poster

Zločiny a poklesky

  • USA

    Crimes and Misdemeanors

  • USA

    High Crimes and Misdemeanors

    (pracovní název)
  • USA

    Brothers

    (pracovní název)
  • Kanada

    Crimes and Misdemeanors

  • Austrálie

    Crimes and Misdemeanors

  • Velká Británie

    Crimes and Misdemeanors

Komedie / Drama

USA, 1989, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mortak
    ****

    Woody jako pozorný žák Jeana Paula Sartra: člověk je svobodný a svými rozhodnutími utváří svojí esenci. Svoboda ovšem nespočívá jenom v našich rozhodnutích, ale taky v tom, že je dokážeme unést a stát si za nimi (viz drama Mouchy, které zde volně Allen variuje). Člověk hledá boha, ale nachází jen jiné lidi (drama Dábel a pánbůh). Juda tedy při svém rozhodování nemluví s tím druhým v duši - s bohem, protože ten tam nikdy nebyl přítomen, ale jen s přítelem rabínem. A stejně tak Cliff je fascinován slovy filosofa, které zaznamenává na filmový pás, aby byl jeho smrtí zanechán ve svých nejistotách a otázkách. Světlo v temnotě je hlavním symbolem filmu a je obsaženo v Judově povolání. Rabín se nebojí oslepnutí, protože ho provází světlo vnitřní.(18.3.2010)

  • nascendi
    ***

    Ďalší, v poradí už 16. film Woodyho Allena som si užil. Nie síce ako kultúrny a emocionálny zážitok, skôr tak, ako sa užívajú predpísané lieky. Ničím ma neprekvapil, nenadchol, ani nesklamal. Poslušne som si ho pozrel, z času na čas sa mi niektorá epizóda aj páčila, epizódy v ktorých Woody predvádza svoju jednorozmerovú postavu som pretrpel, potom film skončil, dal som mu tri hviezdičky a jediné, čo ma v tej chvíli tešilo bolo, že klesol počet jeho filmov, ktoré by som mal ešte vidieť, aby som bol v obraze, ak sa dostanem do debaty s jeho fanúšikmi a/alebo filmovými snobmi.(3.2.2015)

  • misterz
    ****

    Vážnejší Woody Allen. Snímok je rozdelený na dve dejové línie, ktoré pojednávajú o rovnakých témach, len z iného uhlu pohľadu. Na jednej strane tu máme otázky cti a svedomia z pohľadu kriminálneho zločinu vraždy a na strane druhej zase otázky spojené s profesnou čestnosťou a svedomím na poli umenia. Jedna polovica je temnejšia, druhá je typicky Allenovská, oplývajúca ironickým humorom, satirou a trefnými myšlienkami. To samozrejme nie je všetko. Ako okrajové spoločné témy možno vypichnúť otázky židovstva, filozofiu života, lásky a mnohé iné témy, vyskytujúce sa snáď vo všetkých filmoch tohto velikána. 85/100(31.8.2015)

  • Gilmour93
    ***

    Linie, kde si Alda střílí z tvůrce seriálu M.A.S.H. Larryho Gelbarta a Woody se vypisuje ze svých vztahových frustrací, je typicky Allenovská. Druhá s M.Landauem, jenž řeší morální dilemata a používá postupy, které všichni známe (racionalizace, odmítání) zase vůbec. Když se spolu na konci setkají, definitivně se potvrdí, že notorický neurotik hrál tentokráte se svým ohýbáním až druhý klarinet a přitom se ztrácel v houštinách filozofování. Až se švagr Lester dosměje nad střihovou vložkou s Mussolinim, nejspíš mu sebevědomě vpálí, že něco občas ohnul až přespříliš..(26.11.2014)

  • tomtomtoma
    *****

    Velmi příjemný film o vraždě, morálním pochybení a s kapkami filozofování o životě a mnoha jeho aspektech. Vše s humorně ironickým až cynickým nadhledem. Dva příběhy, které o sebe ťuknou, ale jsou nedílnou součástí celkového pohledu na život z několika odlišných směrů. Úspěšný lékař Judah Rosenthal (dobrý Martin Landau) je pro zachování svého vysokého a uznávaného společenského postavení přinucen nechat zavraždit svoji milenku Dolores Paley (Anjelica Huston). Něco, co si z počátku není ochoten ani představit, je pro velkou hysterii a pomstichtivost milenky a neochotu vzdát se svého postavení schopen přetavit v chladnokrevný čin. Nastává sice morální očistec, ale je vystřídán chladnokrevným přijetím skutečnosti bez jakýchkoliv výčitek a přesvědčením o tom, že je to tak správně, protože život je ve své podstatě naprosto nemilosrdný a přeje silným a mocným. Nepříliš úspěšný, ale zásadový režisér filmových dokumentů Clifford Stern (dobrý Woody Allen) je na vrcholu manželské krize, osudem je přinucen natáčet dokument o svém velmi úspěšném švagrovi Lesterovi (dobrý Alan Alda), kterým opovrhoval, navíc přichází o svou novou lásku a je mu znemožněno dokončit své vrcholné dílo. Výtvor dokumentu o svém švagrovi pojme velmi svérázně a ukáže jeho skryté panovačné a narcistické já. Z dalších postav: bratr Jadaha Jack (Jerry Orbach), který bratra tahá z problémů, produkční Halley Reed (Mia Farrow), která nakonec dá přednost před Cliffordem úspěšnému Lesterovi, Cliffordova žena Wendy (Joanna Gleason), další Clffordův švagr Ben (Sam Waterston), rabín a morální opora filmu, a profesor Louis Levy (Martin Bergman), hvězda Cliffordova pravého dokumentu, který představuje zcela trefné postřehy o mnoha aspektech života. Kontroverzní je pak, že Levy, vyznavač vychutnávání krás života, spáchal sebevraždu. Snové filozofování o morálce, víře a spravedlnosti a trestu.(7.4.2011)

  • - Allen měl pocit, že se zachoval ke svým postavám v závěru filmu Hannah and Her Sisters příliš hezky". Proto napsal tento film jako reakci. (washek)

  • - Roli profesora Levyho, o kterém v tomto filmu točil Cliff Stern dokument, ztvárnil neherec - světově známý Martin S. Bergmann, profesor psychologie na New York University. (washek)

  • - Magazín Los Angeles Times označil film za zlomový snímek kariéry Woodyho Allena. (JARDAHONDA)