poster

Maniak

  • Francie

    Maniac

  • USA

    Maniac

  • Slovensko

    Maniak

  • Kanada

    Maniac

  • Nový Zéland

    Maniac

  • Velká Británie

    Maniac

  • Austrálie

    Maniac

Horor / Thriller

Francie / USA, 2012, 89 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • chezush
    *****

    ''Oh.. I'm not gonna kill you. I'm gonna keep you.'' Brrr... tohle bylo.. nepříjemné. Příjemně nepříjemné. Kde začít, to vážně netuším, mám v sobě tisíc pocitů a nevím jak se vyjádřit, protože tak intenzivní a znepokojující zážitek jsem z filmu hodně dlouho neměla. Maniak si libuje ve vytváření nepříjemné, šílené, mrazivé, děsivé, zvrácené a depresivní atmosféře a spolu s využitím POV, kdy vidíme a cítíme vše z pohledu vraha, jeho pocity a nejniternější myšlenky v hlavě (perfektní Elijah jako narušený Maniak s nevinnou tváří), vytváří tento film naprosto jedinečným. Gore a celkové vraždění je takovou třešničkou na dortu, věřila jsem každému řezu a každé kapce krve a dokonce při závěrečné scéně jsem se přistihla, jak moc spokojený výraz mám, až mě z toho samotnou zamrazilo. Je to těžká depka, nekouká se na to snadno, ale.. ten pocit po naskočení závěrečných titulků je k nezaplacení! Maniak je pro mě láska na první pohled. A dokonce i poslech.(30.4.2013)

  • Shadwell
    ****

    Maniak podle mě odpovídá na jednu z těch velkých otázek kinematografie, co vlastně vyvolává ve filmech divácké emoce. Co přesně je spouští? Vzhledem k tomu, že filmy jsou v podstatě stroje na emoce, jelikož film je prodejem emocí a lístek do kina jejich koupí, je to dost zásadní otázka, na kterou se tvůrci i producenti často upínají. Odpověď zní, že emoce vyvolávají ve filmech hlavně lidské tváře a hudba. Všechno ostatní jsou jen podpůrný prostředky. Když si vezmete libovolný film a odstraníte z něj lidské tváře a hudbu, stane se takový film fakticky nepoužitelným. Platí to i pro jednotlivé scény, takže třeba automobilová honička bez hudby a prostřihů na obličeje závodníků přestane okamžitě fungovat. Maniak s tímhle faktem po celou stopáž dost výrazně pracuje, a to je na něm popravdě asi tak stokrát zajímavější než to, že to je remake, hraje tu Frodo, je to dělaný přes POV a producentem je francouzská značka Alexandre Aja. Celý ten film stojí v zásadě na tom, že tu je nějaký nehostinný studený město, z něhož vyrůstají jen tu a tam emoce v podobě tváří a hudby. Co se tváří týče, tak to není o hlavním hrdinovi, jehož letmý odhalení v několika málo případech představuje takový menší výbuch emocí, ale obecně prostě o tom, že tváře zprostředkovávají lidské reakce. Nelze tu nevzpomenout na Dreyerovu poznámku, že lidský obličej je krajina, která nás nikdy neomrzí. Vedle tváří se o emoce ve filmu retro synťáková hudba z osmdesátek připomínající práci Cliffa Martineze. Není žádným tajemstvím, že hudba působí na naše city a dovede nám změnit náladu a že obrazy samotné by bez hudby nikdy nefungovaly. Bez nápovědy v podobě hudby divák v zásadě neví, jak s tou kterou scénou naložit. Všechno ostatní v Maniakovi mimo tváří a hudby je ale dost krušný a nelítostný a moc emocí nevzbuzuje. Zejména se to dá říct o samotném městě, kde se příběh odehrává, který v sobě má něco z filmů Drive nebo Stud, tzn. takový ty supermoderní, současně ale poněkud umělý a prázdný megapole jako New York nebo Los Angeles, v tomhle případě ještě ke všemu snímaný digitální kamerou Red Epic, která celý ten neonově-kovový fetiš ještě o něco odžitovní. Město je v tomhle filmu evidentně zápornou postavou, což ale není zas tak překvapivý, jelikož představuje duši hlavní postavy, což je patrný i z odkazu na Kabinet doktora Caligariho, kde máme totéž, poněvadž zde expresionistický zevnějšek rovněž odpovídá nemocné duši hlavního hrdiny. Se světem hlavní postavy Maniaka je prostě něco zásadního v nepořádku. Respektive s obrazy, které ho obklopují, je něco v nepořádku. Maniak tudíž říká něco v tom smyslu, že obrazy sami jsou beze smyslu, tudíž do nich musejí filmaři napouštět emoce přes lidské tváře a přes hudbu. Není to tedy tak, jak se občas říká, že obrazy jsou vyprázdněné nebo povrchní. Situace je mnohem radikálnější – obrazy být naplněny ani nemohou. Obrazy sami jsou k nám zcela netečný a lhostejný, tudíž se neobejdou bez lidských tváří a bez hudby. Proto vždycky když nám třeba někdo podsouvá hezké obrázky přírody, měli bychom mít na paměti, že příroda je ve skutečnosti kruté divadlo, v němž všechna svítání, západy slunce a další „scénické triky“ tvoří jen pozadí pro permanentní vraždění na zemi, pod zemí, ve vzduchu i v moři. Maniak svým vizuálem zaměřeným na dokonalý, ale temný město ukazuje v podstatě totéž. Jediný emoce tu obstarávají lidské tváře a hudba. Zbytek je deprese. Je zároveň docela kuriózní, že na rozdíl od většiny hororů, které s opravdovým hororem a hrůzou nemají nic společného a jsou spíše zábavné, je tento skutečně nepříjemný, protože dosti zřetelně ukazuje, že být vrahem není zrovna dvakrát zábavné. A přesto má přísnější ratingy než většina zábavných hororů, které nijak odstrašující nejsou, natož aby filozofovaly o lhostejných a netečných obrazech.(8.6.2013)

  • misterz
    ***

    No neviem. Mám zmiešané pocity. Nesporne ide o niečo originálne, kamera je vynikajúca. Všetko sa deje z pohľadu maniaka, čo je niečo nové. Dejovo je ale film veľmi slabučký. Týpek čo blúdi autom po uliciach a vraždí a skalpuje ženy ma moc neberie. Žiadne napätie, slabučká atmosféra. Koniec celkový dojem zachránil, ten stál za to, len škoda, že to prišlo až na koniec. Takže u mňa iba priemer.(12.9.2013)

  • KlárkaS
    ****

    Oidipovský komplex 2.0 s Elijah Woodem, který perfektně zobrazuje toho typicky někodně vypadajícího (až roztomilého) masového vraha. POV je bezva, akorát je z toho o to víc psychicky a zároveň fyzicky špatně, což je ale nakonec vlastně dost supr. A celá ta podivná rozpolcenost, jestli znechuceně odvrátit pohled, nebo si užívat ten pocit koukání se na to zvěrstvo vlastníma očima, je prostě fascinující. P.S.: SOUNDTRACK!!!(8.2.2013)

  • Dellamorte
    **

    POV sem POV tam. Dúfam, že žánrová filmárčina vynechá " nájdené kamerové srajdy " a preskočí na vedľajšiu koľaj, čím podľa celosvetových ohlasov POV bude. Únava každou minútou, napätie asi ako to elektrické v rómskej osade a to kalkulovanie s obsadením ( frodo je stále innnn, až.... frustrát anděla s ďáblem v těle..) zohyzdilo klasiku, ako to len bolo v súčastnosti možné. Trailer ťa osype AJAj titulmi a je vymaľované.Hodnotím prístup k divákovi, ktorému komerčnou formou dokázal, ako zbaviť klasiku srdca a duše. ( frodo vs. Spinnel - ehm ).(3.9.2013)

  • - Celé jméno hlavního hrdiny je Frank Zito (Elijah Wood). (Scelleton)

  • - Figurína manažérky má iné vlasy, ako keď ju Frank (Elijah Wood) oskalpuje. (Carol Pifková)

  • - Spoiler: Ve filmu je celkem 8 mrtvých, z toho 5 žen, které zabije Frank (Elijah Wood).

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace