Režie:
Wes BallKamera:
Enrique ChediakHudba:
John PaesanoHrají:
Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Aml Ameen, Thomas Brodie-Sangster, Ki-hong Lee, Will Poulter, Patricia Clarkson, Blake Cooper, Dexter Darden, Jacob Latimore (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podzemní výtah Thomase vyvezl na louku obklopenou vysokými zdmi. Vůbec na nic si nepamatuje, dokonce si zpočátku nevzpomíná ani na vlastní jméno. Hned po příjezdu jej přivítá skupina dalších mladíků, které již dříve potkal stejný osud. Vytvořili zvláštní komunitu, která se na tom podivném místě snaží přežít a zároveň neúnavně hledá únikovou cestu. Možnost utéct mají každé ráno, kdy se ve zdi otevírá obrovská brána. Ta jim však pouze umožňuje vstoupit do obrovského a neustále se měnícího bludiště, které jejich nový domov obklopuje. Nejlepší a nejodvážnější běžci hledají cestu ven a postupně mapují jednotlivé části labyrintu. Mají na to jen čas vymezený denním světlem, večer se brána uzavírá a kdo se nestihne včas vrátit, mezi stěnami labyrintu nepřežije. Zůstane po něm jen přeškrtnuté jméno vyryté na stěně. Labyrint se totiž v noci mění na děsivé místo plné nejrůznějších nástrah, kvůli nimž se pravděpodobnost přežití v jeho útrobách limitně blíží k nule. Thomase přesto bludiště neustále přitahuje. Možná za to může i fakt, že je jiný než ostatní chlapci. Jemu jedinému se zdají podivné sny o minulosti a o záhadné organizaci skryté pod zkratkou W.C.K.D. Navíc právě jeho jméno vykřikne nový pasažér, kterého přiveze další výtah. K překvapení všech to ale není chlapec, ale dívka (Kaya Scodelario). A právě ona možná drží klíč od brány jejich vězení. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (1 041)
Určitě znáte taky takové ty typické Čechy, že ano? Prostovlasá lopata s permanentně tupým výrazem a upoceným tílkem, co pravidelně každý večer uloží svoje nestandardně rýsované tělo do křesla, přes jehož opěradla přetékají sádelnaté odlivy, přes léty ovarem tvarované panděro přehodí orosenou plechovku pětiprocentní dvanáctky a za hlučného slintavého vysávání zbytků jídla ze zubů sleduje osmitisící díl Ordinačky, aby mohl následně na umaštěné klávesnici vášnivě diskutovat na tn.cz o osudu Babety. Tak takoví se asi horko těžko dostanou k nějaké literatuře a když se jich zeptáte, kdo to byl Husserl, tak jsou přesvědčeni, že to byl nějaký nacistický diktátor. Ač do této skupinky sice nepatřím, neboť vlasy mám hned tři, chlastám především odrůdové krabičáky a sleduji zásadně Ulici, tak knih jsem bohužel také moc nepřečetl. Vlastně jediná, kterou jsem přelouskal do konce, se jmenovala Vášnivá Alice a dva námořníci, ale když teď nad tím tak přemýšlím, vlastně to ani kniha nebyla. Na tento film jsem šel tedy absolutně nepřipraven, knižní předlohou a živou ženou nepolíben, takže bohužel nemohu srovnávat dvě naprosto odlišná média, jako to dělají zdejší kritici. Jak však lze vypozorovat z mého hodnocení, docela se mně to líbilo. Nemohu tomu nepřiznat atmosféru skutečně napínavou, alespoň v první polovině filmu, ale stejně tomu nemohu nepřiznat idiocii některých dialogů, jež byly zajímavé asi stejně, jak Pepa Novákojc z masny od naproti, kterej vypráví večer po šichtě Máni tu ultravtipnou story o tom, jak si při obsluhování zákazníka spletl hovězí kotletu s rychlovarnou konvicí. Cesty labyrintem mi dost často připomínaly moje cesty z hospody, kdy místo toho, abych dorazil domů, který je ve vedlejší ulici, jsem se zjevil ve třicet kilometrů vzdáleném bordelu. Tak si holt zaprcám, když už jsem tady. Jen velká škoda toho konce, kdy pro mě přišlo velké zklamání... 150 euro za mrdačku, co si budeme povídat. Ale zpět k filmu - dobrý! ()
Z tohohle filmu je evidentně vystřižena jedna veledůležitá scéna. ..... Běží 45. minuta. Rozezvučí se signál, že přijíždí výtah a k překvapení všech v labyrintu uvíznuvších kluků se v něm objevuje poprvé holka. Vypadá to, že je omámená, ale ještě stihne hlesnout moje, pardon, Thomasovo jméno. Kluci na sebe zmateně pohlédnou. STŘIH. Krasotinka leží na posteli, nejspíš pořád spí a pár kluků nad ní debatuje (kamera takticky zabírá jen jejich horní půlku těla). STŘIH. Kluci jsou před chajdou nějak podezřele vysmátí, dívčina se probouzí, nic si nepamatuje a film běží unyle dál. A já se ptám: Co se klukům odehrávalo v hlavách, když zjistili, že před nimi leží bezbranná omámená samička? Jakým stylem se o ni losovalo? Dávali si pozor? Zažil si tohle každý nově příchozí do labyrintu? Bolelo to i Jana Tleskače? .. ()
Rozhodně příjemné překvapení. Čekal jsem dětinskou hovadinu, no není tomu tak. Labyrint dokáže od začátku skálopevně zaujmout, přičemž následné odhalování reality spolu s hlavním hrdinou není ani trochu nudné. Naopak! Výlety do bludiště jsou kurva šponózní, audiovizuální zpracování se fakt povedlo, příběh je až do finále fajnové nečitelný, takže nebýt klišoidního závěru a prudiče, ocasníka a kuního xichtu Willa Poultera, uvažoval bych možná i o plné palbě. Ostatní mladí herci jsou talentovaní, celý film podrželi. Bavil jsem se nadprůměrně. 75% ()
Na tyhle sci-fi distopie podle nejakejch YA kniznich hitu radsi nekoukam, vetsinou to je totiz vsechno stejny, hlavni hrdinove se zmitaj v nevyreseny lasce a cloveku se z toho chce blejt. Utek jsem nahodou chytil v televizi a nakonec me to zaujalo, ze jsem ho dokoukal. Dej samozrejme neni nijak komplikovanej, vicemene je jasny, co se stane, takze kdyby mel film o pul hodiny min nebo kdyz si parkrat behem filmu odbehnete na hajzl, vubec o nic neprijdete. Na druhou stranu, prostredi Labyrintu je dostatecne zajimavy, triky jsou slusny, akce skvele natocena a neni nouze ani o v ramci zanru povedeny hororovy prvky a obcas i necekany umirani. Dalsi plus je, ze tu nejde o zadnou velkou lasku, zenska tu je v podstate jedna a pro dej neni nijak zvlast dulezita a vlastne tu neni ani zadnej zaporak, vse je podrizeny uteku z labyrintu. A me to zkratka bavilo, celkove v ramci zanru rozhodne jeden z nejpovedenejsich kousku. ()
Fajn prekvapivý scenár. Na začiatku (podobne, ako hrdinovia) divák netuší, o čo ide. A postupne, spolu s nimi, rozpletá záhadu. Ktorú na konci nerozpletie, nakoľko máme dočinenia s filmom robeným ako počiatok plánovanej série, čiže odpovede na niektoré otázky sa síce dozvieme, ale na mnohé nie a vo finále sa objaví rad celkom nových! Posledný záber s vrtuľníkom síce diváka navnadí na dvojku, i tak sa mu ale na jazyku pravdepodobne objaví trpká pachuť. Plusom Labyrintu: Úteku je sympatický kasting, pôsobivá výprava tajomného, pravidelne sa meniaceho labyrintu, potešia tiež „príšery“ a príjemne ma zaskočilo, že to síce nie je druhý Boh múch, ale i tak je to nečakane temné, drsné a zomrie veľa postáv, vrátane takých, do ktorých by ste to nepovedali. Faktom však je, že zhruba od momentu, kedy zostal labyrint otvorený aj cez noc a všeličo z neho vyliezlo, išiel film nadol (isté veci majú dovtedy nepredstaviteľnú silu a rýchlosť a potom sa pred nimi stačí ukryť v kukuričnom poli, trocha si čupnúť a mať zapálenú fakľu?). A je lepšie nad tým (všetkým, ehm) nepremýšľať, pretože sa zaseknete už pri tom, ako niekto, kto si NIČ nepamätá (okrem svojho mena), vie čo i len/už len to, že ľudia sa delia na mužov a ženy. ()
Galerie (167)
Zajímavosti (20)
- Nejoblíbenější scéna Dylana O' Briena (Thomas) byla ta, ve které se wrestlingovým způsobem pere s Gallym (Will Poulter). (ČSFD)
- Film měla původně režírovat Catherine Hardwick. (ČSFD)
Reklama