poster

Pestrobarvec petrklíčový

  • Velká Británie

    The Duke of Burgundy

  • Slovensko

    Motýle

Drama

Velká Británie, 2014, 104 min

Scénář:

Peter Strickland

Producenti:

Andrew Starke

Střih:

Matyas Fekete

Kostýmy:

Andrea Flesch
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • salalala
    ****

    Prakticky nehodnotitelný a rozhodně zajímavý film, který musí potěšit všechny, kteří filmová díla rádi analyzují. Strickland si od začátku s divákem chytře pohrává a dává před něj indicie, jejichž význam ale později úplně změní a co nějak vypadalo, je vlastně úplně jinak. Na první pohled ohromí neuchopitelná a takřka hypnotická, chvílemi až snová atmosféra odlehlého sídla, které se řídí vlastními zákony a pravidly, kterou doplňuje vydařeným hudebním a zvukovým doprovodem. Strickland klade důraz na svéráznou vizuální stránku, která opravdu odkazuje někam do Itálie sedmdesátých let a působí jako z této doby. Vydařilo se mu i naprosto klíčové obsazení titulních rolí, protože jak Knudsen, tak D´Anna zvládly naročné party plné nejednoznačností a proměn na výbornou a snímek, v němž tzv. neslezou z plátna, utáhnou úplně samy. Oceňuji i zdařilé erotické scény, které nejsou prvoplánově skandální a mají v sobě zvláštní náboj, který hodně vypovídá o postavách. Je možná škoda, že některé věci Strickland nevysvětlí a nechá tak diváka přemýšlet třeba o tom, co symbolizují všudypřítomní motýli (zakuklenost? pomíjivou krásu? strach?) a co vlastně znamená, že palác má být ústavem, který se na zimu zavírá. Námětů k přemýšlení a rozebírání je tu dost a dost, nejvíc si ale cením toho, jak nenásilně a přitom funkčně tvůrce zobrazil to, že partneři od sebe mají určitá očekávání, hrají spolu hru a zoufale se bojí z ní vystoupit nebo ji nějak pozměnit, protože předpokládají, že budou zavrženi. Je pravda, že onoho artu je tu zbytečně moc a ve druhé půlce už se autor začíná nápadně opakovat a jen prodlužuje stopáž, která mohla být o deset minut kratší. Ano, The Duke of Burgundy je možná chvílemi manýra a póza, na mě ale docela zafungovala, nicméně jsem jí fakt musel jít trošku naproti, což rozhodně nebude platit u všech diváků. 70%(9.4.2015)

  • zigíš
    *****

    úžasný a extraordinérny peter strickland (!) hypnotický, formálně perfekcionistický, nonverbální -pokud se náhodou nemluví- lynchovskejší než Lynch -pokud je co říct- nepatetický s vtipem zahraný fetišistický voyerismus (!) a i když se mi jeho předešlý snímek (berberian sound studio) líbil o malinko víc ..existuje snad lepší doporučení ?!(27.5.2015)

  • fredisek
    ***

    Můžete někoho utlačovat tím, že chcete, aby vás trápil? Bizarní odpověď najdete v The Duke of Burgundy. A taky tam najdete skvělé výtvarné momenty, skvělou hudbu a jednu skvělou scénu s pořizováním postele, ale jinak nic. Umění pro umění, které zaujme vizuální stránkou, ale příběh mu schází. Rozesměje a zaujme, ale hádám, že v hlavě nezůstane.(16.4.2015)

  • hroubek
    ***

    Artové sexuální drama, které se obejde, bez nahoty a dokáže vyvolat erotické napětí mnohem přesvědčivěji, než jiné snímky. Hodně moc se mi líbil úvod, kdy nevíme na čem jsme a dokud není vyzrazená pointa, toho co vidíme, tak je to super. Po vyzrazení důležitého dějové zvratu, film už tolik negraduje a spíše, se zaměří na vztah hlavních hrdinek a na jeho samotném vnímání. Dostáváme snové sekvence, opakující se záběry na nohy v punčoškách a korzety nebo opakují se jedna a tatáž situace. Nejdůležitější jsou, ale výrazy hlavních hrdinek, kde se objevuje nadšení, bolest, láska, něha, strach, ponížení či znechucení. Obě herečky Sidse Babett Knudsen a Chiara D'Anna, táhnou film nahoru a podávají perfektní výkony, díky kterým si tento film užijete. Trošku mě mrzí, že v poslední půlhodince filmu dochází dech a krom pár scén nenabídne skoro nic. mrzí to o to více, když si vybavíme skvělý, tajemný a eroticky dusný úvod, kde je perfektní atmosféra.(5.5.2015)

  • Rob Roy
    ***

    Pestrobarvci nelze upřít specifická výjimečná atmosféra, ale stejně jako ve Stricklandově předchozím filmu Berberian Sound Studio jsem měl pocit, že se až moc okatě snaží okouzlovat právě formálními hrátkami a upozaďuje zajímavé postavy. Jen v málo sekvencích jsem se do toho dokázal ponořit a většinou jsem vnímal spíše tu snahu zaujmout a zhypnotizovat. Nejpůsobivější tak v mých očích stále zůstává Stricklandův debut Katalin Varga. 70%. P.S. Pinastri! http://en.wikipedia.org/wiki/Sphinx_pinastri(31.1.2015)

  • - Pestrobarvec petrkličový je název pro druh motýla - Hamearis lucina. (Digi_cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace