Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ač je to neuvěřitelné, český montér Lojza Králů, zaměstnanec ČKD, se jednoho dne znenadání stane vladařem exotického Tamánského království. Před dvěma lety, kdy byl na montáži v zahraničí, zachránil v poušti život neznámému starci. Ukáže se, že to byl král Tamánského souostroví. Ten si na smrtelném loži vzpomněl na Lojzu a jmenoval ho svým nástupcem-regentem. Jak se Lojza s touto zapeklitou situací vyrovná? Pomůže mu zdravý selský rozum? Satirická komedie režiséra Martina Friče vznikla podle námětu Jiřího Weisse, pod scénářem byl podepsán Jiří Mucha. Díky jim vznikla zručně realizovaná komedie, u které se diváci i po letech vděčně baví. (Česká televize)

(více)

Recenze (96)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vaše Veličenstvo! - Neříkejte mi tak. Budou si myslet, že jsme ožralí." Ono není snadné, aby si dělník z vyspělé socialistické společnosti zvykal na sezení na ropném pramenu, řízení osobního velblouda, slasti v harému či nařizování poprav. Lojza Králů se k tomu postavil jako majitel selského rozumu a já se přitom dokázal celkem pobavit. Po zamyšlení nad tím, co bych dělal, kdybych se králem Tamanského souostroví stal já, tak mohu s klidným svědomím napsat, že mě by z blázince nedostala ani prezidentská amnestie. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Kultivovaná veselohra třicátých let, kterou v českém filmu tak nezapomenutelně opanoval Martin Frič, nezanikla beze stopy ani nástupem protektorátu, ani prosazením levicových konceptů znárodněné kiematografie, ani příkrovem komunistické poúnorové cenzury. To poslední, čím bychom si v tom pomyslném diskrétně choulostivém předivu souvislostí mohli pomoci, je černobílý pohled. Satira - nejvlastnější "vnitřno" filmu - s úspěchem využívá oficiální proklamace režimu k tomu, aby nahlížela se stále větší důsledností pod jejich povrch. O skutečném chodu komunistického režimu - nadto zábavnou formou - se tak dozvíme téměř vše. A skuteční králové kinematografie šedesátých let mohou, to, co opravdu chtějí: tvrdit muziku,která lechtá bránice, ale současně burcuje i šedou kůru mozkovou. Nemá smysl donekonečna opakovat, že Sovák a Brodský byli - a na stříbrném plátně stále jsou - skvělí a úžasní. Záměrně se zastavím u jiného skvělého představitele tvrdých hochů západní ražby: u Valtra (Waltra Tauba). Zasloužilého umělce, demokratického českého Němce, syna někdejšího generálního tajemníka Německé sociálně demokratické strany dělnické v Československu, Masarykova a Benešova podporovatele Siegfrieda Tauba. Muže, který se angažoval ve vynikajících představeních pražské antinacistické říšskoněmecké avantgardy třicátých let v Praze, antifašisty, který se během svého nedobrovolného skandinávského exilu seznámil a spřátelil s pozdějším spolkovým kancléřem a rovněž antifašistou-interbrigadistou španělské občanské války Willy Brandtem. Ze skvělého Taubova herectví se český divák mohl těšit jen občasně - šlo o "sociáldemokrata" a ke všemu Žida. Po roce 1968 ustal i tento Taubův kontakt. KRÁL KRÁLŮ nám na minimální ploše přibližuje vynikající umění tohoto věčného přítele našeho národa. I tak se tedy znásobují ony vazby na špičkovou, kultivovanou veselohru zakladatelských třicátých let naší národní kinematografie (CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE, EVA TROPÍ HLOUPOSTI). A s nimi - vím, je o ošklivé slovo - i povznášení a kultivování českého filmového diváka. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Frič se sice pokoušel, navzdory tomu, že do českého filmu mezitím vtrhla s nemalou drzostí a velkým nadšením nová generace čerstvých absolventů FAMU, držet krok s dobou, ale příliš se mu nedařilo. Král králů se topí v bezradné a rádoby vtipné crazy stylizaci, která ovšem nevychází ani tam, kde by to za jiných okolností příliš nevadilo. Sovák, Kopecký, Brodský i Bohdalová jen šaržírují obvyklé figurky, které zvolna přecházejí i do dalších Fričových filmů, tu s menším, tu s větším úspěchem. K smíchu je tu opravdu už jen máloco. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Tamánský král má za úkol řádně vládnout své zemi. Vždy tak svědomitě činil, ale tentokrát poprvné byla tato funkce svěřena cizinci a to až z exoticky socialistického Československa. Nový král, montér Lojza Král, by byl po menším naléhání ochoten pokračovat v tradici a chránit své království před buržoazními choutkami na ropu, ale nejprve musí zvládnout daleko těžší bitvu - s neporazitelným úředním šimlem, jemuž funkci král nevykazuje žádná ze statistických kolonek. ()

BigBang 

všechny recenze uživatele

Já mám tuhle komedii prostě hodně rád, i když má částečně socialisticky angažovanou ideu. Zejména návštěvy p. Sováka na ministerstvu - kde úřaduje p. Prachař - na to se dá dívat znovu a znovu. Kdyby nebyl arabský agent ztvrárněn p. Kopeckým (další z jeho galerie postav nafoukaných sobeckých zbabělců rádoby na úrovni), asi by to celé drželo pohromadě podstatně húře. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (19)

  • Kvôli chorobe zastupoval režiséra v Káhire Jiří Sovák. (dyfur)
  • Jiří Sovák (Lojza Králů) musel najít pro filmování osla, s nímž měl natočit jednu scénu. Na tamním ministerstvu kultury se ale urazili, že přijel hlavní představitel a nepřišel je navštívit. Tak to nejdříve zakázali točit. Sovák šel píglovat s předsevzetím, že to natočí, i kdyby mu to stokrát zakázali. Žili v představě, že je nějakej milionář a on v Káhiře sháněl osla! Ale napřímilo mu to sebevědomí a povídá kameramanovi: „Kdybychom tu zůstali, tak se mnou nesmíš ani na oběd!“ Ovšem v hlavě měl Sovák jen to natáčení. Povídá: „Chlapci, toho osla musíme sehnat, kdybych měl s nějakým dědkem, kterej pojede na oslu kolem, praštit o zem.“ Povolení nakonec dostali, dokonce pro Sováka uspořádali tiskovku. (Ganglion)
  • Pan Králů (Jiří Sovák) uvádí, že jeho království Tamanské souostroví leží na půli cesty mezi Suezem a Adenem v Rudém moři. V úvahu proto přicházejí některé z těchto ostrovů: Dahlácké ostrovy, Zabargad, Rocky Island, Giftun, Perim, Kamaránské a Haníšské ostrovy, Farasánské ostrovy, Suvákinské ostrovy. (sator)

Reklama

Reklama