poster

Přízraky noci

  • Velká Británie

    Dead of Night

  • Slovensko

    Prízraky noci

Horor / Mysteriózní / Povídkový

Velká Británie, 1945, 102 min

  • Oktavianus
    ****

    Vynikající povídková antologie s nezajímavou, ale o to působivěji zakončenou spojovací linií. První dvě historky jsou spíš takové na rozjezd, příběh o pohřebáku by neuspěl ani u Švandrlíka a dětská vánoční party mě jednoduše neoslovila a nebavila, ale pak to začíná gradovat. Story o podivném zrcadle mě přikovala k monitoru (z jistých důvodů jsem na strašidelné odrazy v zrcadlech velmi háklivý), jak se povedla; rozpustilé golfové vyprávění o kibicovi spíš (ale jako jediné!) pobaví než vyděsí, aby nakonec celý film gradoval břichomluvcem a jeho loutkou. Nesmírně příjemné překvapení.(24.2.2014)

  • pepo
    *****

    Paradna mysteriozna antologia so stipkou humoru. Nadprirodzeno je sikovne relativizovane, jednotlive poviedky su prijemne zimomriavkove (bruchomluvec je strasna pecka) a ramcovy pribeh ma tiez vlastny vyvoj. Dielcie segmenty sice mohli mat trochu udernejsie pointy (zaver to vsak vynahradi), no inak nemam co vytknut. Velmi ma to bavilo. 9/10(9.3.2019)

  • eraserhead666
    ***

    Převážně konverzační spíše komediálně mysteriózní, než vyloženě horrorově strašidelná povídková antologie adaptující příběhy H. G. Wellse, Johna Bainese, E. F. Bensona a Anguse MacPhaila. Pět příběhů různého ražení. Nejvíce se mi líbil hned první mikropříběh o zjeveném pohřebním voze, zábavná je i golfařsko-duchařská povídka o neživém kibicovi, který se nedokáže zneviditelnit a i poslední o vražedném břichomluvci má něco do sebe. Ostatní dvě dojíždí hlavně na svou prostou jednoduchost (schovka) a přílišnou ukecanost (podivné zrcadlo). Zaujme pak hlavně vyústění spojovacího příběhu. Film obecně je příliš dlouhý, některé povídky moc rozvleklé, zaujme hlavně černobílým formátem a dobovým nádechem (všichni, včetně žen, hulí jak fabriky, ženy mají šmrnc, pokud se ovšem zrovna nechoulí do kožešin z mrtvých zvířat, z toho by soudnej člověk zvracel), pomalý střih v dnešních střihových přestřelkách polahodí oku. Z dnešního pohledu spíše už jen pro milovníky starých filmů a mysteriózních "horrorů" obzvláště. 2,5*(19.8.2013)

  • classic
    ***

    Vypočul som si niekoľko zaujímavých, “pomerne desivých, bizarných, absurdných príbehov” , od hostí, ktorí argumentujú človekovi, čo ich pozná zo SNA... , pričom úplne najstrašidelnejší, je ten posledný, a taktiež na prvý pohľad nemajú veľa spoločného, ale zdanie môže klamať. Apropo, brazílsky režisér CAVALCANTI ma absolútne ohúril najdlhšou sekvenciou : The Ventriloquist's Dummy, čo pokladám za vrchol samotného snímku ! Vyrozpráva ju Dr. Van Straaten, a je o akomsi bruchovravcovi Maxwellovi Frereovi, a jeho bábke HUGOVI + ďalšia osoba v dianí, je istý Sylvester Kee, ktorému pôjde o život ! Brilantná atmosféra, ktorá by sa dala doslova v kuse krájať ! Michael Redgrave stelesnil Maxwella, a to je MAXIMUM, s čím disponuje obsadenie ! Samozrejme, absolvoval som všetky patričné súvislosti, no, to najlepšie prišlo na koniec ! Výborná záležitosť, ktorej som nedoprial zaslúžené ohodnotenie ! PS : Inak kameru unikátneho Douglasa Slocombeho vyhľadávam účelovo, pretože ju nadovšetko obdivujem ! A opäť stála za to !(11.6.2017)

  • TheRaven
    ***

    Pět povídek, hororových snad jen základním námětem, nikoli už zpracováním, které je většinou laděné spíše do komediální roviny, stejně tak příliš nezajímavé a velmi jednoduché pointy (Loutka je trochu lepší, ale ne o moc). Vyloženě mi nesedla povídka "Golf". Problém v některých případech i s příliš okatým přehráváním (druhá povídka - "Dům a minulost záhadného pokoje"). Nejzajímavějším se nakonec stává "propojovací" příběh. Celkově jen velmi slabé tři.(11.5.2013)

  • - Vánoční příběh byl inspirován skutečnou událostí, když byl v roce 1860 zavražděn čtyřletý Francis Saville Kent. K vraždě se později přiznala jeho šestnáctiletá nevlastní sestra Constance. (Oktavianus)

  • - Podle autora biografie zpěvačky a herečky Elisabeth Welchové Stephena Bournea byla její postava Beulah "průlomem v zobrazování černošských žen ve filmu... poprvé byla černošská žena ve filmu zobrazena jako nezávislá, úspěšná a nápaditá". Welchová se účastnila vyvíjení zápletky filmu a byla v titulcích uvedena po boku tehdejších hereckých superhvězd typu Michael Redgrave. (Morien)

  • - Film získal ocenění na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v roce 1946 v kategorii nejlepší scénář. (Oktavianus)