Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (379)
To, že Návrat idiota som si pozrel až dnes iba demonštruje, čo všetko som zameškal a musím dohnať. Pozrel som si ho v ideálnych podmienkach. Správne duševné rozpoloženie, polnočné ticho a stlmený zvuk mi umožnili plne si vychutnať všetko, čo bolo do filmu vložené. Nenásilný odkaz na môjho obľúbeného Dostojevského, krásny a nevtieravý Godárov hudobný motív, excelentné herecké výkony ústrednej trojice (Langmajera bohužiaľ nemôžem k nej priradiť), zaujímavo zvládnuté snové sekvencie, minimalistický dej vytvárajúci celkom slušné napätie a mnoho ďalších predností skladá dohromady film, s ktorým sa ponáhľam do mojej Top 100. ()
Píše se rok 1999 a Saša Gedeon natočil svůj nejlepší film, načež se nad ním slehla zem. A je to obrovská škoda, protože Návrat idiota je brilantní filmařské řemeslo s vynikajícím hereckým obsazením. Kamera je opravdu pomalá nebo až statická a nechává hercům hodně času na předvedení skvělého výkonu. Pavel Liška zde v podstatě debutoval a okamžitě se zařadil mezi top české herce. Netuším, jak moc je film inspirován knihou Dostojevského, ale na takový film můžu být jako český divák patřičně hrdý. O to víc s přihlédnutím k srágorám, co se točí dnes, o 25 let později. ()
Komorní, spíše divadelní než filmová záležitost, kterou mám moc rád. Jeden z nejlepších snímků české tvorby a rozhodně dojemná záležitost. Pavel Liška jako idiot působí daleko normálněji než ve většině svých pozdějších rolí, jen škoda, že mu tahle stylizace pomalejšího, komicky dojemného idiota zůstala a prosákla do většiny jeho dalších rolí. Velice přesvědčivé výkony podává i zbylá čtveřice hlavních představitelů, ze kterých mi utkvěla v paměti role půvabné Táni Vilhelmové. Tahle smutně krásná postava ji ohromně slušela. Bezvadné, nemám větších výhrad. 90% ()
Spolu s "Obecnou školou" vrchol polistopadového filmu. Jeden z těch mála snímků, kde je všechno na svém místě - od atmosférické režie, přes minimalisticko funkční scénář, až po věrohodné herecké výkony všech zúčastněných (nejlepší role Vilhelmové). Nemám, co bych vytknul. Je strašná škoda, že po tak suverénním filmu Gedeon, ve své době považovaný za obrovský domácí talent, už nic nenatočil. 10/10 ()
Neuvěřitelně křehký pohled do světa jednoho prostého idiota. Ti, co kritizují Lišku, by se měli podívat zrovna na tento film, kde dokáže skvěle hrát očima a veškerá z replik, kterou pronese (a moc jich není) je důrazná a výborně zahraná. Skvělá Kučerova kamera, Gedeonovo režijní vedení a dramaturgie, či Godárova hudba jsou naprostými triumfy v rukávu. Stále po dvaceti letech je film aktuální. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (10)
- Do českých kin na film přišlo 266,8 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali 15,3 milionu Kč. (NIRO)
- Pavel Liška (František) a Tatiana Vilhelmová (Olga) spolu po natáčení navázali partnerský vztah. Společně poté hráli i v několika dalších filmech. (Duoscop)
- Scéna v Trutnově, kdy František (Pavel Liška) telefonuje z budky Anně (Anna Geislerová), se natáčela na podzim. Sníh na okolních keřích je proto umělý, vytvořený z nadrceného papíru. (ledofredo)
Reklama