Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rím, rok 1943. Mesto okupujú nacisti. Tisíce Židov sú v ohrození života. Vatikán, neutrálny štát na území Ríma, sa pápež Pius XII. urputne snaží uchrániť pred hladom a úplným zničením. (muti)

Recenze (8)

CSSML 

všechny recenze uživatele

Oceňuji pravdivé vylíčení úsilí Pia XII. o záchranu Židů, ovšem film je ukrutně dlouhý a dělaný na efekt (záběry kamerou se shora, Pius XII. mezi lidmi). Stopáž mohla být klidně sestříhána na polovinu a infomační obsah by zůstal nezměněn – nekoukal jsem na tento film, abych se dověděl kdeco o vztazích mezi Židy. To tvůrci nemohli sehnat nějakého herce, který by alespoň přibližně vypadal jako Pius XII., vždyť byste marně hledali herce, který se od něj více liší, než herec v tomto filmu. Líbilo se mi, jak Pius XII. postrkoval nacisty k dobrým skutkům. Nevím, jaká byla skutečnost, ale generál Stahel tu působí sympaticky. – A na závěr byla židovská svatba a zednář Montini se nám rozplakal, zřejmě nad zradou Církve marxistům. 3,5/5 http://www.lumendelumine.cz/index.php?page=don-luigi-villa-9-cast ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Počas druhej svetovej vojny chcel sa pápež Pius XII. stať tvorcom mieru. Ale on mlčal, aj keď bol v roku 1942 hodnoverne informovaný o prebiehajúcom masovom vraždení a o jeho rozsahu. Len raz, a to na Vianoce 1942, chabo prerušil vytrvalé mlčanie, keď hovoril o tom, že „stotisíce ľudí sú niekedy bez vlastnej viny, len pre svoj pôvod, odsúdené k smrti alebo trvalému živoreniu“. Film je historický veľmi nepresný. ()

Reklama

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

V lete roku 1943 upriamil Adolf Hitler svoju pozornosť na Rím. V hlavnom meste Talianska sa ukrývalo viac ako desať tisíc Židov. Na nich sa mali nekompromisne uplatniť kruté rasové zákony Tretej ríše. Diabolskému hákovému krížu sa tu však do cesty postavil svätý kríž Kristov. Predstavitelia Vatikánu, na čele s charizmatickým pápežom Piusom XII., sa nemohli len tak nečinne prizerať zverstvám, ktoré páchali fašistickí okupanti. Postavili sa na stranu utláčaných, prenasledovaných a vraždených. Podarilo sa im zachrániť stovky životov. Napriek obrovskému riziku im poskytli pomoc a azyl. Svätý otec Pius XII. bol muž na správnom mieste. Zachoval sa ako dôstojný námestník Krista. Konal ako kresťan. *** ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Opět těžké hodnocení. Filmů zobrazujících utrpení židů za druhé světové války je mnoho. Tento je sice specifický spojením s Římem a papežstvím, ale i tak je dost těžké při sledování filmu nezažívat jisté "déjà vu". Složité je i hodnocení historické autenticity. Film samozřejmě papeži a katolické církvi tak nějak "nenápadně nadržuje", ale nedá se říci, že by se zde přímo překrucovala nějaké historická fakta. Spíš je jen jednoznačný tam, kde historikové místy i poněkud váhají, což je ale přístu naprosto legitimní. Důvod papežových obav z veřejného vystoupení je ovšem chycen dobře a to, jak si z papeže nacisté v podstatě nedělají žádnou velkou hlavu taky. Pokud jde o film samotný, natočený je zkušeně a herecké výkony jsou zcela suverénní. Místy se ale děj docela táhne a kromě toho je i značně sladkobolný a záměrně dojímavý. Na zrůdnosti zobrazeného děje by ovšem větší syrovost asi mnoho neubrala a pokud jde o romantickou milostnou dějovou linku, tu bych klidně i oželel. Zachycení konkrétní rodiny je ovšem šťastné, rozhodně funkční a určitě nelze tvrdit, že by to celé působilo násilně či nepatřičně... Suma sumárum, jde o film který za vidění stojí a rozhodně neurazí, i když v našich končinách není příliš znám... Celkový dojem: 75% ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Pius XII. je pre mnohých moderných hodnotiteľov kontroverzná osoba. Vraj bol tichý, málo s ozval voči Hiltlerovi, váhavý. Film ho ukazuje v priaznivejšom svetle, hoci váhavosť vôbec nepopiera. Malo to však určité príčiny a konečný dôsledok jeho konania, za ktoré mu poďakoval aj Albert Einstein či Golda Meyer, sú státisíce zachránených židov, hoci to robil viac menej potajme. Dnes si za to už vďaku nezískavam kritizujú ho aj rabíni, aj ateisti, aj takí "odborníci" ako Denník N, čo je až vtipné, lebo práve takí ako fanatici z denníkov N by v tej dobe hajlovali ako prví. TV formát samozrejme nepredčí podobné filmy ako Rím, otvorené mesto či Šarlátový a čierny a takisto historické nepresnosti nie sú k úžitku, rovnako ako silne prehnaná stopáž spôsobená aj pridaným ľúbostným príbehom a osobnými príbehmi postáv. Postava Pia XII je na posúdenie historikov a nikdy asi v zhode nebudú. Ale ak oslavujeme takého Schindlera, čo zachránil stovky a pápeža, čo zachránil státisíce označujú niektorí ako "Hitlerov pápež", čo je absolútne z cesty, tak potom tu šípim istú nerovnosť. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (3)

  • Fikcia bola predmetom ostrej kritiky zo strany historikov a predstaviteľov rímsko-židovskej komunity, keďže obsahuje scény, ktoré sa nikdy ani približne nestali (pápežov zásah na záchranu geta) a kvôli neopísaniu nejednoznačných aspektov pápežovho konania vo vzťahu k židom. Hlavný rímsky rabín Riccardo Di Segni definoval fikciu ako „propagandistický odpad, alibistické dielo“. (Arsenal83)
  • Film neukazuje fašistickú militantnosť presne a z tohto dôvodu bol historikmi interpretovaný ako revizionistický, pretože v skutočnosti odstraňuje zodpovednosť fašistov za vyhladzovanie židov, za realizáciu konečného riešenia, za šikanovanie civilného obyvateľstva a za krutý zásah proti partizánskym povstaniam. (Arsenal83)
  • Produkčná spoločnosť zareagovala na kritiku priznaním niektorých nepresností, ale zároveň uviedli, že autori diela „mali objektívnu úctu k obetiam a túžbu zrekonštruovať všetky udalosti bez toho, aby sa na realitu pozerali len z vatikánsky pohľad“.  (Arsenal83)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno