Režie:
Martin FričScénář:
Václav WassermanKamera:
Ferdinand PečenkaHudba:
Julius KalašHrají:
Lída Baarová, Theodor Pištěk, Ludmila Babková, Hugo Haas, Bedřich Veverka, Adina Mandlová, Růžena Šlemrová, Věra Ferbasová, Václav Trégl, Vladimír Borský (více)Obsahy(1)
I když hrdinka pracuje jako švadlenka, ráda by se stala návrhářkou. A nadání skutečně má, dokonce o ni projeví zájem podnikatel z Paříže. Jenže mnohé se ukáže být jinak, než se zprvu zdá. Platí to o lidech i lásce... (oficiální text distributora)
Recenze (59)
Takovehle obsazeni by mohl zavidet lecjaky jiny cs film. Paradoxne i tady plati ze vseho moc skodi, a mozna ze zare ucinkujicich hvezd prebila samotny obsah. Pribeh o chudem devceti jak ke stesti prislo zas neni nejaka objevna pecka, a jakobyfrancouzske sislani Haase to nezachrani. Co se fimu naopak uprit neda je fakt, ze Baarovou jsem snad nikdy nevidel takhle krasnou. Tohle je uroven hollywoodskych star... 3+ ()
Baarové to tu fakt slušelo... bohužel během několika málo následujících let nabyl její obličej beznadějně obdélníkového tvaru a tak i přes své mládí působila jak usedlá žena středního věku. Ovšem co jí zůstalo, byl fantastický hlas plný tragiky, škoda, že ji režiséři nevyužívali do velkých dramatických rolí. Jinak se jedná o spíše průměrnou komedii, plnou Haasova tradičního brebentění (tak mladá a už učednice... ta může udělat kariéru, třeba už za rok bude... bez místa) a Ferbasové chechtotu. Veverka naopak tradičně prokázal, že v podstatě nic neovládá - ani hraní, ani zeměpis (kreslí Paříž na východ od Prahy) a navíc je silně nepůvabný. Za zmínku stojí, jak Frič na začátku dělal oslí můstky mezi scénami. Marvan řekne, že to rozmázne, a vzápětí se obraz rozmaže. Pištěk sdělí, že je nejvyšší čas, a zrovna začnou bít hodiny. Kdosi řekne, že se propadne, a příští scéna ukazuje, jak jede páternosterem dolu. Né že by mě to nějak nadchlo, ale zajímavé to je. ()
Mac Frič byl nejen dobrý režisér, ale především dobrý stratég. Uměl výborně kalukulovat, pracovat s lidským potncionálem a odhadnout reakci publika. Ve Švadlence se o komediální složku postarala Věra Ferbasová a Růžena Šlemrová, ale především Hugo Haas, který si svou roli extravagantního pařížana patřičně užil. Oko diváka mohlo vlídně spočinout na ladných křivkách Lídy Baarové a líbezné tváří Adiny Mandlové, dámy se pak mohly těšit z romatického příběhu se šťastným koncem a pokochat se módními modely (tehdy aktuálními, dnes již historickými.) ()
Na kvalitu filmu, jeho chabý námět a děj se o něm až příliš mluví. Proto jsem od něj čekal více. Když jsem hodnotil film Co se šeptá, Hugo Haase jsem strhal. Tady ho ale musím pochválit za excelentní francouzsko-českou a kdoví jakou ještě mluvu. Baarová tentokrát velmi dobrá, už ani nepřehrávala, asi dostala v zahraničí pořádnou školu. A Věra Ferbasová ve vedlejší roli se pomalu přehrávala do komičky. Však ty velké komické role ji zanedlouho čekaly. ()
V rámci žánru oddechovka hodnotím kladně, příběh dvou švadlenek, z nichž jedna sedí za šicím strojem a druhá neustále kreslí nové šaty, se mi zamlouval od samého začátku.. Lída Baarová je tady nesmírně okouzlující, Věra Ferbasová ohromně roztomilá a zábavná, no a Hugo Haas v roli pařížského módního návrháře fantastický, zejména jeho zkomolená mluva.. ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Ludmila Babková, která ve filmu hraje maminku Lídy Baarové (Líza Bártová) byla ve skutečném životě její opravdovou matkou. Na natáčení se vnutila sama s vysvětlením, že na dceru musí dohlížet. (Redyx1)
- Autorkou původního filmového námětu byla Olga Scheinpflugová. (NinadeL)
- Film je z produkcie Universum-Film AG (UFA). (Raccoon.city)
Reklama