Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Melville tento film pojal ve stylu Noir se vším všudy a také jako obrovskou poctu svým oblíbeným americkým kriminálkám. Vizuální stránka je perfektní, hrozně se mi líbily ty všudypřítomné tmavé odstíny, co vytváří tu pravou Noirovou atmosféru. Hodně tomu pomáhala i černobílá kamera, která zde byla skutečně efektivní a film by v barvě vůbec nemohl fungovat. Příběh a scénář mi pořád ještě nepřipadaly na tak vysoké úrovni jako u pozdějších Melvilleových filmů. Práskač si ještě nelibuje v mlčenlivých scénách a není tak syrový a chladný. I tak má ale solidní atmosféru, kterou právě vytváří ten úžasný černobílý tmavý vizuál. I Belmondo je zde stylový a cool, podobně jako by byl na jeho místě Delon. Akorát příběh je ve druhé polovině i na Melvillea moc složitý na pochopení. Asi má zase svůj dvoj význam, ale ten mi nedošel. Slabší čtyři. ()
"Kam jsi to teď před chvíli volal ??" - "Na hřbitov !! Pro jistotu jsem ti zarezervoval flek.." ;) Další černobílý Melville, zde až neskutečně hravý a intenzivní, který znovu otevírá téma loupeže, ať již úspěšně či neúspěšně provedené, která nakonec vyeskaluje v nevyhnutelný tragický konec svých hrdinů.. Výborně obsazenému i zahranému snímku vévodí mladičký Jean-Paul Belmondo, zde až nečekaně úsporný a přesný, který ukazuje, že ho snad později ve všech těch komerčních bijácích byla i škoda.. Ani Práskač divákovi nenabízí kladné hrdiny, zobrazuje policisty i gangstery jako nelítostné bezohledné bestie, které se neštítí ničeho - Bebel zde třeba nemá problém ani s násilím na ženské hrdince !! - když jim jisté mantinely určují pouze vlastní dosti zvláštní kodexy cti.. Jean-Pierre Melville svůj poměrně banální příběh, což platí za jasný rys většiny jeho filmů, byť zde o poznání košatěji napsaný, vykresluje na podkladu antické tragédie, která stejně jako tento skrze sled nešťastných nedorozumění spěje k nevyhnutelné katastrofě.. ()
V nejednom momentě bez přehánění geniální, ale zrovna tak místy neuvěřitelně debilní. Je to totiž zašmodrchané více než by se slušelo, takže se z toho nejednou musí vybruslit poněkud krkolomným způsobem. Ovšem po herecké i technické stránce bez výhrad. A kriminálka je to stále výborná i navzdory těm nedostatkům, o tom žádná. ()
Jean-Paul Belmondo netradičně v roli jako pro Alaina Delona. Kupodivu to celkem funguje. Přitom hlavní postavu hraje Serge Reggiani a Belmondova chvíle přijde vlastně až v druhé půlce filmu. Jean-Pierre Melville na svém rukopisu teprve pracoval, ale i v této historce z podsvětí už zdařile experimentoval s kamerou. ()
Těšil jsem se na filmový noár s francouzskou brutální hrou očí a přitom jsem dostal dost ukecanou, černobíle sešlou kriminálku, kde můj jeden z nejoblíbenějších francouzských herců – Bebel, hraje takovýho lumpička, že mi to úplně zkazilo náladu tenhle film dál sledovat. A to i přesto, že je zde výbornej. Jen to prostě není on. Jean-Pierre Melville je tak jako tak evidentně schopný režisér, ale Práskač není zrovna film, který by mě svým komplikovaným příběhem nějak více nadchnul. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama