Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Temperamentnímu Hugovi Sennartovi koluje v žilách cikánská krev, což přináší nejednu potíž. Mladík poměrně záhy pochopil, že díky svému původu to nebude mít v životě vůbec jednoduché. Zatímco jeho vrstevníkům prošla kdejaká lotrovina, Hugo byl vždy náležitě potrestán. V mladém cikánovi proto postupně rostla nenávist ke všem úřadům i namyšleným boháčům, jimž dával za vinu veškeré příkoří, jež ho potkalo. Aby se jim nějak pomstil, začal je okrádat a všemožně jim znepříjemňovat život. Lup ale málokdy skončil v jeho kapse. Věci i peníze rozdával ještě větším chudákům, než byl on sám, a tak se stal během několika měsíců nejpopulárnějším zlodějem místního podsvětí, jemuž každý rád pomohl. Největší zastání před úřady však nalezl v Ninie, jež by pro něj udělala cokoli, jen aby mohla být v jeho blízkosti... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (35)

borsalino 

všechny recenze uživatele

Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem příběh o utlačovaných cikánech, ovšem dostal jsem (dalo by se říci, že naštěstí) svižnou kriminálku, kde cikánská otázka hraje až několikáté housle. Ze začátku působí trochu zmateně, dvě dějové linie se zdají být zcela o něčem jiném, ovšem v druhé polovině se navzájem protnou. A jak už to u většiny Francouzských krimifilmů bývá, většina filmu stojí na hercích. Alain Delon málomluvného drsňáka Cikána zahrál velice přesvědčivě, Annie Girardot přes nevelký prostor dokáže (nejen) díky svému zralému půvabu zaujmout, stejně tak i veteráni žánru Marcel Bozzuffi, Maurice Barrier či Renato Salvatori. Trochu pozapomenuté, přesto kvalitní kriminální drama s jemným sociálním podtextem (ale opravdu jemným) a nevtíravě silným závěrem. 85%. ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Na první pohled se na komerčním úspěchu filmu měli svorně podílet hvězdy populární francouzské generace fešák Alan Delon, charismatický Paul Meurisse a temperamentní Annie Girardot. Což by mělo stačit, aby se film těšil dobrému úspěchu. Nu, ale pojďme dál, zastavím se u slavného Alana Delona. Ostatně v kriminálních a dobrodružných žánrech se mu vždycky dařilo. Samozřejmě, že dovedl natočit i dobrou psychologickou polohu, kde jsem si cenil jeho nápaditost, profesionalitu a neodolatelný šarm, proto ho nechci srovnávat s jinými rolemi. Snad mu neukřivdím, když napíši, že mi zde chyběla jeho typická brilance nadsázky a lehkost. A právě tak i herecký výkon Paul Meurisse, jenž má na svém kontě dost zajímavých postav, které dokázaly zaujmout. Zde mi jeho postava k Cikánovi přišla jaksi vypreparovaná navíc a trochu mdlá. Annie Girardot není filmová kráska, ale má nádhernou ženskost a z jejího úsměvu či pohledu je cítit pokaždé velké herectví. Bohužel i její role je zde velmi chudá a větší prostor by nebyl na škodu. A ještě je tu pro film možná přitažlivý malý cikánský minisvět, kde se kamera snaží snímat onu přirozenou mentalitu jejich svobodného života s citem a to se myslím povedlo. Ačkoliv film jako celek působí rozporuplně, za zhlédnutí stojí. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tyjo, Delon jako cikán.  Přál jsem si dosáhnout moudrosti a nikdy nepoznat v životě rozchod, ale tohle  nééé.:D Takže já začnu po Belmondovsku: Tak jak se máme? Já se mám dobře, dneska skvělý den,  ale tohle byl pro mě slabší moment jarních prázdnin a filmové zklamání za ušmudlanou a hodně slabou trojku.  José Giovanni mě dokázal několikrát emociálně zasáhnout ale tady nebylo čím. Sociální rozměr filmu je málo nastíněný, na to abych dokázal hlavnímu hrdinovi fandit (či s ním nedejbože soucítít nebo ho litovat), když je to regulérní zločinec s nablbými kumpaný. Film jinak naprosto neefektivně přepíná mezí dalšíma dvěma dějovými líniemi o dalším (a podobně nesympatickém) zločinci a slizkém komisaří, který to jedinný trochu oživoval, protože podobníé postavy Giovanni uměl. Ale takhle míchat motivy a zápletky se mu vymstilo. Ve výsledku to bylo poměrně nezázivně a o ničem bez nějakého vnitního zážitku a vztahu k postavám. Dokonce jsem se u toho místy i celkem nudil. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Příběhy jako naše vždycky končí za svítání..“ Hrozní fízlové a jejich nikdy nekončící házení klacků pod nohy těm, co jsou v jádru dobří, ale tuze zlý systém je donutil stát mimo zákon. Tentokrát i s etnicko-sociálním podtextem, že sice můžete dostat cikána z cikánského tábořiště, ale nedostanete cikána z chlapa.. Typický Giovanni s typickými hrdiny, byť tentokrát Alain až lehce parodicky představoval něco mezi Jurajem Kukurou a Oldou Kaiserem ve scénce Olééé. Ve finále ale rozhodně zajímavé tím, jak se Delon vzepřel očekávání (viz. úvodní citát).. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Film je adaptací románu José Giovanniho „Histoire du Fou“. (vesper001)
  • Herci strávili část natáčení se skutečnými francouzskými cikány, aby poznali jejich zvyklosti a náturu. (vesper001)

Reklama

Reklama