Reklama

Reklama

Beyond the Valley of the Dolls

  • Austrálie Beyond the Valley of the Dolls (více)

Obsahy(1)

Jeden z mála filmů na které dostal Russ Meyer požehnání a peníze od velkého studia. A také jeho nejserioznější počin. Podle knižního bestselleru Jacqueline Susann vznikl tento film pojednávající o trojici mladých dívek, snažících se prosadit ve světě šoubiznysu se svou dívčí kapelou. Sledujeme jejich cestu ke slávě lemovanou množstvím intrik, pomluv a přetvářek. Po tom co se dívkám podaří dostat na vrchol popularity, odstávají se do víru nikdy nekončících večírků a hlavně do opravdových potíží. (Ruut)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (12)

JFL 

všechny recenze uživatele

"Beyond the Valley of the Dolls" vzniklo v době, kdy v Hollywoodu frčely ty nejlepší drogy a je to na filmu hodně znát. Byla to současně unikátní doba, kdy velká studia vyjukaná úspěchy indie hitovek jako "Easy Rider" dávala prostor i prostředky zvučným jménům z okrajových sfér kinematografie, než z tohoto oblouznění fofrem vystřízlivěla. "BVD" je bláznivou připomínkou tohoto krátkého trendu a současně v jistém ohledu také jeho vrcholem. Zatímco většině jiných tvůrců, jako v případě Rogera Cormana nebo Dennise Hoppera, studia jen jejich indie projekty ochotně distribuovala, tady se studio 20th Century Fox vyloženě rozšafně rozhodlo zafinancovat nový projekt velikána dráždivých fetiš-filmů a pomyslného krále šestákových kin Russe Meyera. Ve spojení s tehdy začínajícím filmovým kritikem Rogerem Ebertem, který jejich společný námět rozvedl do scénáře, vytvořil Meyer jeden z nejrozjívenějších a současně nejpodvratnějších studiových projektů v historii Hollywoodu. "BVD" je čistokrevný camp, kde se soap-operový kýč a křečovité peripetie mísí s hippie ideály, do umělého světa šoubyznysu se rozpíjejí elementy z trashových filmů, mainstream a brak se svíjí ve vzájemné extázi, zatímco karikatury figurek z pánských magazínů se s vážnou tváří baví novým esperantem složeným z rozevlátých hippie výrazů a shakespearovský frází. A to vše Russ Meyer snímá svým voyeuristickým pohledem jako budoárový eroťák. Paradoxně "BVD" ještě víc než soap opery připomíná dobové trippy animované seriály od dua Hanna-Barbera, především "Josie and the Pussycats" a "Scooby-Doo, Where Are You!", byť teda o poznání vyzývavější, krvavější, ale také podvratnější. Meyer a Ebert vytvořili centerfoldově stylizované hippie melodrama plné absurdních zvratů, lascivity, kýče, volné lásky i stejně volných identit. Midcult se tu překlápí do kultu, když dostává metafikční nadhled a campově přepálené zpracování vyzdvihující povrchnost a vulgaritu. Ebert uvedl, že jeho záměrem bylo vytvořit film, který obsáhne naprosto vše a jenž současně bude satirou, vážným melodramatem, rockovým muzikálem, komedií, násilnou exploatačkou, eroťákem i moralitou. Záměr vyšel dokonale, takže se ani nelze divit, že výsledek svého času platil za jeden z nejhůře hodnocených filmů roku a u Foxů za něj (i za souběžně realizovaný další camp "Myra Breckinridge") padaly hlavy. Na druhé straně ale "BVD" v nadcházejících letech získalo zasloužený kultovní status, stalo se referenčním dílem campu a inspirovalo vznik dalších klasik půlnočních promítání. Ostatně traduje se, že na jednu z londýnských projekcí "BVD" vzal tehdy jistý mladý dramatik své kolegy, když zrovna ladili kontury jistého praštěného muzikálu s názvem "The Rocky Horror Show". O pár let později vznikla jeho filmová verze příznačně pod patronátem 20th Century Fox. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Volnomyšlenkářská, meyerovsky ňader plná kultovka mi vůbec nesedla a co naplat tolik "groovy" koček a scénář od slavného kritika (x), když půlka postav a v součtu i celý film prostě vůbec nedává smysl, k závěru už mě mořil. I přes to ale dá se říct, že šťavnatý. ()

Reklama

sinp 

všechny recenze uživatele

Nedělal bych s určitých peněz od studia a většího distribučního přesahu přímo negativum. Nepopírám sice, že mnozí lehkovážní umělci jsou rázem krotcí, když zavrčí kravaťák s bičem dolarů v ruce. Jenže nezapomínejme, co se psalo za rok, očekávat v dozvuku šedesátých let uprděnou zpátečnickou morálku by znamenalo podcenit dobu. Russ Meyer prostě omezil vnady, násilí dostalo o kousek vážnější tón a na konci čeká něco jako výraznější pointa. Jinak Meyer zůstal sám sebou a pod Ebertovým scénářem (fakt ten Roger Ebert, velký pan kritik) připravil velice kvalitní zábavu s hudbou, která je do podobného projektu akorát chytlavá a uhozená, k tomu pěkně doprovázená. Dá rozum, že do filmu o hudební skupině se motá něco kolem slávy, zlotřilých producentů atd. To je nicméně v první polovině celkem přesvědčivé a v druhé zase tak krásně absurdní, že to ani trochu nevadí. Jediným problémem pro mě byl přestřelený počet postav, furt někdo něco řeší a občas na úkor reálných potřeb už tak komplikované zápletky. Ale jinak zůstává palec nahoře a ten konec, kde mi přišlo, že si Ebert s Meyerem házeli korunou o konec, ten to korunuje. Moc dobrá věc do nepohody, o kouzlo nepřišla. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Najvýstižnejší film o tom, čo sa stane s ideálmi hippie generácie a ich nadšenou energiou, keď sa jej predstavitelia dostanú k lepšie plateným pozíciám. Rozklad pôvodných vzťahov. Nevera. Samovraždy. Ústup od proklamovaného umenia k zgrcujúcemu popu pre masy. Náhrada skutočnej alternatívy prázdnou pózou, vyhovujúcou supermarketu. Násilie. Zločin. Dekadencia bez myšlienky, okrem snahy byť výstredný a násilný. Interrupcia. Všetko na príklade dievčenského hudobného tria s manažérom a milencom speváčky. Lokálne autority ich garážový rock poburuje, no oni v marihuanovom opojení berú aj menšie koncerty. Rozhodnú sa však pokúsiť prelomiť lokálnu slávu a odchádzajú do Los Angeles. Tam zapadnú do kolotoča hollywoodskych večierkov umeleckej smotánky. A zároveň do objatia drôg, alkoholu, omamných tabletiek a voľného sexu. Ich umelecká potencia oslabí. Následkom zhýralého života, ale aj po zmene názvu a zjemneniu štýlu, ku ktorým ich prehovorí nový producent. Z garážového rocku sa tak stáva popový hnus. Tento sliz akoby nenápadne obostiera aj ich súkromné životy. Sú zrazu plné podvádzania a pretvárky. Všetko ústi do prepálene démonického finále, nadstaveného svadobnou kašou. Čiže úplnému sa podriadeniu rodinným konvenciám. Poznámka: Aj v skutočnosti sa z rebelujúcich hipiie, plných všeobjímajúcej lásky a odmietnutia komerčných ideálov, stala generácia kapitalistických manažérov. Hippie postavili pevné základy pre mrzkú yuppie generáciu, do ktorej sa neskôr sami dobrovoľne začlenili. Tá pracovala a pracuje na zglobalizovaní svetového obchodu a maximalizácii svojho privátneho zisku. Nezáleží na blahu väčšiny ako kedysi. To hipíci dávno zabudli. Kvetinovú lásku a mier si pestujú vo svojej izolovanej komunite zazobaných manažérov a prenášajú ju takto separovanú i na svojich potomkov. Voľná láska im ostala, len subjekt zamilovanosti sa zmenil z milovanej osoby na výšku osobného bankového konta. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Nevedel som že Russ Meyer nakrútil za svoj život nebéčkový film v ktorom sú, svojim spôsobom, zhmotnené myšlienky ktoré mali vo svojej dobe vniesť do sŕdc hippisákov negatívny pohľad do ich životného štýlu. Neviem či to nebola daň vysokého rozpočtu alebo myšlienka režiséra ale je isté že film vyznie ako presný opak ! Je to presne v štýle Faster, Pussycat! Kill! Kill! . Režisér naverboval doslova božské herečky. Toľko nádherných dievčat na jednej kope som nevidel v žiadnej inej snímke. Išli mi oči vypadnúť s toľkej sixties a seventies nádhery. A v podstate nejde o nič vážne, dievčenská skupina sa snaží presadiť svojou hudbou. Ide o komerčný pop rock ktorý sa počúva skvelo. Do toho ako inak prichádzajú intrigy, ďalší muži, alkoholické,drogové večierky ďalšie ešte krajšie ženy a už to ide. Veľmi ma zaujala hudobná zložka, išlo o veľmi kvalitný psychedelický rock, prekvapilo ma hostenie skutočnej skupiny Strawberry Alarm Clock. Za tieto zložky by som dal také tri hviezdy. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (4)

  • Russ Meyer nepočítal s tím, že by film mohl být označený za mládeži nepřístupný. Kdyby to tušil, určitě by do filmu dal více nahoty a sexu. (raininface)
  • Herečku Grace Kelly, která byla členkou správní rady studia 20th Century Fox, film natolik pobouřil, že se snažila, aby studio vypovědělo režiséru Meyerovi smlouvu. (raininface)

Reklama

Reklama