poster

Ať žije život

  • Francie

    Viva la vie!

Komedie / Drama / Mysteriózní / Thriller / Sci-Fi

Francie, 1984, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • emma53
    ****

    Claude Lelouch si své diváky musí najít a nebo naopak a pak je to určitě láska na celý život. Jeho filmy se většinou vymykají všem jiným šablonovitým snímkům. Ani tady to nebyla vyjimka a já se tak ocitla mimo prostor v jiné dimenzi, kde jsem občas tápala a fascinovaně očekávala, jak se to klubko těžko uvěřitelných událostí postupně rozvine. Ale je to velmi obtížné, dokonce by se dalo říct i nemožné, protože v mysteriózním duchu si s námi může Claude zahrávat jak chce, což zřejmě také s chutí udělal. Když vezmu v úvahu rok jeho vytvoření a to, že to rozhodně nebyl myšlenkově prázdný film, tak to byl neobyčejný a zvláštní zážitek, na který musíte mít ale to správné naladění. A komedie to není ani omylem.(18.10.2016)

  • tomtomtoma
    *****

    Přepsáno v červnu 2019. Ať žije život je chuťově vydatnou filmovou pochoutkou. Claude Lelouch na dně pánve usmažil překvapení šéfkuchaře. Nahý personál ve spoře osvětlené a provlhlé sklepní místnosti podává lehká sousta po malých lžičkách přímo do úst stolovníků, přikovaných těžkým železným řetězem ke stěně. Ten, kdo vypočítá kvadratickou rovnici několika proměnných hodnot, odečte od ní počet hvězd nad obratníkem Kozoroha třetího ledna, vynásobí vše zrníčky kaviáru v plechovce pod stolem a také přitom uhodne chuťový základ překvapení, je osvobozen a pozván k možnému odhalení tajemství vesmíru. Claude Lelouch si nadšeně hraje, nezapomíná na sebeironii, ani jízlivost, či aktuální pocity doby. Předhazuje blízká setkání třetího druhu, nahlas předčítá eleusinská mystéria, trepanuje lidské vědomí a znalosti, schovává se za psychoanalytický výklad snu, neustále klame tělem, neštítí se zrádně lákat na zpěv sirén a stále zůstává poetickým rytířem. Vzdává hold lásce a vlastní umělecké zázemí je důmyslnou základnou žánrovým a myšlenkovým výpadům, přes ně dává svou odpověď světu. Strach z tříštivé ničivosti další světové války i z negativních ekologických dopadů vzrůstající prosperity společnosti využívá každou příležitost k matení stop a zlomyslně si pohrává s pocity, rozměry, polohou zobrazení, prostředím i odpovědí. Sen se stává nedílnou součástí reality, je prostředkem pochopení i použití. Dobrodružství má v tlumoku na zádech fantazii, ufouny, špióny, katastrofy, mámení, hrozby, výklady, otázky, vědecké důkazy, hádanky, bohy, život i lásku. A lásku především, a nemusí být nutně pouze partnerská. Hlavní postavou naléhavého volání života v rozverné formě vyprávění je Michel Perrin (vynikající Michel Piccoli), ředitel francouzské pobočky americké nadnárodní společnosti. A vpřed se valí mystika, sci-fi, špionáž, hrozba války, patologická žárlivost, psychoanalýza a rázné rozhodnutí po probuzení. Sen se stává rozhodujícím impulsem ke změnám. Hledá se ušlechtilá smysluplnost lidského soužití. Hlavní ženskou postavou je Catherine Perrin (šarmantní Charlotte Rampling), Michelova manželka i jeho nový objev. Život dostává absurdní rozměr, hledání odpovědí nemá žádné indicie k dopadení viníka. Zasvěcení je životu nebezpečné, přesto představuje nový a minulostí nezatížený směr. Důležitou postavou je François Gaucher (velmi dobrý Jean-Louis Trintignant), oblíbený učitel herectví i Michelův spolupracovník s intimním tajemstvím. Žárlivost je rozkolem vnitřního světa, absurdita neposkytuje širší výběr a masochistické utrpení je životodárným proudem herecké profesi. Psychoanalýza pobaveně cení zuby úsměvu. Významnou postavou je Sarah Gaucher (pozoruhodná Evelyne Bouix), Françoisova manželka a herecký objev roku i Michelova dcera. Je bezelstnou obětí na každé úrovní bytí, přesto je hlavní hybatelkou absurdity života. K výraznějším postavám patří také Édouard Takvorian (příjemný Charles Aznavour), provozovatel luxusní restaurace a duchaplný tajný agent i Michelův nevěrný spolupracovník. Dětská fantazie se stává klíčem k vyřešení celosvětové apokalypsy po třetí světové válce. Ani Orson Welles by za akci a vybudovaná mystéria nestyděl. Z dalších rolí: schopná a spolehlivá Michelova sekretářka Julia (Tanya Lopert), záhadná paranormální mizení vyšetřující policejní komisař Barret i Mechelův řidič Georges (Raymond Pellegrin), Barretův asistent a policejní inspektor (Serge Riaboukine), Michelův řidič i jeho poživačný bratr Charles (Charles Gérard), Michelova věrná služebná, Charlesova i Georgesova žena Pauline (Myriam Boyer), nešikovná neřestnice a Michelova manželka (Anouk Aimée), nezvyklou cestující zaskočený taxikář (Patrick Depeyrrat), Françoisova zvědavá a tiše vyčítající matka (Mado Maurin), policejní inspektor méně zajímavého zmizení (Jacques Nolot), Michelův syn a rozhlasový moderátor Laurent Perrin (Laurent Malet), či jeho manželka Claire (Pascale Pellegrin). Ať žije život je důrazným morálním apelem, varuje před destruktivní tendencí společnosti a oslavuje krásu lidského bytí. Odmítá mocenské diktáty i politické vyhrožování, vyzývá lidskou odpovědnost a opěvuje lásku. Ať žije život je kultivovaně provokativní reakcí na dobu a společnost. Lelouch klame, pohrává si, baví se a dráždí zpupnost moci. Velkolepé, citlivé, rozverné, poetické a humanitární filmové dílo a ojedinělý umělecký prožitek!(11.7.2009)

  • sportovec
    ****

    Lelouchův rukopis je nezaměnitelný a osobitý je i tam, kde se do značné míry opakuje. Opakuje se ovšem ne v tématu ani v poetice, ale v nejobecnějším uchopení. V té jedinečné mozaice vzájemně se potírajících a přece na sebe navazujících hned několika časových, ale i místních rovin. Souhlasím s těmi, kdo mají za to, že tím v určitém ohledu předjímá postmodernu. Dodávám však, že toto postižení pro Lelouche není vyčerpávající. Z tohoto hlediska lze ŽIVOT i s jeho krajně ironickým názvem spíše přiřadit k dobové globální vlně thrillerizujících filmů, jak je ve srovnatelné době točil např. Andre Cayatte, k pohledu, který svou bezradnost zatím spolehlivě dokázal ukrýt do ironie absurdit tehdejších establišmentů. Snaha vysvětlovat kosmickými vlivy zvlášť utajené kroky zpravodajských služeb mohla být i odhalující, i burcující. Je-li téma vlastně triviální podáváno vyzrálou, jemnou a chirurugicky přesnou a přitom nezaměnitelnou filmovou řečí, vzniká přesto přese všechno film, který se vyplatí nejen zhlédnout, ale i zapamatovat.(25.6.2009)

  • mm13
    *****

    Skoro až "lynchovská" masa reflexií, len menej zasnívaná, čo do poetiky drsnejšia, možno menej intímna, v odkrývaní našich temnejších stránok však ďaleko priamočiarejšia. Namiesto metaforizovaného zla a snových preludov sa u Leloucha dostávajú k slovu prachobyčajná malichernosť s malosťou a slabosťou. ...a ako plynú dni, stále častejšie si pri spomienkach na tento snímok vravím - to snáď nemôže byť pravda! Záblesk génia.(30.8.2009)

  • Pohrobek
    *****

    Tajemný příběh, jenž začne jako kriminálka, pokračuje jako sci-fi, jako snová fantazie a skončí nevímjak. Chtěl jsem tento snímek vidět velmi dlouho a poté, co se mi to podařilo, ho chci vidět znovu, i když ještě nějakou, nezanedbatelnou dobu ve vás atmosféra Viva la vie! rezonovat prostě musí. Jak to vlastně je, bylo a bude? Na co si tu s námi Claude Lelouch hraje? Co nám chce říci? aaaa- oooo - uuuu -oeoeoeoe. Dosaďte si francouzskou výslovnost a jděte po malých sekundách od f1 dolů, tak zvláštní atmosféru tenhle snímek má!(14.6.2006)