poster

Predestination

  • Česko

    Paradox času

  • Austrálie

    Predestination

  • Velká Británie

    Predestination

Sci-Fi / Thriller / Drama / Mysteriózní

Austrálie, 2014, 97 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sniper18
    ****

    Takéto sci-fi filmy ma teda nikdy neomrzia. Prakticky žiadne zbytočné efekty a samoúčelné akčné scény, ale jeden perfektný nápad, pri ktorom by som ani neveril, že to môže fungovať, ale ono to funguje, inteligentnejšie zvládnuté by to už snáď byť ani nemohlo. Síce sa to dlhší čas tvári, ako pomerne štandardná sci-fi ladená kriminálka, kde sa cestovanie časom využíva k zastaveniu nejakého zločinca, čo bolo použité už viackrát, len tentokrát v komornom a neakčnom prevedení, k tomu doplnené o dramatickú líniu, čo by možno mohlo aj odradiť, ale mne sa to už od začiatku veľmi páčilo. Všetky dôležité postavy si ma získali prakticky okamžite a navyše sa to nesie vo výbornej atmosfére, vďaka ktorej to pôsobí mimoriadne vážne a úderne a tak som sa mohol kľudne tešiť, čo bude ďalej. A rozhodne to nesklame, práve naopak, tu som mal pocit, že je to neustále len lepšie, síce dej je možno až príliš priamočiary, ale zase aj to je čiastočne klad, aspoň sa to neustále venuje výhradne tomu hlavnému a je to nadmieru dynamické, pričom tá práca s postavami je tu tak vynikajúco zvládnutá a samozrejme aj všetky tie zvraty s tým vyplývajúce, že som na to občas pozeral prakticky s otvorenými ústami, ten hlavný nápad a aj samotný dej sú tu doladené do posledného detailu. K tomu výborné obsadenie, či už môj obľúbenec Ethan Hawke v hlavnej úlohe, ale aj Sarah Nook vo všetkých svojich postavách, ktorá ho vlastne aj zatieňuje a nesklame ani síce v rámci žánru komorné, ale hlavne bezchybné technické spracovanie. Takže na plné hodnotenie to kvôli tomu priamočiaremu deju nie je, ale aj tak je Predestination jedej z najzaujímavejších sci-fi filmov za dlhú dobu a je to presne ten typ filmu, pri ktorom hneď po pozretí mám chuť si ho pustiť znovu, aby sa mohlo overiť, či všetky tie detaily skutočne fungujú. A preto ma to po druhom pozretí bavilo ešte viac a určite to nebolo naposledy. 78%(1.1.2016)

  • castor
    ***

    Být barmanem, může být místy i slušná divočina. Tvůrci dávají stručné indicie, zručně matou a divák je zvědavý. Jenže pak přijdou momenty, které jsem, přiznám se, nepobral a můj zájem začal velmi rychle opadat. Navíc uznávám, že mě film zřejmě zastihl ve špatnou dobu a neměl jsem chuť se do něho právě v poslední třetině víc položit. Tvůrci svůj kus nakonec neprodali. Nepomohla tomu ani nápaditá kamera, ani solidní vizuální zpracování. Tyhle filosofické zápletky založené na hře s nejrůznějšími časovými paradoxy mě jako celek jednoduše nebavily.(6.12.2014)

  • Sarkastic
    ***

    Napíšu to tak, jak to je. Nevím po jaké době, ale postupně jsem se v těch hrátkách s časem ztratil a přestal film pobírat. Nemyslím si, že bych sledoval snímek nějak unavený či jinak indisponovaný, zkrátka jsem ho nepochopil. Nevím, do jaké míry to souvisí s mým očekáváním ohledně toho, co uvidím, protože to bylo vedle jak ta vedle (stejně tak netuším, jestli mě ta první hodina tak trochu „neuspala“ a neotupila moji pozornost), ale neměl jsem třeba jako u Mementa chuť mluvit nahlas sám se sebou abych se v tom „cestování“ neztratil. Stejně tak si nejsem jistý, jestli chci v budoucnu dát film znovu a pokusit se ho nějak rozluštit. Kvituju sice, že se někdo nebál jít pro jednou ne úplně vyšlapanou cestičkou/podle hollywoodské šablony (i když, jak se to vezme, že), ale zase by to nemělo být na úkor sledovatelnosti. Průměr je (prozatím?) tak akorát.(7.12.2014)

  • Lima
    ****

    Sarah Snook, když sedí u baru odlíčená, s kratším sestřihem a vypráví svůj příběh, vypadá jako mladý DiCaprio v ´předtitanikovském´ období a nejenže tak vypadá, ona podobně fantasticky hraje. Vůbec celá první hodina, její vyprávění, nabízí jednu z nejzajímavějších pasáží, kterou filmový svět za poslední rok ukázal. Bohužel potom, když se „vyloží karty na stůl“, se už hraje pouze na časové paradoxy, které se tak krásně parodují v trilogii ´Návratu do budoucnosti´. Je to velká škoda, protože tady se mrhalo velkým potenciálem.(5.1.2015)

  • Segrestor
    ****

    Těžko lze tento film komentovat, aniž by člověk cokoliv neprozradil z děje. Nuže, budiž komentář mírně spoileroidní. To máte tak, když Skynet z budoucnosti pošle místo vytuněného robota vyžilou a zahořklou umělkyni Hermínu Froditovou. Z toho plyne, že přijdete o všechnu akci a pompézní triky a tedy i parádní zábavu. Určitě si říkáte, proč to ten Segruš srovnává právě s Terminátorem, co? No, odpověď je jednoduchá. Oba filmy pracují se stejnou hypotézou, totiž tou, že cestování do minulosti způsobuje automatické měnění následné budoucnosti, což, jak dobře víme, prostě není možné. Víme, že vycestuje-li někdo do minulosti, vycestuje z doby, kde už se to tak stalo, ergo nelze nic změnit, leda že by nastal paradox a vesmír jako ho známe, by zanikl a na jeho místo by přišel jiný, bizarnější. Jsou lidé, kteří věří, že už se tak stalo, ale to teď nechme stranou. Vraťme se k paní Froditové a jejímu věčnému problému s vejcem a slepicí. Říkám věčnému a myslím to upřímně. Je to totiž problém, který nelze seriozně vyřešit. Jedině pak právě pomocí nemyslných berliček, jakých užívají právě tvůrci Predestinejšů, Terminejtrů a Bektofjůčrů… Jenže, koukáte na tento snímek, oko vaše jest kritické, čekáte cokoliv, a najednou tam Leo DiCaprio říznutej Jodie Fosterovou začne vykládat (SPOILER), jak se místo s vrabčákem narodil s buchtičkou, a že (MEGASPOILER) je sám sobě matkou, dcerou a snad i tetou, otcem, synem i duchem svatým, ty vole. Inu, pocity budou smíšené a vsadím ses vámi o nevím co, že nebudete vědět, jestli se vám to líbilo nebo hnusilo, ale pak stejně dáte spokojené čtyři hvězdy jako já.(3.3.2015)

  • - Před první cestou čase, kdy hlavní postava (Ethan Hawke) přísahá na pravidla a podává si ruku s dalšími agenty, má v záběrech z blízka na pravé ruce řemínek, ale v záběrech z dálky ho nemá. (JohnSmith)

  • - Dialogy se poměrně striktně drží povídky "All You Zombies" od Roberta A. Heinleina, avšak některé údaje byly ve filmu pozměněny. Například v předloze stroj času váží 23 kilogramů a ve filmu pouze 6. Také nesedí data a časy všech událostí dle předlohy. V předloze byla při přemístění v čase použita kovová síť a pletivo, aby se určil prostor, který se má transformovat, ve filmu stačilo, aby byl dotyčný v okruhu tří stop. Malá Jane váží dle předlohy po porodu 5 liber 3 unce, ve filmu je to 7 liber 3 unce. (MaTeMaKe)

  • - Film měl premiéru 8. března 2014 na filmovém festivalu SXSW v Austinu v americkém Texasu. (Terva)