Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (155)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Členy mravnostních spolků nebývají mladé a hezké dívky, nýbrž právě naopak." Tak to jsi jim to, profesore, pěkně natřel, ježibabám závistivým. On vůbec ten jeho závěrečný proslov o mravnosti je vynikající, poučný a "mravní" báby při něm omdlévají. Poučný je třeba v tom, že říkat pravdu je mravní, což se tak úplně nedá říct o pomlouvání za zády a vynikající postřeh je i ve zjištění, že dlouhé sukně nemusí být mravní, když pouze zakrývají křivé nohy. Já jsem tedy mravní od rána do včera, pak je to trošku slabší, ale skutečným pokrytcem bývám většinou jenom kolem půlnoci. Jinak ovšem: Mravnost nade vše. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Dokonalá ukázka prvorepublikové inteligentní, vkusné a hlavně dodnes zábavné komedie, kdy jsou nám k smíchu i velké morální pravdy - ať ty konservativní nebo volnomyšlenkářské. Stále funguje nakažlivá choroba smíchu v nejnevhodnější okamžik a závěrečné upadání do mdlob těch úzkoprsých (nebo to snad byla tatáž?) paniček. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

"Můj idole..." Komedie, která si na svoji dobu dovolila opravdu dost. Vesele zesměšnila společenské normy a nepsaná pravidla a krásně ukázala, že pod svícnem většinou bývá ta největší tma. Není to žádná řachanda na pravidelné výbuchy smíchu, ale už dlouho se mi nestalo, že bych se téměř celou dobu nablble usmíval tak jako tady. Hlavními důvody jsou skvěle vypointovaný slovní humor a úžasná kreace Huga Haase. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Promiňte prosím udělalo se mi poněkud little šoufl..:-) Haas byl pan "Herec" a v podstatě až na Ferbasku hrál v tomto filmu v své velké sólo. Velice dobrý satirický snímek, řekl bych že v mnoha ohledech dokonce silně nadčasový film, s velice ukázněnými a soustředěnými hereckými výkony, perfektním humorem, dialogy a ukázkovými komickými scénami (viz voňavka atd). ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

MRAVNOST je dalším projevem rodící se nesporné kvality českého filmu československé éry třicátých let. Už scénáristická trojice - Frič, Haas, Vávra - byla velkým příslibem, který Fričova režie dokázala ještě dále zhodnotit a posunout. Úsměvný ortel nad zbytky rychle se bortící secesní prudérie spolu s tím, že role vznikaly opravdu na tělo - je to evidentní z pracovní svěžesti jak realizačního štábu, tak hereckých protagonistů - nenápadně naznačuje nástup nové kultury druhé poloviny minulého století. Film umožňuje také pochopit, jak je možné, že řada herců, které z té doby známe z jejich dobových šarží diblíků, mladomilovníků, tragédů, zvládaných až na ochotnické úrovni, se o dvacet-třicet let později mění v nezapomenutelné koryfeje nové vlny klasického moderního filmu let padesátých až sedmdesátých. Uvážíme-li navíc, že film byl realizován v obvyklých drakonických technických i časových limitech doby, obdiv a radost, kterou pociťujeme po jeho zhlédnutí, se mění v zasloužený obdiv. Vynikající, v mnohém oproti jejich dobovému kontextu atypické herecké výkony Haasův, Mandlové i Ferbasové doplňuje nenápadný debut Jiřího Hlinomaze (podle fyziognomie obličeje soudě možného příbuzného herce a naivistického malíře Josefa Hlinomaze) a pozoruhodně vyrovnaná, vzorně provedená kreace Saši Rašilova. Svěží, rychlým spádem probíhající nápaditý děj dotváří skvělý dojem z komedie, která si v době svého uvedení kladla nanejvýš skromný cíl: pobavit co nejdéle co nejvíc diváků. Cíl, který nejenže byl dosažen, ale i - jak se dnes ukazuje - také nadčasově překonán. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • Keď sa v roku 1958 konala obnovená premiéra, do kín sa vydalo takmer milión a pol divákov. (Raccoon.city)
  • "Mravnost nade vše" ve filmu vysloví Hugo Haas osmkrát. (Siriuss)
  • Tomuto filmu se říkalo "film na rybu", byl totiž natočen během Vánoc uprostřed krizových 30. let jako zakázka štábu na přilepšenou. Okolnosti vzniku filmu se zdály společnosti AB Barrandov natolik pochybné, že film promítali nejdřív v Prostějově. Teprve po velkém úspěchu, který sklidil, ho nasadili i v Praze. (Stegman)

Reklama

Reklama