poster

Zulu

  • Česko

    Krvavý písek

  • Francie

    Zulu

Krimi / Drama / Thriller

Francie, 2013, 110 min

Režie:

Jérôme Salle

Předloha:

Caryl Ferey (kniha)

Kamera:

Denis Rouden

Producenti:

Richard Grandpierre

Střih:

Stan Collet

Scénografie:

Laurent Ott

Kostýmy:

Rae Donnelly
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kaka
    ***

    Odvážný počin Frantíků, kteří si drží své typické trademarky tvrdé, syrové a přímé kriminálky a nebojí se občas i trochu experimentovat (exotická JAR). Místy velmi tvrdý a explicitní blood fest, který je ale bohužel zábavný především svojí formou a stylem, potažmo pak hereckými výkony. Scénář je příliš jednoduchý a obyčejný. Potěší překvapivě sehraná dvojice Whitaker/Bloom. Specielně druhý jmenovaný vytváří svojí postavou věčně nalitého a ucamraného poldy pravý opak své dosavadní herecké kariéře a mám pocit, že si to docela užíval.(20.1.2017)

  • Morholt
    *****

    Jméno režiséra ve mě příliš nadějí nevzbuzovalo. Largo Winch totiž nepatří zrovna mezi skvosty ani v rámci svého žánru. Nicméně tady Salle velmi překvapil. Zulu je zprvu obyčejnou kriminálkou, kde dvojice detektivů vyšetřuje vraždy mladých dívek, které se posléze provážou s mizením malých dětí, kterých jsou slumy Kapského města plná a ony nikomu nechybí. Ale jak postupně rozplétají pozadí případu, dostávají se hluboko do minulosti, která sahá až do období apartheidu. Tohle má všechno, co má správný krimi-thriller mít. Napětí, akci, příběh, dostatečný počet brutálních sekvencí a navrch výborně napsané postavy. Jasně, někdo může namítnout, že dva odlišní detektivové, kdy jeden chlastá a má osobní problémy, zatímco druhý je zcela oddán policejní práci, jsou ohraným klišé. Jenže na tomhle poli už se těžko dá přijít s něčím originálním. Takže v drtivé většině záleží na tom, jak se svými postavami naloží herci. Forest Whitaker zahrál tak, jak jsem očekával. Nebyla v tom žádná virtuozita, ale v případě tohoto herce se vždy můžete spolehnout na poctivý a uvěřitelný výkon. koho jsem se obával, byl Orlando Bloom, o jehož schopnostech mám dlouhodobě nevalné mínění. Nicméně tady se vytáhl a chlastem zřízeného policistu zahrál až neskutečně. Nikdy bych neřekl, že by mu podobná role mohla sednout. Z mého pohledu je to jeho nejlepší výkon. Dost dobře nechápu, že Zulu prošel kolem našich distributorů bez povšimnutí. 95%(24.5.2014)

  • gudaulin
    ***

    Námět i scénář vlastně jen recyklují mnohokrát použité vzorce, které nepřekvapí, navíc vyústění je očekávatelné a při závěrečné scéně účtování s padouchy diváka napadne, že Whitaker si vzpomněl na účinkování Orlanda Blooma v Hobitovi a stejně jako Legolas nelítostně kosil skřety, jeho detektiv nastolí pocit zadostiučinění při potírání zla. Mimochodem, s postavou zahranou Orlandem Bloomem mám problém. Jeho neukázněný policista, ochlasta a děvkař mi není právě sympatický, což by nemuselo být na škodu, kdyby ovšem scénárista a režisér neusilovali o pravý opak a nesnažili se ho vymodelovat jako sympatického rošťáka. Od běžné žánrové produkce, kterou důvěrně známe především z americké výroby, se Zulu liší zasazením do exotického prostředí Jihoafrické republiky a především syrovým zobrazením brutálního násilí. Za sebe musím bohužel přiznat, že ani přítomnost mého oblíbeného Foresta Whitakera to na víc než 3 hvězdičky a 60 % celkového dojmu nevytáhne. Za realistické drama bohužel Zulu považovat nemůžu, na to se až příliš topí v žánrových klišé.(4.12.2016)

  • Radek99
    *****

    Syrová a velmi autenticky vypadající variace noir detektivky z Jižní Afriky. O to zajímavější je ta okolnost, že ji natočil Francouz a do hlavních rolí obsadil dva známé americké herce. Specialista na krimižánr režisér Jérôme Salle natočil opravdu strhující film v ryzím klasickém dějovém rámci, držící se žánrové šablony. Detektiv outsider, tak trochu lidská troska mající problém s autoritami, se svým životem i přístupem k práci (překvapivě přesvědčivý Orlando Bloom) a jeho starší parťák pokoušející se jít nelehkou cestou Mandelovského principu odpuštění (znamenitý Forest Whitaker a jeho minimalistické mimické výrazivo). Velkou předností je vývoj postav a postupné odkrývání toho, co si sebou nesou z minula. Přidanou hodnotou je ovšem zasazení do kontextu prostředí, v němž chcete-li porazit prohnilý systém, nesmíte se držet západní etiky, nýbrž naopak musíte vzít spravedlnost do vlastních rukou a bojovat prostředky, které používá druhá, zločinecká strana. Vjem autenticity je podpořen silnou mírou naturalismu, explicitně zobrazeného násilí, stejně jako treba použitím mixu angličtiny, slangu a afrikánštiny. O tom, že dědictví apartheidu je velmi bolestivé a jihoafrické společnosti se s ním nepodařilo vypořádat ani po jeho svržení, se jistě dá natočit klasické drama, nápad zasadit do tohoto kontextu temně detektivní žánr se jeví jako velmi funkční. Stejně jako propojení života ve slumu s prací policie na rozkrývání případu vražd. Svou syrovostí a atmosférou mi to připomnělo nejspíš brazilské opusy Město bohů či Tropa de elite. Tohle je jeden z nejlepších počinů v tak hojně zastoupeném žánru z celého minulého roku.(28.4.2014)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Dvojica detektívov Brian Epkeen a Dan Fletcher pod dohľadom kpt. Ali Sokhela vyšetruje brutálnu vraždu mladej dievčiny zo slávnej športovej rodiny. Jedného dňa počas vykonávania klasických úkonov, vypočúvania možných svedkov, príde detektív Fletcher o život. Táto udalosť spúšťa sled okolností, ktoré odhalia tú najtemnejšiu stránku novej drogy "Tik". Pomerne nápaditý krimi thriller obsahujúci zaujímavú myšlienku kombinácie "starej doby", jej "zastaralých" rasistických myšlienok a novej zbrane hromadného ničenia - drog. Film ma celkom bavil. Pozrieť si ho raz, nebol žiadny problém. Napriek skvelému hereckému obsadeniu, na viac nemá. Pomenej akcie, žiadne prekvapenie v závere a občasné nudné pasáže, odsúdili tento snímok na úroveň kvality ľahkého nad priemeru.(20.5.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace