Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočiště Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamci, jehož našel ukrytého na střeše svého domu. Mohou však dva  takto odlišní lidé vůbec sdílet jeden prostor, aby z toho nebyla katastrofa? Pomůže jim v tom jejich drzý plán? Soužití nevraživého pána, rozzlobeného na celý svět, který mu neuchopitelně uniká a mladíka, který hledá východisko ze zoufalé situace v neznámém městě, přináší mnoho třecích ploch, tragikomických situací, ale i překvapivých nápadů a řešení. Každý z nás totiž potřebuje, aby jej někdo potřeboval. A Song potřebuje kromě teplého oblečení a střechy na hlavou někoho, kdo mu bude důvěřovat. Lze však důvěřovat neznámému klukovi? Profesor Rypar se o to pokusí i za cenu, že musí sem tam slevit ze svých zásad a jeho střecha se musí trochu rozšířit. Ale dokáže Song tuto důvěru skutečně oplatit? (Falcon)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (378)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jiřího Mádla mám jako herce skutečně rád. Hereckou kariéru sice neplánoval, okamžitě se ale ve svém hereckém debutu Snowborďáci stal mladým talentem a vypracoval to tak daleko, že si dovolím tvrdit, že Jirka Mádl jeden z nejlepších českých herců současnosti! Mladý klučina z Českých Budějovic co měl v hlavě jenom hokej to vypracoval skutečně daleko a před pár lety si řekl, že by nebyl špatný nápad zkusit i režírovat dle vlastního scénáře. V roce 2014 tak dodal film Pojedeme k moři a bylo to něco! Mádl totiž dodal hravý, dojemný snímek ukázkově natočený s láskou k řemeslu a bylo tak jasné, že po režijním debutu bude stát za to ho sledovat. Před 2 roky Mádl oznámil projekt zvaný Na střeše ve kterém si měl hlavní roli zahrát Jan Tříska. Tříska však nešťastně na podzim téhož roku zahynul a Mádl tak musel najít náhradu kterou ve finále našel v Aloisi Švehlíkovi. Po 2 letech je film konečně tady a...... Mádl to zase dokázal! Nemá cenu srovnávat filmy Pojedeme k moři a Na střeše, protože každý z filmů je výrazně odlišný, i když ne zas tak moc. Stejně jako Pojedeme k moři je Na střeše především komorní záležitost založená na postavách, jejich vztazích a vývojích. Mádl dodal další parádně dialogy napsaný scénář a i když námět není moc originální, je alespoň zdařile zpracovaný. Mádl si vybral velice zajímavé téma a to vztah starého českého důchodce a vietnamského mladíka. Skrz něho sice ve filmu nedostaneme tak drsnou podívanou jako 2 roky starý seriál Pěstírna nebo tak perfektní sociální sondu jako je aktuální seriálová pecka MOST!, minimálně ale dostaneme nějaký solidní nástin toho jak si Vietnamci žijou v České republice. A především Duy Anh Tran je solidní castingová trefa (narodil se v Čechách, takže umí plynně česky, ale v rámci scénáře musí hrát někoho kdo český téměř neumí). Tohle opravdu není Gran Torino jak Mádl zdůrazňoval. Dají se v něm sice najít jisté paralely, Na střeše má ale svůj vlastní styl a kdo tak čeká jakýsi český remake Gran Torina bude ve finále hodně překvapený. Alois Švehlík je perfektní castingová trefa a dokonalá náhrada za Honzu Třísku. Nyní po shlédnutí se snažím představit si v roli Třísku a na tu roli by fakt hrozně sedl. Zároveň mi ale stejně ideální přijde Alois Švehlík. A i když je vidět jak aktuálně na tom České lvy jsou (to je vidět na tom, že Jan Palach má 8 nominací!), bylo by hodně fajn kdyby si někdo na Švehlíka za rok vzpomněl a tu nominaci mu střelil. Jak tak větším, silnější herecký výkon v české kinematografii pravděpodobně už tenhle rok neuvidíme.... Jiří Mádl je velice dobrý tvůrce a z jeho tvorby opravdu čiší láska k řemeslu, s divákem hraje čistou férovou hru a dokáže vymyslet kreativní dějové oblouky a zajímavé režijní postupy. Kamera Martina Žiarana sice nějak převratná není, v rámci možností je ale dobrá. Zvuk se v rámci české kinematografie povedl nejlépe za celou dobu. Hudba René Rypara celkem dokáže lahodit uším.... Ve finále mi ale přece jen chyběl nějaký tah na bránu. Během Pojedeme k moři dokázal Mádl naservírovat několik zvratů a ty pomalu vedl k mind-fuckovému finále, zatím co v Na střeše je jeden menší zvrat, který je navíc okamžitě smeten ze stolu. Finále, které mělo diváka navíc ve finále pravděpodobně dojmout nakonec nedoznívá tak působivě.Několik vedlejších postav (domovník Kokeš v podání Adriana Jastrebana, mladý milenecký sousedský pár v podání Vojty Dyka a Márie Bartalos) jsou finále celkem nevyužiti a vypadá to tak, že by stačilo kdyby v celém filmu byli jen dva herci a to Švehlík a Tran. Mohli jsme se více dozvědět o minulosti Rypara (to, že byl učitel češtiny, komunista a rodina mu utekla je jediný známý fakt, který nám scénář nadělí). Mohli jsme dostat nějakou větší emoční dohru. Nějaký nečekaný konec. To ale ve finále vůbec nevadí. Na střeše je pořád parádně napsaná česká věc, která je navíc i zručně natočena a je jednou z nejlepších českých věcí, která u nás za posledních let vznikla. Scénář je protkaný plný parádních dialogů včetně citace Oscara Wildea, Švehlík herecky jede jako bůh a Mádl je oficiálně pan režisér. Takže Jirko, píšu si tě na seznam žádaného zboží a do pár let chci zase něco fakt dobrého! Už ne Svěrák nebo Hřebejk, ty jsi budoucnost! Viděno v kině: 2x () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Přirozené a uvolněné, stejně jako u prvotiny Jirky Mádla Pojedeme k moři. Tehdy výtečně střídal žánry, byl osobitý a velmi hravý. Na střeše je něco jiného. Ač platí zmiňovaná nekřečovitost a uvolněnost, výhradně se zaměřujeme na vztah mezi nerudným bývalým učitelem a vietnamským imigrantem. Zatímco první žije v zakonzervovaném systému a do konce svých dnů nehodlá nic měnit, druhý pláchl před policií z pěstírny marihuany a netuší, co bude zítra. Cynický komunista-důchodce mladíkovi nakonec pomůže. A ten zase nevědomky pomáhá z bubliny jemu. Oživením jejich „pouta“ (a pro mě osobně příjemné zpestření v uloudané první polovině) je pak klukovská hra se sympatickou sousedkou, která právě vykopla svého milého. Mádl pracuje s prostými motivy, nijak neexhibuje, dává vyniknout herectví Aloise Švehlíka, několika detailům i poměrně milému humoru. Ale ani nic nikam moc neposune (příběhově nebo myšlenkově), to si musíme zase na rovinu přiznat. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Keď vidím, tie komentáre, o aké veľdielo ide, tak dostávam padúcnicu. Pritom je to obyčajný film o starcovi a Vietnamcovi, ktorý ničím neprekvapí, nemá v sebe nič originálne a komédia to nie je ani zďaleka. Žiadny dôvod na smiech ani úsmev som tu nenašiel. Švehlík samozrejme výborný, no takú Mary Bartalos ani nemuseli písať do účinkujúcich, veď povedala dokopy jednu vetu. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Slušná kamera a skvělý herecký výkon Švehlíka. Jinak je to ale značně povrchní kopírka a směska Kolji, Daleko od okna, Musíme si pomáhat nebo i toho Gran Torina, kde ale nejsou vůbec, ale vůbec vykreslené charaktery postav, celé je to ták strašně milé, až bolí, žádný konflikt se zde nekoná. Vůbec netušíme, co špatného Švehlík za komančů dělal a co udělal rodině, netušíme, jestli ten Vietnamec je skutečně nakonec takový milý dobrák, nebo vrah, a jak to, že nedošlo k nějakému konfliktu mezi chlapem, který Vietnamce nesnáší, a Vietnamcem? Že by to vše plynulo tak lehce? Prostě je to neživotný útok na kapesníčky dam v kinech a u televize, jež se rády dojmou pohádkou ve stylu tomto či Pretty Woman, ale jinak to plave po povrchu jako článek v bulvárních novinách, nejde to žádné postavě pod kůži, konfliktům a střetům se to vyhýbá jako čert kříži, prostě odfláknutý kus moderní "filmařiny". ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Mám pro klan Švehlíků slabost, výborní herci, dobře se na ně kouká a ještě lépe poslouchá, hlasové charisma ani jednomu z nich nelze upřít. No a je-li Jiří Mádl "za" a ne "před", nemám problém. Na střeše je mýma očima kouzelná pohádka o dobru s růžovými lístky, které zas jednou po právu zvítězí nad zlem a od toho se odvíjí mé shovívavé hodnocení, bylo mi potěšením. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (22)

  • Nejnáročnější bylo natáčení na střeše. Na scény na okraji střechy měli herci profesionální zajištění – kaskadéry a dvojníka pro Aloise Švehlíka. (Zdroj: KVIFF)
  • Film se při hlasování akademiků České filmové a televizní akademie o vyslání českého filmu do boje o Oscara dostal do nejlepší trojice, ovšem zvítězil film Nabarvené ptáče (2019). (JoranProvenzano)
  • Pan Rypar v rozhovoru se svým synem v době natáčení filmu uvedl, že je mu 79 let. To byl v době natáčení opravdový věk Aloise Švehlíka. (honza.kuzel)

Související novinky

Edison Filmhub & Český lev

Edison Filmhub & Český lev

20.02.2020

Edison Filmhub ve spolupráci s Českou filmovou a televizní akademií v termínu od 24. 2. do předávání cen 7.3. 2020 promítne všech 17 filmů nominovaných na cenu Český lev. Každý den přehlídky diváci v… (více)

Vyhlášení nominací na 27. Českého lva

Vyhlášení nominací na 27. Českého lva

15.01.2020

Již 7. března proběhne v pražském Rudolfinu vyhlašování 27. ročníku Českých lvů. Kdo se bude o ceny ucházet? Nejvíce nominací obdržela tragikomedie režiséra Jiřího Havelky Vlastníci. Snímek jich… (více)

S Kreativní Evropou na festival do Cannes

S Kreativní Evropou na festival do Cannes

06.03.2019

Program Kreativní Evropa letos v lednu již po třetí vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu. Deset… (více)

Reklama

Reklama