Režie:
Paul VerhoevenScénář:
David BirkeKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Anne DudleyHrají:
Isabelle Huppert, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Jonas Bloquet, Charles Berling, Lucas Prisor, Vimala Pons (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Isabelle Huppert získala dve zo šestnástich nominácií na najvyššiu francúzsku filmovú cenu Cézar, z toho jednu za fantastický psychologický thriller Elle. V ňom sa život ľadovej kráľovnej Michèle, ktorá vedie prosperujúcu spoločnosť na výrobu videohier, obráti naruby, keď ju v jej luxusnej vile znásilní neznámy muž. Namiesto nahlásenia zločinu na polícii sa neochvejná Michèle vydá na vlastnú päsť vypátrať násilníka. V majstrovskom erotickom thrilleri Paula Verhoevena očakávajte sarkazmus, sociálnu kritiku, napätie a predovšetkým výkon Isabelle Huppert, ktorej bola úloha šitá na mieru. (HBO Max)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Rozkošná úchylnosť. Vo svojej podstate je to ultra-čierna situačná komédia. Úprimne nerozumiem tomu zaškatuľkovaniu ako "psychologický thriller". Samotná psychológia hlavnej hrdinky je len konštruktom na povrchu. Je len katalyzátorom všetkých tých absurdných scén a jej konanie je zásadne účelové. A to nie je kritika ale konštatovanie. Všetko smeruje do precízne vygradovaných šokujúcich scén, ktoré skôr či neskôr doplní nejaký gag alebo hláška. Hitchcock nakrútil Psycho ako čiernu komédiu, pri Elle je tento Verhoevenov zámer ešte zrejmejší. ()
Jak už bylo v komentářích zmíněno, inspiraci Hanekem prakticky nelze v tomto snímku nevidět a srovnání se tak lze jen těžko ubránit. Verhoeven se snažil onen Hanekemu typický (tj. pomalý, náročný a emočně vypjatý) styl pojmout více dynamicky, zřejmě ve snaze natočit film pro širší obecenstvo lépe stravitelný, ale ve výsledku se mu tato snaha spíše vymstila. Nečekejte několik málo dramatických scén dlouhou stopáží vygradovaných k erupci emocí – Elle přichází od prvních minut s kanonádou tragédií nastupujících jedna za druhou jako na běžícím páse a kostlivci skákajícími ze skříně jako králíci z klobouku. Nejen, že tento přístup rychle omrzí, ale především ztrácí svůj hlavní účel – emociálně diváka zdeptat. Takhle mě spíše deptá, že ve mně těch 130 minut znásilňování, umírání a dalších „veselých“ událostí vlastně nic moc nenechalo. ()
Podobný Hanekeho Caché bol tajuplnejší a napínavejší. Ale návrat Verhoevena (väčšinou hodne sa opierajúceho o formu) k obrazovo surovej, psychologicky komornej dráme, spoliehajúcej výhradne na hercov, je osviežujúci. Málokto je tu normálny, a hlavná postava je kráľovná mŕch. Nesúcitíme s ňou za to, čo sa jej stalo, ale sme zvedaví, ako sa pri svojej odmeranosti ku všetkým a všetkému s nečakaným démonom vysporiada. A ako bude vyzerať ich ďalšia interakcia. Humorný podtón, ktorý odľahčuje závažnú tému a skúmanie zložitej hlavnej postavy, by som oželil. Ale je to holt režisérov unikátny štýl, ktorý robí film svojským. Čo je dôležité. Štvrtú hviezdu dávam za perfektne súdržné režijné vedenie. Hanekeho tu nespomínam náhodou, a meno Polanskeho sem taktiež patrí. A to je pre tvorcu hollywoodskych blockbusterov viac než dobrá spoločnost. ()
Neopodstatněně dlouhé (speciálně třetí čtvrtina je poněkud dýchavičná), ale jinak je to stará dobrá psychoperverzní na dusné erotické tenzi patologického vztahu a (nelaciné!) kontroverzi vystavěná ambivalentní "verhoevenovka" koketující hned s několika žánry, která tradičně pracuje se zdánlivě neslučitelnými tématy. Jakkoli to není pro každého, tak i přesto bych to všem doporučil. Když pro nic jiného, tak pro uhrančivý übervýkon Isabelle. Něco takového se vidí párkrát za dekádu; a to ještě kdo ví jestli. ()
Nejpodstatnější důvod k natočení Elle byl jistě ten, aby sadista Verhoeven bolestně frustroval většinu mužského (a jistě i část ženského) diváctva, protože se v průběhu filmu nelze ubránit četným choulostivým fantaziím o třiašedesátileté (sic) dámě, a to je přeci jen poněkud nevhodné. Ale nic naplat, Isabelle je v roli zvrácené měšťky neméně sexy, než v o 15 let starší Pianistce, ta ženská snad musí být čarodějnice a koupat se v čerstvé panenské krvi. A svou roli si myslím dobře užívá. Ale dvě poslední scény (se synem a s přítelkyní) bohužel vrhly celý film špatným směrem a moje zvrhlá divácká rozkoš se rázem změnila v rozpaky z fádního středoproudového vyznění. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Oficiální vyslanec francouzské kinematografie na 89th Academy Awards 2017. (Hal_Moore)
- Druhý film Paula Verhoevena, který soutěžil na filmovém festivalu Cannes. Tím prvním byl Základní instinkt. (Hal_Moore)
- Režisér Paul Verhoeven se před natáčením učil Francouzštinu. Podle něj by francouzský film měl být zaplněn Francouzi. Jelikož se ji učil už jako malý, jazyk se naučil rychle. (Hal_Moore)
Reklama