Režie:
Martin FričKamera:
Ferdinand PečenkaHudba:
Sláva Eman NováčekHrají:
Oldřich Nový, Adina Mandlová, Nataša Gollová, Raoul Schránil, Bedřich Veverka, Jára Kohout, Anna Steimarová, Jaroslav Marvan, Čeněk Šlégl, Josef Bělský (více)Obsahy(2)
V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (320)
Docela prijemny prekvapeni, cekal jsem stou variaci na otravny stary cesky veselohry, ale tenhle film byl fajn. Oldrich Novy je v hlavni roli docela charismatickej a pribeh ma zajimavej vyvoj. Muj favorit tu je ale Cenek Slegl s jeho vochcavkou s kapesnikem. K filmu nemam zadnou vyraznou vytku, dej je docela sviznej, dialogy nenudi a sem tam se povede nakej vtip, ale na tech 5* bych to precejen nevidel. ()
Na prvorepublikových filmech je úžasná ta uvolněná atmosféra, kterou jsou veškeré snímky prodchnuty a ani Kristián není výjimkou. Oldřich Nový si střihl bezvadnou dvojitou roli, kdy má v každé jednu holku a jeden život, což mělo samozřejmě za následek eskapádu veselých situací. Znovu to asi vidět nemusím, ale jednou to bylo fajn. 75% ()
Kristián je jedna z mála českých komedií třicátých let, kterou jsem viděl, nicméně jde o velice vydařený a poutavý snímek, který dokáže oslovit i dnešního diváka - zejména sympatickým hereckým obsazením a inteligentním humorem, který je na vysoké úrovni a nepůsobí trapně či otravně. Rovněž samotný příběh a zápletka nejsou z žádného tuctové soudku a působí solidním dojmem. Zkrátka jeden z mnoha Fričových komediálních kousků, který se na jeho široké paletě různě kvalitních filmů rozhodně neztratí. ()
Letos bude mít tento film neuvěřitelných 85 let. V mé generaci si nejspíš najde jen málo lidí, kteří by Kristiána neviděli. I ti, kteří romanticky ladění nejsou jistě ocení nejen výkony ústřední trojice, ale i vtip a samozřejmě ten krásný závan dob minulých. Přitom jde o film, který se promítal v době, kdy .... . Těžko říct, jak dnes působí na mladé lidi....vždyť i já nad ním ve svých osmnácti ofrňoval a dokonce byl i trochu nazlobený, že ženy díky němu očekávají něco, čeho nejsem schopen...co mi není vlastní. Dnes už vím, že jsem k tomu jen potřeboval odžít mnoho let navíc, získat zkušenosti, sebevědomí a objevit kouzlo hravosti při konverzaci se ženou. Potom vám Kristián poslouží jako inspirace a zdroj inteligentní zábavy. Čím jsem starší, tím víc mě baví. Ten příběh je univerzální. I dnes se v něm mnozí najdou. ()
Jak člověk tomu úředníčkovi rozumí! „Papučky a domino!“ - nemusí jít vždy o papučky a domino, ale ženatí muži, které manželky drží doma zkrátka, jistě dostanou něco podobného v nabídce. A přitom jejich fantazie by letěla do dálav a do výšin! Ostatně - u tohoto filmu (nebo třeba Teorie tygra) si vždy vzpomenu na animovaný snímek Imago (http://www.csfd.cz/film/407021-imago/komentare/) Macourka, Borna a Doubravy. U Kristiána mi trochu vadí podivné chování některých postav, třeba Zuzana by si myslím Kristiána jinak vychutnala a na jeho hrobě si jako zhrzená milionářská fiflena nějaký ten taneček i zatančila, ale je to o interpretaci - třeba skutečně měla také velkou fantazii a touhy. Celý snímek velmi oživuje jára Kohout a jeho slovní humor a slovní přestřelky - někdy jde o nejlepší části děje. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (55)
- Salónik v Orient bare zariadený v orientálnom štýle si do filmu presadil Oldřich Nový (Kristián) na nevôľu architekta Jana Zázvorku. (Raccoon.city)
- Nádherná písnička „Jen pro ten dnešní den“ od Josefa Grusse a Slávy Nováčka se stala symbolem české předválečné kinematografie. (Kulmon)
- Režisér Martin Frič nechtěl do filmu obsadit Adinu Mandlovou (Zuzana), avšak Oldřich Nový (Alois Novák / Kristián) si ji prosadil. Nový a Mandlová byly tou dobou největší české herecké hvězdy. (Kulmon)
Reklama