Reklama

Reklama

Čarodějnice

  • Česko Čarodějky: Pověst z Nové Anglie (více)
Trailer 1
Horor / Mysteriózní
USA / Kanada / Velká Británie, 2015, 92 min (Alternativní 89 min)

Obsahy(1)

V polovině sedmnáctého století měli lidé blíž k přírodě, blíž k Bohu, blíž k iracionálním jevům, které dnes považujeme už jen za pohádky. Sedmičlenná rodina farmáře Williama (Ralph Ineson), která v té době žila v relativním bezpečí jedné z osad v Nové Anglii, se po vážném střetu se sousedy rozhodla kolonii opustit a vydala se dobývat americkou divočinu. Po krátkém putování se usadili v zemi nikoho, poblíž rozlehlého temného lesa, o němž by leckterá citlivá povaha řekla, že působí zlověstně. Neblahé tušení členů farmářovy rodiny umocňuje i řada obtížně vysvětlitelných událostí, které jejich nový život provázejí, zašlou úrodou počínaje a podivným chováním domácího zvířectva konče. Vrcholem série katastrof je pak zmizení farmářova nejmladšího syna přímo před očima nejstarší dcery Tomassin (Anya Taylor-Joy), která ho měla hlídat. V atmosféře všudypřítomné paranoie plynoucí z dalších podivných událostí dochází k postupnému rozkladu rodiny, Tomassin je jednomyslně označena za viníka všech neštěstí a obviněna z čarodějnictví, ačkoliv je to paradoxně právě ona, kdo si ještě zachovává alespoň zdání zdravého rozumu. A to, co se skrývá v temném lese a doposud bylo jen v roli pouhého pozorovatele, se rozhodne udeřit. (CinemArt)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (824)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

ani nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl tak přesný, tak výstižný film, kde logika vývoje ve vzájemně neodlučitelných rovinách světské i duchovní ani na okamžik nezaváhá a vymezuje děsivě jednosměrnou cestu ke znepokojivému cíli jasně determinovanému ve vůbec první scéně prvním hříchem. nejen vzhledem k ohromující autenticitě při vystižení dobové mentality, k dokonale cílevědomému zpracování, které mi z nějakého důvodu připomnělo přísnou soustředěnost režie Michaela Hanekeho, a velmi výstižnému, uváženému a uvědomělému uchopení nadpřirozeného elementu, ale především zmíněnou determinovaností v logice pevného řetězce událostí budil film takovou hrůzu a plně si zasloužil zařazení do kategorie "hororu". bojím se, že přesně takto se věci měly a mají. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Eggers dokáže bravurním způsobem budovat atmosféru. "Čarodějnice" tak představuje nenápadně pohlcující film, zcela prostý laciných žánrových postupů a formálních nástrojů. Eggers vystihuje hrůzu a bázeň na straně poutníků, přicházejících v sedmnáctém století ze světa bohabojné civilizace do světa divočiny a hlavně čelící psychickému rozkladu v ponorkové bezvýchodné situaci. Navíc je ale také nechává pocítit diváky. Po znepokojivě úlevném finále si najednou uvědomíte, že jste totálně v tenzi a že už nikdy nechcete jít do petting zoo. V nadcházejícím "Majáku" se věnuje macho hierarchii a formuje své postavy ve vztahu k jejich minulosti coby něčemu, před čím chtějí utíkat. V debutu "Čarodějnice" pečlivě mapuje dynamiku uvnitř rodiny, která se ocitá v situaci existenční a životní nouze, kde minulost se naopak stává slastným mýtem i břemenem vyhrocujícím jejich situaci. Navíc Eggers bravurně vystihuje podstatu čarodějnictví coby strašáka, cejchu i osvobozující úlevy ve společnosti sešněrované fanatickou oddaností víře. ()

Reklama

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Wouldst thou like to live deliciously?" ________ Britsko-americký koprodukční snímek 'The Witch' je bravurní režijní debut Roberta Eggerse (cena z festivalu v Sundance budiž důkazem), který se pokouší autenticky a co nejupřímněji odpovědět na atypickou otázku: jakou podobu měl strach před více než čtyřmi staletími? Zdání ovšem klame – Eggers sice kladl tvůrčí důraz na naturalismus, ale 'The Witch' paradoxně nabízí víc otázek, než očekávaných odpovědí...... První polovina filmu sestává převážně z modlení, citování Písma svatého, a sebemrskačského kajícnictví ve jménu náboženského fanatismu rodiny, která si množící se katastrofy, jež ji postihují, neumějí vysvětlit jinak, než jako boží odplatu za své domnělé hříchy. V druhé polovině se vše radikálně otočí o 180° na folklorní báchorkou o ztrátě racionality a zdravého rozumu, kdy se pod nátlakem vzájemné nedůvěry zpřetrhávají veškerá pouta a vazby členů rodiny asketických evangelíků, kteří za čarodějnictví a ďáblovo znamení označují vše, co se vymyká dobovým standardům, čímž pomalu vzniká kolektivní paranoia, která posedne i mysl samotného diváka...... 'The Witch' se všeobecně honosí různými superlativními přívlastky – nejčastěji se používají adjektiva typu originální, strašidelný, milník hororového žánru za posledních několik let, atd. To všechno zde platí pouze za předpokladu, že divák akceptuje komplikovanou hru, kterou s ním režisér Robert Eggers hraje. Eggers totiž nepodlehl nárokům dnešního konzumenta rádoby primitivních vyvražďovaček s hektolitry krve, a namísto toho naservíroval žánrovku ze starý školy, která jde již od prvopočátku proti jakýmkoliv stanoveným škatulkám i šablonám, a nakonec ji převlékl do dobové pověsti o čarodějnici z temného lesa...... K tomu si připište na účet podniku deprimující vizuální estetiku, nepříjemnou hudbu, anebo naprosto démonicky expresivní projevy herců – snímku samozřejmě vévodí Anya Taylor-Joy, která si zde vydláždila chodník slávy – no a máte zaděláno na hrůzu nahánějící zážitek. Bohatě stačí jednoduchý námět a mistrovská forma. Jo a mimochodem, staroangličtina mi dala celkem zabrat. Každopádně přesně takhle má vypadat objektivně kvalitní horror současného tisíciletí, který se nebojí rozvířit žánrové vody, a jít proti proudu. Už nikdy nebudu kozy vidět stejně..... // VERDIKT: 8,8 kozlů z 10 🐐 // [#HORROR'SNOTDEAD] ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Spočiatku sa The Witch javí ako spin-off Shyamalanovej The Village, ale napokon sa z nej vyklube horor, ktorý sa vymyká žánrových šablónam a ani náhodou nechce byť iba ďalším An American Haunting. Krutoprísne starobritskou angličtinou (ktorej snad bez titulkov nerozumejú ani samotní Briti) rezané, o autenticitu doby sa snažiace vykreslenie mentality postáv ale vedie ich chovanie a reakcie k pre diváka neuspokojivým riešeniam situácií. K postavám tak zmagorenými vierou, že sa medzi sebou viacej hystericky modlia a kričaním jeden druhému spovedajú, než normálne konverzujú, si nemožno nájsť cestu, či im držať palce aby sa z toho dostali. Naopak som si prial, aby boli ich osudy už konečne spečatené. V druhej polovici sa totiž film viacej sústredí na ich nekontrolovateľnú psychózu, než na hrozbu samotnej čarodejnice. V udalostiach a ich opodstatneniach nedomyslený film, respektíve film s prapodivnou (akoze čarodejníckou?) logikou. Atmosféra ale hustá, a mladá Anya Taylor-Joy, stelesňujúca jedinú normálnu postavu, je nádejnou newcomerkou. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Když uzavřete smlouvu s Kozlem, můžete buď mít pivo za nákupku, nebo v Nové Anglii vcelku nudně dojit krev, uhraňovat slepice a poletovat s ostatníma krávama po sabatech za urputného sáhodlouhého modlení vymatlaných puritánů. Nabubřelá bublina splaskla. Tvůrci nechali nejprve chytře vycákat artové hnědopichy, obrážející se svým uhrovitým pižmem a mastnými vlasy festivaly, a pak vypustili jejich „erudované“ homožvásty na rok kvasit na internety. Teprve poté, až se éter naplnil děsuplnými výkřiky typu „Horor, u kterého se mi třáslo i boa!“, „Nic tak sugestivního jsem od dob Šulín Růž neviděl!“ či „Snad i strašidelnější než poslední díl Heryho Potrata!“, to vypustili mezi rozpačitě tápající heterosexuální konzumeristy. A rázem se to řítí z růžových do modrých čísel jako domeček z karet s modely na spodní prádlo Kelvina Klajna. Jako, on to vyložený průser ani nové veledílo Terence Malíka rozhodně není, je to hutně atmosférické, výborně natočené, dýchá z toho sedmnácté století a jednou za půl hodiny se tam dokonce i něco přihodí. Ale když se člověk zamyslí, co všechno by se dalo v takových reáliích temných lesů středověkého Mejn vyvádět s pořádně lidožravou ježibabou a satanem posedlým capem, chce se mu ječet nad promr (teď fuckt nevím, jestli „h“ nebo „d“) aným potenciálem. Místo nějakých hustých fines tam starý Brůna jen tři čtvrtiny hrací doby štípe dříví, sametovým barytonem vyplachuje své stádo v hříchu análně počatých malých pilgrimů puritánskými bonbonmoty a nechává se dusit pouze tou starou hašteřivou čarodějnicí, kterou si vzal za ženu. Ke konci ho to sice aspoň trkne, ale tím už ze mě víc než 2,4945648 hvězdy prostě nevydojil. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Film vypráví o událostech, které se staly 62 let před salemskými procesy. (LilyDeLarge)
  • Film byl inspirován mnoha lidovými pověstmi, pohádkami a dobovými zápisy vztahujícími se k čarodějnictví, včetně deníků a soudních záznamů. Značná část dialogu pochází přímo z těchto zdrojů. (J.F.B.)
  • Slová, ktoré možno počuť v závere filmu na čarodejníckom sabate, sú v jazyku, ktorým podľa mystikov hovoria anjeli a démoni. Zariekanie použité vo filme pochádza z verzie, ktorá je uverejnená v Satanskej biblii od Antona LaVeya. Režisér neskôr ironicky poznamenal, že niektoré slová pre istotu vynechali či trochu pozmenili, aby nevyvolali nejakú temnú entitu. (Avathar)

Související novinky

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

Anya Taylor-Joy v dalším hororu

25.08.2021

Herečka Anya Taylor-Joy (Dámský gambit) si velmi oblíbila spolupráci s režisérem Robertem Eggersem. Do Hollywoodu ostatně prorazila díky filmu Čarodějnice, teď se ale objeví i v jeho vikingské… (více)

Nicole Kidman mezi vikingy

Nicole Kidman mezi vikingy

07.11.2020

Režisér a scenárista Robert Eggers už si stihl udělat svými dvěma posledními snímky Čarodějnice a Maják celkem silné jméno. Nyní tvůrce chystá na příští rok revenge thriller o vikinzích, do kterého… (více)

Od Čarodějnice k Nosferatu

Od Čarodějnice k Nosferatu

15.08.2017

Robert Eggers si vybojoval režijní ostruhy Čarodějnicí a teď konečně oznámil svůj další film. Bude jím remake hororové klasiky Upír Nosferatu, která v roce 1922 nakopla upíří subžánr a představila… (více)

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2015 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2015

V letošním přehledu nej filmů, které viděli naši top uživatelé v roce 2015, jsme dali prostor i filmům s jiným rokem výroby/uvedení než 2015. Anketu vyhrál postapokalyptický akčňák Šílený Max:… (více)

Reklama

Reklama