Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (172)

johnys 

všechny recenze uživatele

Když se řekne Hugo Haas, napadne mne automaticky Mravnost nade vše. Nadčasový snímek a příjemným humorem, který pobaví do syta. Frič vhodně obsadil všechny role tím nejlepším, co měl k dispozici. Vždy mne dostane rodinný advokát Mach v podaní Rašilova, ten nemá chybu :-) Výtečná je i Baldová v roli chlastající předsedkyně spolku. K nakousnutí je zde Ferbaska... ()

Evora 

všechny recenze uživatele

V tomhle filmu je tolik nádherných komických situací a prupovídek, že jsem se smála od začátku do konce. Hugo Haas je roztomilý jako vždy, ikdyž ho mám radši, když hraje mladíka, a ne staré páprdy, přestože mu to jde skvěle. Vesměs všichni herci přehrávají, jako tehdy bylo stylem, ale to vnímám jako součást starých filmů, ne jako vadu. No a závěrečná scéna s omdléváním drben je nepřekonatelná...... "Parfém je v zásadě nástroj nemravný, podněcuje fantazii a má skrytý úmysl, víte jaký." ---"Můj idole,.."---."Ty jsi tak podobná své mamince. Ty jsi jí jistě schválně podobná, abys mě dojmula."--- "Spolku mravnosti se většinou neúčastní ženy mladé a hezké, nýbrž právě naopak.! ----"How do you do?" "Omluvte mě, prosím, je mi litte šoufl".---"Koukejte, mám sexepíl."---"Jaké máte sny?" "Vy sprosťáku!"--- ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Ve všeobecném předvánočním shonu bylo tehdy (1936) na Barrandově nezvykle klidno. Všechny filmy, které měly být natočeny, dávno brázdily plátna českých kin, a tak pojednou nebylo do čeho píchnout. Ale bez práce nejsou koláče. Proto početný barrandovský ansámbl, od osvětlovačů po maskérky, doslova přemluvil režiséra Maca Friče k realizaci ještě jednoho filmu, který by byl jaksi mimo plán. Frič byl zpočátku touto neočekávanou prosbou poněkud zaskočen, ale záhy se společně s mladým a ambiciózním Vávrou sešel nad scénářem o pokryteckém mravokárci, jehož rodinná mohyla obávaného strážce maloměstské morálky je náhle rozmetána příchodem rozpustilé nemanželské dcerušky. Je nasnadě, že tato vděčná komediální role byla bez váhání přisouzena fenomenálnímu Haasovi, který svého tajnůstkářského hříšníka vybavil pestrou paletou nejrůznějších charakterových proměn vycházejících ze šťavnatého situačního humoru i pronikavě přesných dialogů. Na stejné délkové vlně je unášena také postava zapovězeného "kačátka" (alias Ferbasové), které v rafinovaném přestrojení za upjatou vychovatelku dokonale rozmetá zkostnatělé zásady svého nezdárného tatíčka. U Adiny Mandlové se jedná o výjimečný experiment, jehož důvod je nadmíru zřejmý – být alespoň na okamžik za ošklivku. Výsledek? Dokonalý. A nad tím vším se klene nezaměnitelný a nezastavitelný smích Saši Rašilova. Narychlo improvizovaný film nakonec pány direktory polekal natolik, že premiéra byla z "rizikových" důvodů raději odsunuta do vzdáleného prostějovského kina. Tam se Fričova třeskutá komedie setkala – pochopitelně – s mimořádným diváckým ohlasem, takže dál už nebylo o čem. Mravnost nade vše, film plný zdravého ironického humoru, který neškodí v jakémkoli množství navzdory své poněkud pejorativní nálepce ("film na kapra") dokazuje, že geniální scénáře mohou vzniknout doslova přes noc. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Kolikrát profesor Karas vysloví heslo a zároveň název filmu, to jsem nespočítal. Jako by chtěli tvrůci zdůraznit hlavní motiv snímku, který mě zase tolik nezaujal. Jistě, našel jsem několik úsměvných věcí. Hugo Haas byl skvělý, do role se hodil. Mě zaujala také mladinká Adina Mandlová. Ale to mravní poučení v závěru. Víte, když si uvědomíte, jaká ve skutečnosti byla doba první republiky - ač stále dokola opakuju, že ji miluju, a jak se chovali sami herci a vůbec slavné osobnosti, pak vám opakování mravnosti přijde docela úsměvné. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

V priebehu dvoch dní vidieť dva filmy s Hugom Haasom, a to už sa limitne blíži trestu. Prvorepublikové filmy už ocenia iba nostalgici, a tento by nemali ani oni. Nie je na to žiaden dôvod. Remeselník Frič nakrútil s vtedajším obľúbencom publika a niekoľkými ďalšími hercami nepozerateľnú zlátaninu. Jediné, čo môžem urobiť, je o nejaké promile zraziť aktuálne 82 % hodnotenie. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • V přednáškové místnosti na začátku filmu je možno spatřit bystu ze sousoší "Hermes s malým Dionýsem" (Muzeum Olympie), táž je ještě použita v ateliéru sochaře Konráda. (Jezinka)
  • Režisér Martin Frič se rozhodl film natočit v předvánočním období, aby poskytnul práci filmovým pracovníkům, kteří v té době neměli co dělat. Film byl natočen za neuvěřitelný týden ve filmových ateliérech Foja Radlice. (Elisebah)
  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama