poster

Zulu

  • Česko

    Krvavý písek

  • Francie

    Zulu

Krimi / Drama / Thriller

Francie, 2013, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • D.Moore
    ****

    Velmi dobrá kriminálka klasického střihu. Často bývá přirovnávána k momentálně módní severské knižní/filmové tvorbě, nicméně já si myslím, že mnohem blíže má ke starým dobrým francouzským záležitostem. Ostatně právě Francouzi Zulu napsali i natočili, tak se není čemu divit. Pomalu se odvíjejícímu scénáři záleží na postavách, napětím a překvapením rovněž nešetří, herecky je to také bez chybičky, protože Forest Whitaker ani špatný být neumí a v závěrečných titulcích mě velice mile překvapilo, že ten dobrý herec podobný Orlandu Bloomovi je Orlando Bloom. Díky strhujícímu pouštnímu finále (v němž opravdu není problém si na místě Foresta Whitakera představit třeba Lina Venturu) přemýšlím o páté hvězdičce.(26.6.2015)

  • JASON_X
    ****

    K Zuluovi jsem přistupoval hodně ostražitě, protože velmi vážně hrozila možnost, že to bude pozitivně diskriminační fantasy o zlých běloších a ubližovaných černoších, natočená nějakým sebemrskačským negrofilním žabožroutem. Ale účast Foresta Whitakera slibovala když nic jiného, tak aspoň skvělý herecký výkon, a tím i uspokojivý divácký zážitek. Nakonec to nebyl tak hrozný průser, jak jsem se obával. Jistě, hlavní (nejvyšší) grázlové jsou samozřejmě bílí Afrikánci, kteří se v období apartheidu snažili chemicky vyhladit všechno černé a barevné obyvatelstvo, no a když jim to nevyšlo, tak se holt v současnosti přeorientovali na výrobu fetu. A malému Zuluovi dokonce zlý bělošský pes ukousl v dětství pindíka. Ale ani zfetovaní a krvelační kafři nejsou žádná neviňátka, hlavně když mají v ruce nůž, nebo mačetu. Film má sice stupidní zápletku, ale celkem slušný spád i tempo, navíc jihoafrické prostředí je hodně zajímavé. Ale nemůžu se zbavit dojmu, že je to takový naroubovaný Lethal Weapon - slušný středostavovský černošský policajt a jeho bílý parťák, asociální magor, ochlasta a kurevník, bojují společně proti všem gaunerům okolo. Jen ten průběh je, zaplať pámbu, trochu drsnější, vážnější a dospělejší, no a hodně se mi líbil samotný závěr s motivem pouštní vycházky. Whitaker nezklamal, další parádní výkon. A Bloom zahrál taky výborně (a bez titulků bych ho býval vůbec nepoznal). Čtyři a rychle pryč, než si to rozmyslím.(5.7.2014)

  • Snorlax
    **

    Tenhle film má téměř všechny nešvary hollywoodské produkce, vše předvádí do posledního detailu, aby si i ten nejzaostalejší divák přišel na své, vyžívá se v brutálních scénách, z nichž čpí scenáristova křečovitá snaha zamaskovat, že se jedná jen o násilí pro násilí, předstírá hlubokou sondu do života v JARu a přitom je povrchní až hrůza. Ale možná je to všechno tím, že já se nechci ve filmech, které se tváří, že jsou francouzské, dívat na americké obličeje.(5.3.2016)

  • Radek99
    *****

    Syrová a velmi autenticky vypadající variace noir detektivky z Jižní Afriky. O to zajímavější je ta okolnost, že ji natočil Francouz a do hlavních rolí obsadil dva známé americké herce. Specialista na krimižánr režisér Jérôme Salle natočil opravdu strhující film v ryzím klasickém dějovém rámci, držící se žánrové šablony. Detektiv outsider, tak trochu lidská troska mající problém s autoritami, se svým životem i přístupem k práci (překvapivě přesvědčivý Orlando Bloom) a jeho starší parťák pokoušející se jít nelehkou cestou Mandelovského principu odpuštění (znamenitý Forest Whitaker a jeho minimalistické mimické výrazivo). Velkou předností je vývoj postav a postupné odkrývání toho, co si sebou nesou z minula. Přidanou hodnotou je ovšem zasazení do kontextu prostředí, v němž chcete-li porazit prohnilý systém, nesmíte se držet západní etiky, nýbrž naopak musíte vzít spravedlnost do vlastních rukou a bojovat prostředky, které používá druhá, zločinecká strana. Vjem autenticity je podpořen silnou mírou naturalismu, explicitně zobrazeného násilí, stejně jako treba použitím mixu angličtiny, slangu a afrikánštiny. O tom, že dědictví apartheidu je velmi bolestivé a jihoafrické společnosti se s ním nepodařilo vypořádat ani po jeho svržení, se jistě dá natočit klasické drama, nápad zasadit do tohoto kontextu temně detektivní žánr se jeví jako velmi funkční. Stejně jako propojení života ve slumu s prací policie na rozkrývání případu vražd. Svou syrovostí a atmosférou mi to připomnělo nejspíš brazilské opusy Město bohů či Tropa de elite. Tohle je jeden z nejlepších počinů v tak hojně zastoupeném žánru z celého minulého roku.(28.4.2014)

  • erased
    ****

    Nečekaně mrazivá a temná kriminálka z prosluněného jihoafrického prostředí dokáže zaujmout jak povedeným osudovým případem tří archetypálních detektivů, tak samotným prostředím, které v žánru nemá jakoukoli konkurenci, a i mimo něj je jeho zpracování tak syrové, že se mu obdoba hledá s velkými obtížemi. Ať už jde o účinky tamní verze pervitinu, brutalitu jeho výrobců a distributorů, samotné post-apartheidové prostředí zvysoka kašlající na Mandelovy sluníčkové ideály, nebo i samotné psychicky i fyzicky zmrzačené a mrzačené hrdiny filmu, autor si s ničím nebere nejmenší servítky. Takto ryzí "místní" film tu nebyl od Města bohů a svým téměř traumatizujícím efektem se mu i vyrovná.(15.5.2014)