poster

Pestrobarvec petrklíčový

  • Velká Británie

    The Duke of Burgundy

  • Slovensko

    Motýle

Drama

Velká Británie, 2014, 104 min

Scénář:

Peter Strickland

Producenti:

Andrew Starke

Střih:

Matyas Fekete

Kostýmy:

Andrea Flesch
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kajda.l
    ****

    [Dny evropského filmu 2015] Britsky uhlazené, emocionálně strohé, artově i eroticky decentní, audiovizuálně podmanivé, žensky vyzývavé a sexy i pro mužského diváka. Truhla, kalhotky, psaníčka, krtonožka a všudypřítomný cvrkot. Viktoriánská atmosféra, kterou rád konzumuji v jakékoliv podobě. Jen škoda, že Strickland neukočíroval délku, skončit to v momentu, kdy je Evelyn se zavázanýma očima v obklopení motýlů, film by téměř neměl chybu. Zábavné bylo sledovat, jak si obě partnerky prohazují své role sub/ domina, nebo spíše jak se dominantnější Evelyn dobrovolně staví do submisivní role. Strickland si vyhrál. Čekal jsem však více. Slabší čtyři. [Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií](12.4.2015)

  • Piškotka
    ****

    Lesbická sexploatace v elegantním kostýmu, plná jemných symbolů a hudebního podkresu. Stejný scénář, s drobnými hereckými nuancemi, které ovšem svými tykadly odhalila partnerka, která celou hru vyprovokovala a vlastně režírovala. Pro její polovičku to byla hra na hranici citové únosnosti. Chtěla hrát samu sebe. Film pro estéty.(4.6.2015)

  • JohnMiller
    ****

    The Duke of Burgundy je neo-goticky-esteticky dokonalá, jemne erotická dráma ktorá je podliata v marináde gialla. Práve takáto kombinácia je pre mňa filmová, gurmánska lahôdka. Anglický režisér Peter Strickland sa dokáže s vizuálnou a zvukovou stopou pohrať tak zapálene, že je vlastne jedno.. alebo skôr v záberoch vyslovene prekáža nejaký príbeh alebo postup deja. Je to vec ktorá robí s gialla (čo je vlastne subžáner Talianskeho kriminálneho thrilleru) umelecky nesmierne hodnotné dielo, hoci tu absentuje hocijaká substancia tohoto, mnou veľmi ceneného, žánru, dôraz na estetiku interiérov a exteriérov sa nedá zaprieť . Tak ako tento režisér skvele skombinoval tirto prvky vo svojom minulej snímke Berberian Sound Studio tuto nezaostáva vôbec za ničím. Celý čas sledujeme vyvíjajúc sa vzťah medzi dvoma zrelšími ženami. Jedna pani domu, pravdepodobne na nejakom grófskom sídle, a druhá je slúžka. Medzi nepríjemnou a krutou vlastníčkou sídla a slúžkou po čase vznikne veľmi silné sexuálne puto plné zvrátených úchyliek v podobe trestov, ale nemôžem povedať, že by išlo o vulgárne scénky. Čo je však najzaujímavejšie je to, že ich vzťah vôbec neovplyvnil ich formálne sociálne role. tresty, poslušnosť a arogantnosť medzi vzťahom slúžky a šéfky hrali ako nejakú fetišistickú úchylku. Bolo to také De Sadovsko zmyselné. Podľa mňa rozhodne nejde o nejaký sexploitation. K dokonalosti mi chýbalo málo ale predsa... Scenáristicky mi to neprišlo také pestré. Sledovať postaršie panie ako sa objímajú 1 a pol hodiny je síce pekné ale čakal som troška viac.(28.4.2015)

  • Evander
    ***

    The Duke of Burgundy je zejména ukázkou, jak lze promarnit obrovský potenciál. Na téměř dech beroucí začátek nedokáže autor navázat a úroveň napětí i zaujetí dějem začne rapidně klesat. Celkový dojem ještě dále kazí až příliš přísně artových vsuvek. Zachránit to pak nedokáže ani vhodně zvolená hudba, příjemně dokreslující děj. Moje hodnocení je tedy lehce pod 70%.(25.5.2015)

  • Vančura
    ****

    Rozhodně pozoruhodný - a vyloženě výstřední - filmový počin, který to diváku nijak neulehčuje a který si říká o opakované zhlédnutí a hlavně o dlouhé rozvažování a zrání výsledného dojmu v hlavě. Za sebe třeba nezastírám, že mě film převážně nudil a že jsem si nad ním během jeho distribuční premiéry v kinu Oko dosti zoufal (ostatně dva lidi přede mnou se po pár minutách zvedli a vzdali to, čemuž se nelze moc divit - rozhodně to není film pro každého). Na druhou stranu bych byl strašně opatrný smést tento film jen tak lehko ze stolu jako přeartovanou nudu, eventuálně se uchýlit k druhému extrému, který zde předjímá kolega anicin ("pseudointelektuálové tu jistě budou vyzdvihovat zdlouhavý artový surreál" - haha, to je docela vtipné). Za sebe si rozhodně myslím, že je to neobyčejně sofistikovaný a komplexní film, v němž se vše bortí a vnitřně destruuje - vše, co je v něm prezentováno, je následně zesměšněno či zpochybněno. Nic není takové, jak se jeví na první pohled, vše může být docela jinak, a film se po této stránce otevírá mimořádně velkorysému poli intepretace. Není to ani psychologická studie lesbického vztahu jako Život Adele, ani surrealistická hříčka ve stylu Švankmajerova krátkého filmu Historia Naturae, a ani zábavná přehlídka sexuálních fantazií a úchylek jako australská komedie Little Death, ačkoli může všechny tyto filmy připomenout - a spolu s nimi nespočetné množství filmů dalších (nepřehlédnutelná je například podobnost s Herzovým filmem Morgiana). Možná tak bude nejblíže pravdě domněnka, že PESTROBARVEC je v první řadě velice důkladně promyšlenou a symbolickou podívanou plnou početných aluzí, v níž si každý může najít to své, v závislosti na osobním diváckém vyladění (není bez zajímavosti například srovnat vývoj vztahu Cynthie a Evelyn s postavami mileneckého páru v Kunderově povídce "Falešný autostop"). Jako můj filmový cup of tea mi to na první dojem nepřipadá, ale rozhodně nemohu filmu upřít, že mě vyloženě okouzlil úvodními titulky, nádherným soundtrackem od Cat's Eyes a mimořádnou působivostí svého filmového výrazu. Neviděl jsem v životě moc filmů, jako je tento, a nepochybuji, že ho budu z hlavy dostávat velmi, velmi dlouho.(16.4.2015)

  • - Pestrobarvec petrkličový je název pro druh motýla - Hamearis lucina. (Digi_cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace