poster

Kovář z Podlesí

  • Slovensko

    Kováč z Podlesia

  • USA

    The Blacksmith from Woodham

Animovaný / Fantasy / Komedie / Rodinný

Česko / Slovensko, 2013, 85 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • blackrain
    **

    Takové herecké obsazení se hned tak nevidí. Akorát bylo trestuhodně nevyužito. Většina z herců ani neměla pořádně co hrát. Opravdu velká škoda. To v naší české kotlině umí točit pohádky už jenom Troška se Strechem případně Svěrákem? No, ještě, že je vůbec máme. Nikdy jsem si nemyslela, že pohádkový žánr se bude hodit na vylámání zubů. Už z toho začínám mít trošku strach, co bude naservírováno v TV na Vánoce.(21.7.2016)

  • Sandiego
    ***

    Kritický humbuk, který se strhl kolem této nové pohádky a označil ji za nesmyslnou podivnost, selhávající v nejzákladnější schopnosti vyprávět a "udržet nit", osobně vnímán jako dosti nemilý omyl. František Fuka si zakládá svoji kritickou "osobitost" na tom, že co nejpodrobněji sleduje děj a hledá sebemenší skulinku, kde dramaturgovi či skriptce něco uniklo. Tím dokazuje jen to, že je velmi pozorným divákem, který se ale bohužel zajímá o naprosté malichernosti a ne o podstatné rysy zhlédnutých filmů. Zde jeho přístup, který lze těžko označit za plnohodnotnou kritiku (naštěstí vše probíhá v rámci blogu, takže není třeba s pojmem kritika tak doslovně pracovat), ovšem příliš na místě není. Zatímco Fuka vše vidí skrze neprůstřelné zákony logiky a racionalismu, Kovář z podlesí a jeho svět prostě na tyto návyky moderní západní civilizace nehrají a dobře si to uvědomují. Vezmeme si třeba Fukův útok na mechanismus, skrze nějž byly zaklety tři houbové víly. Ano, tento proces neodpovídá přírodním zákonům tak, jak se s nimi každodenně setkáváme a nedá se vysvětlit psychologicky/sociologicky/matematicky/anatomicky a bůhvíjak jinak. Je třeba ale vzít v potaz, že jde o zkazku, která nejprve ožívá skrze stylizované obrazy Laterny Magiky, a je povídačkou, které věří jen na první pohled naivní Bětka. Jenže hlavní osobitost světa Kováře z Podlesí tkví v tom, že v něm dávné povídačky a pověsti náhle začnou ožívat, stávat se skutečností a postavy se s tím musí nějak vyrovnat či spíše smířit. Zajímalo by mě, co si František Fuka myslí například o staletých příbězích o bílých paních, které fungují na stejném principu, nad nímž se nikdo nepozastavuje, i když je holým nesmyslem. To, s čím se první kritiky musely střetnout a v čem selhaly, byla nutnost vyrovnat se s velmi otevřenou fantazií, která absorubuje dobové vnímání světa. Kovář z podlesí bere v potaz nutnost vesničanů najít si k novým jevům iracionální vysvětlení, v němž hrály roli pověry a stále bujná představivost a tento velmi zajímavý aspekt v absurdní nadsázce rozvíjí a nachází tak řadu vděčných situací. Vyprávění má tedy dosti hluboký a obhajitelný smysl - sice je netradiční a vybočuje z tradičních motivů daného žánru, věnuje více prostoru popisu osobitého světa než dějovým peripetiím, ale rozhodně není slepencem bez ladu a skladu, bez kontinuitního vývoje. Zápletka je natolik jednoduchá a přímočará, že i přes vkládání prapodivných vynálezů, bytostí, historických odkazů i pomrkávání na dospělého diváka vyprávění nevybočuje z nakročené cesty a zachovává základní přehled o dění a motivacích postav, neustále směřuje k závěrečnému sepjetí několika dějových linií. V tomto ohledu je vidět péče dramaturga, který se dokázal vyrovnat s netradičním Göblovým přístupem. Ten totiž občas brání rozvoji zápletky a uchyluje se k ornamentálnímu popisu. Podle mě je hlavní slabinou snímku právě určité "drhnutí" a nevyrovnaný rytmus: rozhodující situace jsou často postaveny na dlouhém a poměrně statickém dialogu v jediném prostředí (i přes střihy na rozpohybované loutky, malebné detaily architektonicky a výtvarně pozoruhodných kreací), a tím je kraden prostor pro bohatší rozvíjení motivu putování, kterému jaksi schází "dobrodružnost" a spíše je podáno v zkratkovitých situacích, čímž trpí i charakterizace postav. Göbl zde odhalil "spisovatelské střevo" - užívá si dialogů, slovních her, vtipných pointací a průpovídek, avšak tato slovní přeplněnost zastírá menší schopnost fabulace, vytvoření vděčnějších i dramatičtějších situací, které by utáhly pozornost a občas trochu popohnaly někdy až příliš "pohodové" tempo. Této pohádce tedy ve zkratce jaksi chybí "krev v žilách", což je vidět i na pojetí postav (proslule líný kovář, civilní působení ústředního páru jako téměř současné mládeže, která si s ničím moc neláme hlavu a nedává okázale najevo své city, bodře filosofující drak). Naštěstí pocitu dotírající nudy zabraňuje precizní a vskutku pohádková výprava, působivě zvolené exteriéry, nadmíru vydařené animované vložky a především profesionální triky z dílny UPP. Tahle pohádka může být sice dějově chudá, ale vizuálně tak rozhodně nepůsobí a každou chvíli nabízí nějakou "atrakci". Ve srovnání s Troškovou Čertovou nevěstou či dalšími pohádkami z poslední doby je vidět markantní rozdíl i přes obdobnou výši rozpočtu. Takto poctivým přístupem nakonec vzniká plnohodnotná atmosféra, dojem uzavřeného světa umocněný zmíněným podložím "jiného vnímání". Nakonec musím konstatovat, že i když Kovář z podlesí z hlediska fabulace a lehkosti vyprávění zůstává ve stínu pohádek Anděl páně či Čert ví proč, je co se týče svéráznosti a "pohádkovosti" nejprogresivnějším porevolučním počinem. Proto otevřete oči a mysl a nestavte proboha tento pozoruhodný počin na roveň nových troško-magnusovských výtvorů!(15.5.2013)

  • Fifer
    ****

    Dávám 4 hvězdy, abych vyrovnal zdější tragické hodnocení, které nejspíš rozpoutal Franta Fuka, Goblův veliký fanoušek. Za prvé je opravdu potřeba myslet na děti, za druhé hledat ve fantasy pohádce logické zádrhele je také blbost. Režisérovi se povedlo natočit jinou pohádku. Po letech zbytečných pohádek, kde se sejdou hvězdičky v kostýmech, je tu konečně pohádka svěží a jiná. Není to extra vtipná kultovní řachanda jako Anděl páně, ale je to dobrá pohádka. Skvělá animace, vtipné dialogy a zajímavá vybočení ze schématů. Místy je to pohádka lehce "vyhulená", míním tím to, že se režisér opravdu nebál proudu dětského fantazírování a vykašlal se na nějaká svazující pravidla. V pohádce je všechno dovolené. A příběh i přes tyto fantaskní úlety drží pohromadě a je pochopitelný. Zdejší hodnocení nechápu.(5.2.2015)

  • Heroine
    ****

    Letos jsem byla pohádkama tak otrávená, že mně docela mrzelo, že právě Kováře z Podlesí jsem tak trochu odignorovala, protože už na mne padla definitivní rezignace. Když jsem se asi v polovině filmu začala dívat pozorněji, protože mně poměrně zaujal jak netradiční styl po filmové stránce (neafektovanost -kupodivu- dobře hrajících herců, slušné triky, normální ozvučení atd.), tak netradiční děj i styl humoru, zjistila jsem že je to dost slušná pohádka, že se líbila jak dětem tak rodičům, protože to sprostě neuráží inteligenci diváka, tak jako např. Duch nad zlato, a protože to není nijak vlezle roztěkané, trapné nebo hysterické. Je to mírně absurdní, zajímavá pohádka. Rozhodně česká nejlepší za poslední dobu.(12.1.2014)

  • Crawler-D
    *

    OMG, přehlídka práce s animací loutkovou, animací digitální, kresbou syna Františka Skály, zeleným pozadím atd., ale dramaturgicky absolutně nezvládnuté a kreativně nenápadité. Od režiséra Veni, vidi, vici, což mluví za vše. Hodně se toho namluví, nejlépe třikrát dokola, krátkou metráž natahují výplňové scény, které nemají ani poetiku, ani humor a nerozvíjejí příběh (první setkání s loutkovou veverkou je podáno jako vstávání do práce, on nechce, žena mu říká, ať vstane, on ale odmítá a to je všechno, bez nápadu či vtipu). Podtitul sice zní, že je to pohádka, kde je všechno tak trochu jinak, ale neznamená to, že by teze nemohla být rozvinuta za rámec schematického náčrtu. Citelně tomu chybí srozumitelný, jasný příběh (nejlépe na tom jsou legendy vyprávěné kresbami od Skály). Kolik času se věnovalo animaci, tolik času během toho mohli věnovat i obsahu. Např. se staví rozcestník do pravého úhlu (spoiler) pomocí pravoúhlého pravítka, i když snad každý od oka rozezná, když je něco rovně a když ne. Rozcestník byl zlý, protože ho před chvíli praštil někdo jiný a tím ho vyvrátil. Rozcestník si narovnáním udobří; místo toho, aby teda řekl, kde je hledaný cíl, vyveze člověka nahoru, první skálu, kterou uvidí, si spojí s cílem, a pak ho stejně pošle na jinou stranu. Myslím, že aby dítě nemělo během promítání tisíc otázek, muselo by být také malé, aby nerozumělo, co se říká. Jinak bude ještě pozornější, byť jeho pozornost upoutá veverka a křeček. Nedělají však dost eskapád, aby ho to nezačalo nudit.(29.4.2013)

  • - Škrečok a veverička - hlavné postavy zvieratiek - sú ako animačné bábky snímané klasickou metódou okienko po okienku. Režisér bol presvedčený, že to filmu môže dať niečo skutočného, napriek tomu, že sa to môže zdať už zastaralé. (gogo76)

  • - Z účtu původního producenta filmu, firmy Lennox majitele Kamila Kožíška, zmizelo 1 600 000 Kč poskytnutých Českou televizí, aniž by byla provedena jakákoliv práce. Dalších 1 400 000 Kč poskytnutých Státním fondem pro podporu a rozvoj české kinematografie bylo zablokováno vymyšleným návrhem na exekuci bratra majitele producentské firmy, Milana Kožíška. Natáčení filmu proběhlo bez těchto peněz. (JoranProvenzano)

  • - Draka namluvil Vratislav Brabenec, údajně pod heslem "Plastic People dětem". (Terva)