poster

Čarodějnice

  • USA

    The Witch

  • Kanada

    The Witch

  • Kanada

    La Sorcière

  • Velká Británie

    The Witch

  • anglický

    The VVitch: A New-England Folktale

  • Slovensko

    Čarodejnica

  • Slovensko

    Čarodejnica: Novoanglická legenda

  • Austrálie

    The Witch

  • Nový Zéland

    The Witch

Horor / Mysteriózní

USA / Kanada / Velká Británie, 2015, 92 min

Režie:

Robert Eggers

Scénář:

Robert Eggers

Kamera:

Jarin Blaschke

Hudba:

Mark Korven
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    ****

    Čarodějnice působí jako film z jiné planety, nebo lépe řečeno, jako sdělovací médium ze zcela jiné doby. Přijímá sice současné žánrové kvóty a povrchové napětí čerpá z oblíbeného vzorce skupinka lidí - chata - okolní les - nadpřirozené zlo, ale vnitřně se ostře vymezuje tomu, co pokládáme v moderním hororu za běžné a tedy vlastně správné. Dění není orientováno na pravou podstatu a charakter zla, nýbrž na psychiku a chování jeho obětí, což ruku v ruce s jejich náboženským fanatismem rozprostírá už tak děsivou hrozbu i do jejich vlastních řad a divák si nemůže být jist, kdo je ještě oběť a kdo lovec (jak nám říká už scéna se psem a králíkem). Je pravda, že s podobně iracionálními postavami se těžko sympatizuje, ale ona důkladná práce s navozením dobovosti, tehdejších životních řádů i samotnou starobylou angličtinou přímo drtivě navyšuje naturalismus a autenticitu, takže se skutečně cítíme jako v (jiné) realitě, přestože je nám již na začátku sděleno, že příběh vychází ze staré lidové báchorky. A jestliže tato snaha o přidanou historickou hodnotu trochu ubližuje očekávanému hororovému obsahu, formální stránka je bezchybná. Náhlé střihy sladěné s hrůzu nahánějící nemelodickou hudbou utnou scénu přesně v jejím vrcholném okamžiku, takže její efekt nemůže zeslábnout, prostředí je zásluhou pomalých kamerových jízd a pečlivě inscenovaných záběrů využito famózně a žádný obraz nepůsobí lacině ani předvídatelně. Nejsme násilím nuceni, abychom se báli, jak to známe u dnešních "lekačkových" duchařin, ale strach je všudypřítomný a neodbytný. Zkrátka jiný, poctivější a lepší horor... 80%(27.3.2016)

  • Mariin
    *

    Nová Anglie, 17. století. Muž je se svou rodinou vyloučen z puritánské obce a usazuje se na samotě v lesích, kde řádí zlý duch. Zpočátku působí film celkem věrohodně (jde o jakýsi historický neorealismus), ale zhruba po první velmi smutné půlce se stále více zaplétá do iracionálního šílenství. Ačkoliv je rodina zbožná a utíká se k Bohu, nedostává se jí žádné ochrany. Bůh tu není, je tu jen zlo, které si s člověkem dělá, co chce. Příznačné pro postmoderní rouhání, infernální beznadějný kruh, ale ani po formální stránce se nejedná o nic dobrého. Scény se omezují na ztemnělé interiéry srubu a na výseky lesa, čarodějnice jsou zde znázorněny jen okrajově. Protože tento film se sám bere vážně, je třeba ho hodnotit přísněji než běžný kratochvilný brak.(9.5.2016)

  • Kothy
    ***

    To byla ale blbost. O tohohle hororu jsem opravdu čekal víc. Atmosféra byla dost mizerná. Děj byl taky dost divný. Moc nevím, co si o tom mám myslet. Možná to má nějaký historický podklad a některé z těch událostí se třeba i mohly stát, ale jako celek to moc nefunguje. Celé je to dost ponuré a depresivní. Zajímavý je leda ten konec. "Já nejsem čarodějnice!"(27.7.2016)

  • darkrobyk
    **

    Horror? Ale kdeže....sociální drama o rodině, která je v zajetí tmářství a bludů. Nekonečné bláboly o Bohu natahují nijak napínavý ani originální snímek. Z větší části jsem měl pocit, jako bych sledoval švédský seriál Raskenové (1976), pak Čarodějky ze Salemu, trocha z Vesnice a štipec Záhady Blair Witch. Nejlepší tak jsou les, černý kozlík a pošmourný vizuál. Z osazenstva mě zaujala jen dvojčata. Zbytek nehezké rodiny je amatérský přehrávající ansábl z HorníDolní. O co více jsem se těšil, o to více jsem byl ubit nezáživným blábolem bez atmosféry a napětí. Děkuji sám sobě, že v kině jsem tuhle bosorku nestihl...(25.4.2016)

  • EvilPhoEniX
    ****

    Byť Čarodějnice není úplně mým šálkem čaje, své kvality má a stěží najdeme konkurenční horor téhož období. Chválím především prostředí, ve kterém se Witch odehrává, kde režisér perfektně vystihl dobu ranného novověku v Nové Anglii se silným náboženským podtextem a striktním vývojem chování puritánské rodiny. Herecké výkony jsou perfektní, především psychopatická Kate Dickie v roli matky je tak uvěřitelná, že ten dusný terror z filmu cítí divák na vlastní kůži. Za chválu stojí i milá Anya Taylor- Joy, znepokojivý Ralph Ineson a ďábelský kozel, po jehož výkonu na kozy v Zoologické zahradě už nesáhnu. Atmosféra je správně tíživá a dusná, sice zamrzí, že napětí příliš film nevydoluje, ale nudit jsem se nestihl, což je podstatné. Witch se neodvážím příliš doporučovat, poněvadž většina moderních diváků film nepobere a nic jim nedá, což je pochopitelné vzhledem k absenci barviček a lekaček. Story 7/10, Atmosféra 7/10, Gore 3/10, Vizuál 6/10, Akce 2/10, Napětí 5/10,Humor 0/10. Zábavnost 6/10. 70%(17.4.2016)

  • - Film vypráví o událostech, které se staly 62 let před salemskými procesy. (LilyDeLarge)

  • - Kameraman Jarin Blaschke uvedl, že během natáčení bylo používáno většinou přirozené osvětlení. (Hal_Moore)

  • - Rodina na jaře vyrazí z osady do nového domova. Na vůz, kterým cestují, se vejde sotva základní vybavení domácnosti, včetně zvířectva. Na novém místě začínají od nuly, matka se musí starat o novorozeného Sama, na všechny ostatní práce zbývá otec se starší dcerou a synem. Kdo jim tedy postavil novou farmu, se střechou pokrytou slaměnými došky (odpad z první úrody kukuřice stále leží na poli), se stěnami pokrytými dřevěnými šindeli (otec má k dispozici jen sekyru), s patrovou úpravou a nábytkem uvnitř, dokonce se stájí pro koně a chlívkem pro kozy?! Peníze na řemeslníky určitě neměli, otec musel prodat rodinný poklad, aby si mohl pořídit pušku, navíc dcera o něm říká, že nic neumí, jenom štípat dřevo. (heavy66)