poster

Smradi

  • Velká Británie

    The Brats

Drama

Česko, 2002, 93 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Emzet
    **

    Podprůměr. Nápad byl dobrý, ale... Od začátku - Petra Špalková je vážně super a mám ji rád. A tím výčet těch "vážně super" věcí končí. Pominu přehrávání Duška coby rasistického, neustále nepříčetného magora a pominu nepřesvědčivého Trojana. Nepominu ale nudu. Kdyby se Tyc nebál a seškrtl to tak na hodinu (pokud chtěl říct jenom tohle), nebo alespoň v daném časovém úseku podal trochu víc příběhu, bylo by to možná i za 4. Ale takhle je to jen velmi rozvláčné vyprávění, které je navíc ještě strašně uměle natahované. Scény typu "osazenstvo jde přes most" jsem ještě celkem bral, ale scény typu "pokaždé jiná postava tři až čtyři minuty strnule zírá do prázdna a snaží se tvářit, jakože přemýšlí, zatímco v pozadí hraje melancholická hudba" mě iritovaly opravdu maximálně. Nehledě na to, že i zvolené téma, ač je celkem zajímavé, zde zabíhá do patosu, který rozhodně nebyl nutný. Naopak, mohlo tu být trochu víc kontroverze. Postavy rodičů mohly být vyobrazené jako občas doopravdy vážně pochybující o správnosti svého rozhodnutí a rasistické předsudky mohly být z více stran, nejen od jediného, očividně psychicky nemocného, řvoucího šílence. Takhle totiž vypadaly jako docela bezzubé. Takže - syrová vypověď to není (ani vařená a dokonce ani pečená), na příjemný český filmík je to zase moc nepříjemné. Já osobně jsem nebyl nadšen ani trochu.(28.7.2008)

  • Disk
    ****

    Filmařsky to samozřejmě hodně zestárlo (dlouhé detaily na obličeje - proboha!), ale tematicky a herecky jsou Smradi i po patnácti letech stále aktuální - bohužel. Petra Špalková a Ivan Trojan předvádějí jedny ze svých životních výkonů, dětští herci geniálně hláškují a hudbou vše doplňuje skupina Jablkoň. Takových filmů je v naší společnosti stále potřeba.(1.12.2017)

  • radektejkal
    ***

    Celé odpoledne jsem dělal na zahradě; jednotil jsem tabák, dláždil cestičku, kompostoval biomasu....; zkrátka jsem si vymýšlel spoustu zbytečných prací, abych si mohl v klidu doposlouchat román Terezy Boučkové "Rok kohouta". (Jak je to dávno, co jsme v Hostu vydali její "Indiánský běh"?). Na "Smrady" jsem se pak večer nedíval s dobrým pocitem, přitom jsem ani moc nevěděl, co mi na něm vadí. Zamyslím se na tím tedy až teď (to je přece smysl čsfd, ne?): FILM - i přes přítomnost Ivana Trojana poněkud amatérský, práce s dětmi slabší než v cizích (např. íránských či řeckých) filmech, motiv mostu a hudba Jablkoně skvělé. DĚTI A DOSPĚLÍ - Děti, tyto obzvlášť, potřebují jednoznačnou vazbu na rodiče. Nevadí jim tolik, když jsou na ně přísní a trestají je, ale musí mít jistotu, že jsou silní, a že je ochrání v krizových situacích. Často si to (nevědomky) také testují. Princip neustálého ustupování vede akorát do pekla. HUMANITA - děti měly všecho co ostatní, dodělaly školu (je zdůrazněno, že jako jediní Romové v okolí), adoptivní rodiče na ně (byť často s přemáháním) byli milí, licoměrnost však byla hlavním znakem prostředí, do něhož byly vrženy. TEREZA BOUČKOVÁ - neříkám to rád a v podstatě se za to i stydím, ale nemohl jsem se zbavit vlezlé představy, že si děti pořídila (i, možná, hlavně) proto, aby měla o čem psát.(30.5.2018)

  • gizi
    **

    "Umělecké provedení" snímku je jakýsi experiment na úrovni studentského filmu: rozostřená kamera, debilní hudba (Jablkoň), občasné dlouhé záběry do tváří herců... Obsahově film je taky celkem prázdný a závěr - žádný. Celkově dlouhá nuda. Kdysi jsem viděla nyní se podíval omylem znovu. 40% díky Trojanovi, i když ani on zde neměl moc co říct. 1.9.2014.(2.9.2014)

  • Lima
    ****

    Zdeněk Tyc přestal nudit (Žiletky) a natočil výpověď o xenofobii a rasové nesnášenlivosti, což je ožehavé téma, které se v českých filmech překvapivě zas tak často neobjevuje, ačkoliv je stále aktuální. Skvěle napsané dialogy, ruční kamera dodává filmu šmrnc autentičnosti. Navíc tak kvalitní herecké výkony se jen tak nevidí, jak ústřední dvojice (Trojan, fantastická Špalková), tak i dětských hereckých představitelů. Jenom ty přespříliš dloooooouhé detailní záběry tváří hlavních aktérů, jak vystřižené ze sovětských filmů, si mohl Tyc odpustit. A přestože poslední čtvrthodinu film notně ztrácí dech, výsledný dojem je velmi dobrý.(11.4.2004)

  • - Autobusová zastávka nacházející se na návsi obce byla postavena pouze pro potřeby natáčení, Obě skutečné autobusové zastávky v obci totiž leží na hlavní silnici, která přes náves nevede. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Film získal na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech Diváckou cenu. Na filmovém festivalu v Istanbulu byl pak oceněn za nejlepší režii. (Ded@M@tes)

  • - Autorka scénáře Tereza Boučková se inspirovala vlastními zážitky s výchovou adoptovaných romských dětí, které ztvárnila také v románu „Rok kohouta“ u roku 2008. (Ded@M@tes)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace