Režie:
Paul VerhoevenScénář:
David BirkeKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Anne DudleyHrají:
Isabelle Huppert, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Jonas Bloquet, Charles Berling, Lucas Prisor, Vimala Pons (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Isabelle Huppert získala dve zo šestnástich nominácií na najvyššiu francúzsku filmovú cenu Cézar, z toho jednu za fantastický psychologický thriller Elle. V ňom sa život ľadovej kráľovnej Michèle, ktorá vedie prosperujúcu spoločnosť na výrobu videohier, obráti naruby, keď ju v jej luxusnej vile znásilní neznámy muž. Namiesto nahlásenia zločinu na polícii sa neochvejná Michèle vydá na vlastnú päsť vypátrať násilníka. V majstrovskom erotickom thrilleri Paula Verhoevena očakávajte sarkazmus, sociálnu kritiku, napätie a predovšetkým výkon Isabelle Huppert, ktorej bola úloha šitá na mieru. (HBO Max)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Neopodstatněně dlouhé (speciálně třetí čtvrtina je poněkud dýchavičná), ale jinak je to stará dobrá psychoperverzní na dusné erotické tenzi patologického vztahu a (nelaciné!) kontroverzi vystavěná ambivalentní "verhoevenovka" koketující hned s několika žánry, která tradičně pracuje se zdánlivě neslučitelnými tématy. Jakkoli to není pro každého, tak i přesto bych to všem doporučil. Když pro nic jiného, tak pro uhrančivý übervýkon Isabelle. Něco takového se vidí párkrát za dekádu; a to ještě kdo ví jestli. ()
To byl film jasně šitý na míru pro Isabelle Ruppert. Ta tyhle role zvládá naprosto skvěle a tady rovněž perlila. Sice jsem plně nepochopila, že to nechala dojít tak daleko, ale budiž, odborník nejsem a scénárista věděl určitě proč to finále takhle vyhrotil. Celou dobu jsem totiž čekala, jak to dopadne, takže tam moc odboček ani nemohlo být. Takových tématicky laděných filmů vidím poměrně málo, takže další důvod pro. Rozhodně je ta čtyřka spíš Isabellina než za scénář, ale ve výsledku se to propojí stejně dohromady. ()
No tak tímhle jsem se vyloženě protrápil a ani Verhoevenovo jméno mě nepřesvědčilo, abych nepoužil rychloposuv. Upřímně řečeno nějak moc nechápu, o čem to vlastně bylo. Ženskou na hranici důchodového věku kdosi znásilní a ona pak řeší Bůh ví co. Možná jsem na to moc natvrdlej a nepochopil jsem, co tím chtěl básník říci, ale faktem zůstává, že jsem se neměl čeho chytit. Nad vodou film držela jen výborná Isabelle Huppert, ale vzhledem k tomu, že prakticky neslezla ze záběru, začala mi i ona postupem času lézt na nervy. Velké zklamání. 25% ()
Jak už bylo v komentářích zmíněno, inspiraci Hanekem prakticky nelze v tomto snímku nevidět a srovnání se tak lze jen těžko ubránit. Verhoeven se snažil onen Hanekemu typický (tj. pomalý, náročný a emočně vypjatý) styl pojmout více dynamicky, zřejmě ve snaze natočit film pro širší obecenstvo lépe stravitelný, ale ve výsledku se mu tato snaha spíše vymstila. Nečekejte několik málo dramatických scén dlouhou stopáží vygradovaných k erupci emocí – Elle přichází od prvních minut s kanonádou tragédií nastupujících jedna za druhou jako na běžícím páse a kostlivci skákajícími ze skříně jako králíci z klobouku. Nejen, že tento přístup rychle omrzí, ale především ztrácí svůj hlavní účel – emociálně diváka zdeptat. Takhle mě spíše deptá, že ve mně těch 130 minut znásilňování, umírání a dalších „veselých“ událostí vlastně nic moc nenechalo. ()
Elle alebo jednoducho: všetko je inak. Úvodná scéna - brutálne násilný atak na ženu, znásilňovanú a bitú v jej vlastnom dome, oáze pokoja a ochrany pred nepriateľským svetom vonku. Zdanlivo. Všetko je naoko. V najintímnejších priestoroch domova sa dejú často najohavnejšie veci. Temer identicky brutálna scéna znásilnenia sa udeje i cca o hodinu neskôr, tu však už ide o súčasť nevyslovenej dohody medzi protagonistami z úvodu. A sú aj iné prevrátené dojmy s realitou. Napríklad: Syn hlavnej hrdinky sa spočiatku zdá byť nespravodlivo súdený upätou a prísne pôsobiacou matkou. Onedlho to vyzerá inak. Syn je púhy slaboch, neschopný udržať si prácu a zároveň priznať zlyhanie v otázke otcovstva. Ženin zamestnanec, obľúbenec ktorý ju miluje a popri tom na jej prosbu hackuje počítače kolegov, sa ukáže byť ako hajzel, podlo ubližujúci objektu svojej nenaplnenej lásky - šéfke. Nevysvetlený ostáva vzťah hlavnej hrdinky s otcom z čias, keď ešte trávili chvíle voľna spolu. Je len jasné, že po smrti rodičov si uctí kyticou kvetov dovtedy kontroverzne prijímanú matku, ktorej sa vysmieva za vzťah s oveľa mladším milencom, zatiaľ čo otcovo miesto odpočinku prejde stoickým mlčaním. No a poom je tu krypto slušná rodinka od susedov - ona ultravzorná katolíčka, on bankový úradník. No všetko je inak. Posunuté. Veď aj kriminalista Bruno Schuman (Christian Berkel), zo seriálu Kriminalista vo filme vôbec nie je detektív, ale púhy milenec hlavnej hrdinky - a manžel jej najlepšej kamošky - aby nebolo všetko tak krištáľovo čisté. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Hra, kterou Michèle (Isabelle Huppert) a její spolupracovníci vytváří je „Styx: Master of Shadow“. (Darth Revan)
- Oficiální vyslanec francouzské kinematografie na 89th Academy Awards 2017. (Hal_Moore)
- S postavou Michèle Leblanc boli postupne oslovované či len spájané známe hollywoodske herečky Nicole Kidman, Sharon Stone, Julianne Moore, Diane Lane, Marion Cotillard, Carice van Houten až nakoniec skončila v rukách Isabelle Huppert. Tá sa sama ponúkla o jej stvárnenie a o spoluprácu s režisérom Paulom Verhoevenom. Sám režisér sa po početných odmietnutiach rozhodol film natočiť vo Francúzsku, miesto zvažovaných Spojených štátov amerických. (lemonova)
Reklama