poster

Borgman

  • Nizozemsko

    Borgman

  • Belgie

    Borgman

  • Dánsko

    Borgman

  • Slovensko

    Borgman

Thriller / Drama / Komedie / Mysteriózní

Nizozemsko / Belgie / Dánsko, 2013, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • S.Quentin QUALE
    ****

    Záležitost vyloženě pro milovníky nezodpovězených otázek a úletů s otevřenou myslí. Celý příběh se odehrává v domácím prostředí, ale nejedná se o klasické home invasion, ani nejde o nervák, dokonce ani míra cynismu není nijak vysoká. Na druhou stranu bych atmosféru jen stěží nazval černohumornou, takže mi jako popis poslouží nejednoznačné "wtf snímek". Pozorný divák si však všimne spousty vodítek, které ho navedou správným směrem, i když musím vyslovit politování nad neanglickým zněním a, řekl bych, místy hodně zavádějícím překladem titulků z holandštiny do češtiny. Vodítka=spoiler: "A sestoupili na zem, abych posílili svou moc", telepatie, pohádky před spaním. Trochu ještě podezřívám to divadlo, ale tam mi to nedocvaklo, jinak je pointa celkem jasná, řekl bych. 70%(24.2.2014)

  • Flego
    ***

    Film si nezaslúži priemerné ohodnotenie, ale vzhľadom k trestuhodnému nevysvetleniu pointy, nemožem inak. Všetko je správne rozbehnuté, bizarné scény striedajú ešte bizarnejšie, častokrát som krútil hlavou nad drsnou priamočiarosťou, s akou sa režisér a scenárista v jednej osobe vyrovnáva vo svojom filme. V každom prípade ide o veľmi podivný snímok okorenený zvláštnym humorom.(17.2.2014)

  • kareen
    ***

    Možná, že po Twin Peaks už mě nic nemůže pořádně překvapit, ale mně to zas nepřišlo až tak divné, jak je to tady propagováno. Jako thriller to nebylo špatné a celkem dobře se na to koukalo, ale chyběla mi tam nějaká strašidelnější muzika nebo něco, co by tomu dodávalo víc mysteriózní atmosféry. Ovšem co mi vadilo nejvíc, byla ta panička v domácnosti Marina. Ne, že by mi vůbec někdo z rodiny přirostl k srdci, ale tahle zhýčkaná hysterka mi lezla vysloveně na nervy a vzhledem k tomu, že se to většinu času točilo kolem ní, tak to byl docela problém. Vůbec nejlepší na tom byla ta zápletka kolem zahradníka a Borgmanovy zvláštní partičky, hlavně proto, že ta jediná skutečně obsahovala výborný černý humor a taky sem ještě neviděla originálněji uklizené mrtvoly. :D Zbytek byl vlastně celkem neškodný a klidně bych ho doporučila i takové emče.:) 70%.(15.3.2015)

  • Adam Bernau
    ****

    S aktuálními obavami z invaze nepřátelské kultury koresponduje Borgman tak skvěle, že může být oceňován jak tzv. xenofoby (jako mimořádně trefná alegorie kritické situace), tak i jejich odpůrci (jako mimořádně trefná xenofobologická fraška). To je však jen jedna z možných výkladových aplikací (jinou může být např. užití podobného modelu na tzv. třídní boj). Od jakékoli aplikace ale můžeme odhlédnout: Podstatné je, že naše civilizace (ve svém celku a specielně ve svých středních vrstvách) žije ve stále důslednější karanténě od veškerého "xenon" - vytěsněna je smrt, vlastní temná stránka, vše necivilizované, vše iracionální, vše ohrožující, vše divoké, vše nevědecké, vše "fanatické". Vytěsněno tak důsledně, že i v tomto od boku sestaveném výčtu si sám musím vypomáhat negativními hodnotícími nálepkami, protože k vlastnímu pojmenování všeho toho, co tvoří xenon, bych se musel zamyslet podstatně hlouběji. Současná vytěsňovanost je ovšem dosavadním vrcholem procesu, který ponenáhlu pokračuje už po staletí (ne-li po tisíciletí), o čemž svědčí i věkovitý lidový folklór a pohádky - např. o alpech. Tehdy se ale s těmito skutečnostmi dalo ještě nějak nakládat, právě proto, že byly tímto způsobem výslovně tématizovány. Dnes už nemáme ani to. Nu a nyní tedy alp přichází - ze zapomenutosti, z pohřbení (jak vidíme v úvodní scéně). Že ale nejde jen o cosi hrozícího zvenku, je pěkně ukázáno manželovou reakcí na řeči poprvé přišedšího Borgmana, které vnímá (nesmyslně, ale vlastně správně) jako ohrožení. Ostatně Borgman pěkně ukazuje ústřední ideologii středních vrstev - bezpečí. Onen karanténní civilizační život ve sterilizovaném prostředí (konečně jsem našel ten správný výraz) vnějším i vnitřním a doslovné užití motivů pohádkových bytostí jako jsou alpové, jsou ve filmu zcela očividné, takže se nechci považovat za objevitele Ameriky (zvlášť např. to psychické upírství spících (a snících) obětí je motivem velmi příhodným). Možná proto má tolik diváků problém s "nepochopitelností" Borgmana - je to prostě vpád pohádkové bytosti, bytosti naložené našimi nevědomými strachy, do současné reality. Diváci před několika málo staletími by se tomtuto filmu nijak nedivili, věděli by, o čem je (totiž mysleli by si, že to vědí). Komentáře: Lanark, spacylemon, OldaVagner, Vendem, type_B (všichni 5hv.), radektejkal, slunicko2 (4hv.), Flakotaso (3hv.). A na závěr pěknou písničku: https://www.youtube.com/watch?v=1210NrT93cc(14.3.2016)

  • paascha
    ***

    Ještě že jsem se už před dávnými časy naučil nebrat vážně všechno, co vidím a nehloubat nad všim, co se přede mnou objeví. Jinak by mi asi jeblo, jako asi režisérovi téhle slátaniny. Na druhou stranu jsem viděl hodně větších sraček, které mě nebavily ani z desetiny tak, jako tohle. Na sobotní noc to ušlo ;-)(30.8.2014)

  • - Film se natáčel ve městě Bloemendaal. (willy1)

  • - Hoci to nikde vo filme nie je uvedené, Borgmanovo (Jan Bijvoet) správanie sa nápadne podobá mýtickej bytosti menom "alp", čo je démonická nočná mora z nemeckého folklóru.
    (misterz)

  • - Zástupcovia Holandska zvolili film Borgman ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2014. (MikaelSVK)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace