimistické, This Must Bet he Place je natočen – a to i díky zvolené hudbě a barevnosti obrazu apod. – tak, že vyznívá stejně tak optimisticky, s nadějí v lepší zítřky. To dokumentují nejlíp slova otce protagonisty: Před peklem se dal můj život shrnout jen jedním slovem: prostopášnost. Jako dítě jsem rád zíral na nebe nad Polskem. Stejné nebe, které jsem později viděl z tábora. Znečištěné černými pruhy kouře mých příbuzných. Tak děsivý pohled mě neodradil od toho, abych si užíval krásu výhledu na nebe. ~ Stoprocentně spokojený rozhodně nejsem (na můj vkus bylo všeho o něco málo víc než by bylo optimální), přesto bych si tento v dobrém slova smyslu načančaný, zkušeně odvyprávěný a technicky precizně vyladěný indie kousek pustil s chutí ihned znovu.(13.3.2012)

  • Beastmaster4
    ****

    Perfektní film stojící hlavně na skvělém výkonu Seana Penna, který zde ztvárnil postavu bývalého rockera Cheyenneho. O ději se nyní nechci a nebudu rozepisovat, ten je popsán celkem dobře v obsahu. Za sebe mohu jen říct, že mne Sean Penn nemohl překvapit víc. Jeho cit pro drama, vcítění se do postavy a úplné propadnutí do role je obdivuhodné. Film má díky němu neopakovatelnou atmosféru. Věta: "Všimnul sis, že dneska už nikdo nepracuje?! Všichni dělají něco uměleckého." a její trefnost mluví sama za sebe. Poslední minuty byl jen inteligentní tečkou za celým příběhem.(11.3.2012)

  • Renton
    ****

    Paolo Sorrentino to má v malíku. S obrazem, kompozicí a náladami kouzlí, k tomu se Sean Penn ždíme na maximum (kéž by And the Oscar goes to...) a film je rozhodně potěšení sledovat. Kamera je v neustálém pohybu, záběrování rozmanité a navíc s perfektním hudebním výběrem. Trochu vázne v rovině scénáře, kdy různé vrstvy občas moc nesedí na sobě a přesah taktéž. Ale dialogy a většina audiovizuálních momentů nemá pocitově chybu. Cool trip. 75%.(1.4.2012)

  • - Paolo Sorrentino byl údajně zklamaný z přístupu, jaký Harvey Weinstein zvolil ohledně distribuce filmu v Americe. Film tam byl kvůli problematickému nasazení relativně neúspěšný. (Brousitch)

  • - V roce 2008 získal Sorrentino Cenu poroty za Božského na festivalu v Cannes, kde byl ten rok prezidentem poroty právě Sean Penn, se kterým se spřátelil a následně si jej vyžádal pro hlavní postavu do tohoto filmu. (SydneyB)

  • - Píseň "Spiegel im Spiegel", která ve filmu zazněla, se také objevila v dokumentárním cyklu Osvětim: Nacisté a konečné řešení (od r. 2005), který se také věnuje tématu holocaustu. (hellstruck)