Režie:
Robert EggersScénář:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHudba:
Mark KorvenHrají:
Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw, Ellie Grainger, Julian Richings, Cat SimmonsVOD (3)
Obsahy(1)
V polovině sedmnáctého století měli lidé blíž k přírodě, blíž k Bohu, blíž k iracionálním jevům, které dnes považujeme už jen za pohádky. Sedmičlenná rodina farmáře Williama (Ralph Ineson), která v té době žila v relativním bezpečí jedné z osad v Nové Anglii, se po vážném střetu se sousedy rozhodla kolonii opustit a vydala se dobývat americkou divočinu. Po krátkém putování se usadili v zemi nikoho, poblíž rozlehlého temného lesa, o němž by leckterá citlivá povaha řekla, že působí zlověstně. Neblahé tušení členů farmářovy rodiny umocňuje i řada obtížně vysvětlitelných událostí, které jejich nový život provázejí, zašlou úrodou počínaje a podivným chováním domácího zvířectva konče. Vrcholem série katastrof je pak zmizení farmářova nejmladšího syna přímo před očima nejstarší dcery Tomassin (Anya Taylor-Joy), která ho měla hlídat. V atmosféře všudypřítomné paranoie plynoucí z dalších podivných událostí dochází k postupnému rozkladu rodiny, Tomassin je jednomyslně označena za viníka všech neštěstí a obviněna z čarodějnictví, ačkoliv je to paradoxně právě ona, kdo si ještě zachovává alespoň zdání zdravého rozumu. A to, co se skrývá v temném lese a doposud bylo jen v roli pouhého pozorovatele, se rozhodne udeřit. (CinemArt)
(více)Videa (7)
Recenze (824)
Konečně jsem pochopila, co před sedmi lety v Cannes promítali těm lidičkám, kterým Antichrist připadal jako roztomilá, bezobsažná, pompézní hovadina bez myšlenky a stopy smyslu. Ale tak aspoň můžu na moderní horor pro jednou nadávat i z jiného důvodu, než že je k prasknutí natřískaný těmi nejlínějšími lekačkami. Už i to je dneska asi pokrok. ()
Čarodějnice se může pochlubit naprosto skvěle vystavěnou atmosférou, která na člověka dýchne od samého počátku snímku a vtáhne ho nejen do děje, ale i do samotného prostředí, v němž se odehrává. Neznámé herecké tváře dodávají na autentičnosti a první polovina je opravdu parádní hororovou podívanou v duchu těch nejlepších tradic, kdy se bojíme nejvíce toho, co nevidíme, nemůžeme uchopit a poznat. Tvůrci nám čarodějnici odhalují v krátkých záblescích, což ještě umocňuje děsivost onoho výjevu. V pasážích, kdy se na scéně odehrává poklidný a těžký život rodiny, můžeme stejně pociťovat jakousi zlověstnou přítomnost zlých sil. Také každý zdlouhavý záběr na les, kterým je obydlí hlavních hrdinů obklopeno, má značně znepokojující nádech. Samotný závěr byl v mnohém trochu přes čáru a mohl leckomu pokazit jinak výborný dojem, ovšem já s ním neměl větší problémy. ()
Poctivé psycho, které vás tak zaujme, že ani nestihnete vzít Boží jméno nadarmo. Dobová atmosféra je skvěle navozená starou angličtinou, která zní z úst Ralpha Inesona opravdu působivě. Ten člověk má neuvěřitelně výrazný hlas. Některé scény jsou až geniálně znepokojující. Třeba rozjařená dvojčata honící kozla a zpívající písničku o Čertíkovi. Anya Taylor-Joy se šance chopila skvěle a přeju jí další role. ()
I když vidím v Čarodějnici dostatek nevyužitýho potenciálu co se do rozsahu příběhu týče, především pak do jeho zakončení, i tak je to pravděpodobně v rámci obsaženého nejlepší natočený film čistě o čarodejnictví. Periskop do doby osidlování Ameriky je bezchybný, beznaděj a černoprdelnický potrefení dané doby je za nehty zalízající. Znalec storek o Salemu a dalších si musí u tohoto vyloženě vrnět blahem. Absentující úvod bych i oželel, fajn, ovšem dost mě mrzí, že film nebyl ještě o půl hodinky delší, přičemž nefinišoval ve smyslu svaté inkvizice. Ne že bych byl nějaký svatouškovský fanatik, ale mentální a náboženské rozpoložení postav k nečemu podobnému nejen že nebránilo, ale dějový vývoj až do úplného finále k tomu vyloženě vybízel. Minispoiler: Takže být místo závěrečnýho táboráku (nebo i po něm) ještě trocha toho správnýho institucionálního křivdění za pomoci palečnic a dalších rozžhavených hraček, mohl vzniknout ultimátní čarodějnickej masterpiece, o kterým by si už žádný blázen nedovolil spekulovat, jestli Čarodějnice je, nebo není hororem. Konec minispoileru A stejně jako ostatní závěrem dodám, že toto není mainstream pro každého, takže když se pokusím to přiblížit tématicky nebo formou, zjistíte, že to třeba ani vlastně vidět nechcete. Za mě 90%. ()
Nejen proto, že je většina lidí na Čarodějnici hrozně zlá, se jí musím zastat. Hlavně kvůli Anye Taylor-Joy, do níž jsem platonicky zamilovaný již tolik let a když vidím, co režisér Robert Eggers provedl v Lighthouse, je toto jen slabý šálek čaje a bůhví, co nás ještě čeká. Produkční společnost A24 si od něj nechá ráda něco natočit a jistě to zas bude hit v těch správných kruzích (vítěz Sundance, kdo by to byl při pohledu na zdejší hodnocení řekl)...6/10 za očekávaný haluz konec. ()
Galerie (41)
Photo © A24
Zajímavosti (18)
- Timeline: Film byl částečně natočen podle režisérovy dětské fascinace čarodějnicemi. Producenti horečně spolupracovali s anglickými a americkými muzei. Eggers chtěl film natočit přímo v Nové Anglii, ale kvůli vysokým daním se musel přesunout do Kanady. Režisér však dlouho nemohl najít lesní prostředí, které by příběhu vyhovovalo, a tak se se štábem museli přesunout hluboko do divočiny. Nakonec našli lokaci poblíž osady Kiosk v Ontariu. Čarodějnice si odbyla premiéru 27. ledna 2015 na filmovém festivalu Sundance. Film byl následně promítán na filmovém festivalu v Torontu. Společnosti A24 a DirecTV Cinema zakoupily práva na distribuci. V kinech se film objevil 19. února 2016. (Hal_Moore)
- Rodina na jaře vyrazí z osady do nového domova. Na vůz, kterým cestují, se vejde sotva základní vybavení domácnosti, včetně zvířectva. Na novém místě začínají od nuly, matka se musí starat o novorozeného Sama, na všechny ostatní práce zbývá otec se starší dcerou a synem. Kdo jim tedy postavil novou farmu, se střechou pokrytou slaměnými došky (odpad z první úrody kukuřice stále leží na poli), se stěnami pokrytými dřevěnými šindeli (otec má k dispozici jen sekyru), s patrovou úpravou a nábytkem uvnitř, dokonce se stájí pro koně a chlívkem pro kozy?! Peníze na řemeslníky určitě neměli, otec musel prodat rodinný poklad, aby si mohl pořídit pušku, navíc dcera o něm říká, že nic neumí, jenom štípat dřevo. (heavy66)
- Robertovi Eggersovi zabralo štúdium historických prameňov a dokumentov štyri roky. (Avathar)
Reklama