poster

Cikán

  • Česko

    Gipsy

  • Francie

    Gitan, Le

  • Itálie

    Lo zingaro

  • anglický

    The Gypsy

  • Slovensko

    Cigán

Krimi / Drama

Francie / Itálie, 1975, 102 min

  • dopitak
    ****

    Uspávající (a mezi námi, slabý) začátek a hodně povedený doběh, u kterého nečekáte nic než špatný konec. Prostředí přívěsu mi připomínalo maringotku na Smíchově, kam Fešák Hubet s oblibou chodil na kafe. No a v netypické roli Annie Girardot, která ústy paní Galatíkové hned v první větě řekne "šoustat". Jen mi nesedělo, že téma filmu dělá z cikánů utiskované chudáky, kterým majoritní společnost dupe po zádech (naštěstí hlavní postava Cikán/Delon se jako hrdina rozhodně nechová a sympatie diváka si ničím nezaslouží), aniž by jediná "nespravedlnost" byla ve filmu ukázána. Být volným a svobodným člověkem neznamená přiživovat se na úkor druhých.(23.6.2013)

  • borsalino
    ***

    Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři.(24.4.2008)

  • argenson
    ****

    Kdyby si někdo chtěl myslet, že Cikán je o cikánech, tak to ani náhodou. Snad dvě minuty na začátku a dvě na konci. Jinak je to dobře udělaná kriminálka s několika dějovými linkami, které se střetávají a zase míjejí, aby se nakonec v závěru úplně rozešly (proto dávám za čtyři, páč jsem čekal nějakej razantnější konec). K tomu inteligentní dialogy a pár pozoruhodných postřehů. Na Delonovi to úplně nestojí, což je fér, že ten film je dobře rozdělená šachová partie, kde každý dostane svůj prostor. I když, ukažte mi jinej příklad, kde je Annie Girardot uvedena v titulcích na druhým místě, přitom do děje vstoupí až po hodině. Roli má malou, ale pěknou, pro ni typickou. Dostaly mě dvě scény. Prvně Delonův úprk z hotelu, potom když titulní hrdina vstupuje do bytu konkurenčního gangstera (výborný Paul Meurisse) a pečlivě si očistí boty:-) A mimochodem, oficiální text distributora radši nečtěte, to je normální hovadina.(15.10.2012)

  • sud
    ****

    Čekal jsem příběh o utlačovaných cikánech, ovšem dostal jsem (dalo by se říci, že naštěstí) svižnou kriminálku, kde cikánská otázka hraje až několikáté housle. Ze začátku působí trochu zmateně, dvě dějové linie se zdají být zcela o něčem jiném, ovšem v druhé polovině se navzájem protnou. A jak už to u většiny Francouzských krimifilmů bývá, většina filmu stojí na hercích. Alain Delon málomluvného drsňáka Cikána zahrál velice přesvědčivě, Annie Girardot přes nevelký prostor dokáže (nejen) díky svému zralému půvabu zaujmout, stejně tak i veteráni žánru Marcel Bozzuffi, Maurice Barrier či Renato Salvatori. Trochu pozapomenuté, přesto kvalitní kriminální drama s jemným sociálním podtextem (ale opravdu jemným) a nevtíravě silným závěrem. 85%.(5.5.2010)

  • Enšpígl
    *****

    V dnešní době se kdejakej státem přeplacenej "profesionální humanista" snaží vysvětlovat bílé většině cikánskou mentalitu v neupřimné snaze získat image bojovníka proti rasismu. Těžko však můžu věřit a chápat cikánskou mentalitu z úst lidí, kteří svou image bojovníků proti rasismu rádi prodají za volitelné místo na kandidátce strany Zelených, nebo senátorský post. Opačná cesta je mě možná ještě odpornější. To třeba, když někdo usiluje o hlasy občanů této země a když je nezíská, jde za svými kamarádíčky v politice a cesta k ministerskýmu korytu je, jaký to div, volná ! A najednou slyšíme z úst člověka, který nikdy o soužití cikánů a bílých neřekl jediné slovo, jak ho problém soužití "bílé většiny" s cikány zajímá, zvláštní pane Kocábe, co ?? Jsem proto nesmírně rád, že existuje film, která se nesnaží vysvětlovat, který nezneužívá menšin pro vlastní bohatsví a kariéru a přesto dokáže velmi poutavou a napínavou formou ukázat cikánskou povahu v takových souvislostech, že si dokáže získat sympatie nejednoho gadži a za to vám patří moje velký uznání, pane Delone a pane Giovanni.(24.3.2009)

  • - Herci strávili část natáčení se skutečnými francouzskými cikány, aby poznali jejich zvyklosti a náturu. (vesper001)

  • - Film je adaptací románu José Giovanniho „Histoire du Fou“. (vesper001)