Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Účetní Antonín Šafránek (R. Hrušínský) žije spořádaným maloměstským životem s manželkou Eliškou (S. Budínová) a třemi dětmi. Každý měsíc se oba manželé zoufale snaží vyjít s mužovým platem, zatímco jejich soused Lejsek a další lidé si přilepšují podváděním, aby mohli žít v luxusu. Jednoho dne se Šafránek, jinak neomylný pedant, přece jen splete a v pokladně mu zbude devět set korun. Omyl neodhalí ani podniková kontrola. Účet je uzavřen a nešťastný poctivec Šafránek tím pádem nemůže peníze vrátit. Nakonec dá peníze manželce s tím, že dostal prémie. Brzy ho však přemůže pokušení. Antonín začne využívat nedostatečnou kontrolu a postupně nakrade až milion korun. Velké peníze však přinášejí problémy, které jejich majitel vůbec nepředpokládal… (Česká televize)

(více)

Recenze (75)

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Trošku zklamání, čekal jsem, že se něco přiučím a ono nic, takže i nadále zůstávám chudý jak kostelní myš před církevními restitucemi. Mechanismus, jakým si Hrušínský přišel k miliónu, moc vysvětlený nebyl, kromě toho, že se napoprvé omylem přepsal v částce. Kdyby to dělal pravidelně, každá kontrola by na to dřív nebo pozdějc přišla. Takže v tom muselo být něco jiného, ale co? A to si nikdo nevšiml, že se u Hrušínského během pár měsíců tak výrazně zvýšily výdaje? Jinak hvězdičku přidávám za to, že si díky filmu naše rodina výrazně přilepšila, a za krásné obrázky mého rodného města. Zejména se povedl neustále opakovaný záběr na kostel a pod ním na cestu, kterou by nezasvěcený klidně označil za polňačku, nevěda, že ve skutečnosti se jednalo o městský bulvár, Plzeňskou ulici. Pravda, ještě v ní nestálo proslulé nákupní středisko Uran, které mimochodem výrazně přispělo k ukončení studené války, protože Reagan podepsal smlouvu o odzbrojení až poté, co pochopil, že lidem zoceleným každodenním nakupováním v uranu bez jakýchkoli ochranných pomůcek nemají pershingy sebemenší šanci ublížit. A mimochodem, ona proslavená scéna, kde Hrušínský vyhazuje z věže kostela peníze… ta se točila dvakrát. Poprvé vyhazoval jenom obyčejné papírky, ale lidí přišlo málo a moc se o ně na náměstí nervali. Proto si režisér prosadil, že se budou vyhazovat skutečné peníze, vyčlenil na to z rozpočtu 280 tisíc Kč, a to pak byl frmol. Děda a táta se toho taky zúčastnili, celkem se jim podařilo ukořistit něco kolem 30 tisíc pouze za nepatrnou cenu naštípnuté ruky a tří facek. Nakoupili pak za to nábytek, na počest herce-dobroděje z hruškového dřeva, vč. postele, na které jsem byl o pár let později počat. Díky! ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Satirická komedie o tom, jak člověka láká vidina velkých peněz. To ale byla jen zeď příběhu, v níž se odehrávaly typické obrázky doby, které pokřivily obraz socialismu, ale byly jeho důsledkem. Přednášky plné frází, plané schůzování, pokrytectví... Když pak poctivý úředník zjistí, že lze získat peníze, aniž si toho přebujelá administrativa a dokonce kontrolní orgány jsou schopny všimnout, přes vešklerou tíži svědomí podlehne kouzlu bankovek, vydá se na cestu za velkým světem do Prahy, kde prohýří noc a dostane nádherné okno - a nakonec nikoho ze svých kolegů nedokáže přesvědčit, že ej lump a zloděj, nežzačne vyhazovat bankovky z věže kostela nanáměstí, aby světu dokázal, že po penězích vlastně touží každý. Hrušínský výborný, ostatní herci průměrní, vyznění filmu taky průměrné. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Odysea muža, ktorý nechcel až tak veľa. Iba sa mať fajn. Ako prísť k peniazom a ako ich náležite ´´preprať´´, je hlavným motívom tohto filmu. Nejde o žiadneho antihrdinu, iba o človiečika, ktorého mrzia životné rozhodnutia a aj tie, ktoré po získaní titulných financií urobí. Skôr tragikomédia, ako komédia, ale predsa len plná skvelého českého humoru. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

O genezi tohohle film vím prdlajs (a schválně jsem si nic nedohledával), ale sedmašedesátej rok je z něj cítit na sto honů. Není revoltou úplně prodchnut a je v lecčems skoro soudružsky smířlivý, ale zmar osob, které je ocejchované šestnácti stovkami brutto a náznaky všeobecného morálního úpadku, z něj cítit jsou. Když připočtu pár scén, okatých odkazů na (S)sladký život a orgastické výjevy pražského života kořeněného Olympicem a Apollem, kdy jsem skoro pochyboval, že se dívám na český film s Hrušínským, a ne na nějakou Antonioniho etudu z období circa „Zvětšenina”, které jsou v českém filmu i dnes velmi vzácné, nutno hodnotit veskrze kladně, nejen za odvahu. To, lahodné herecké výkony s klasicky minimalistický Hrušínským (dokonalé vnitřní monology!) a tetkovatou Budínovou ale nepřebije jisté nedostatky. Nejsmutnějším z nich je mdlé tempo první poloviny filmu, kdy jsem byl v pokušení film zazdít (a jsem rád, že jsem to neudělal - ke konci dostává hrdina docela kouř), méně výrazným jsou některé jakoby režisérsko-scénáristické disharmonie (vyvážené skvělými hláškami jako „...kolik to stojí? přece nekradu...” (Hrušínský), či „já už nechci spát se strašidlem” (Budínová) jen částečně). Film jsem určitě neviděl naposledy, ale zatím na 3 (a půl). ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Člověk je bohatej teprve tehdy, když si může koupit to, co vlastně vůbec nepotřebuje." Stačí dvacet let budování fasády poctivce, pak jedno šlápnutí do ... na minu a milionář v ilegalitě je na světě. Přiznávám, že jsem se bavil, když účetní Šafránek statečně bojoval se svými vnitřními démony, když si hrál v obchodech na cizince, když rozjel pařbu s Olympicy nebo když hloubková kontrola odhalila jeho hrubá pochybení. Dokonalý bylo taky zoufalý hledání možností legálně utrácet. A snad si nebudu muset nikdy vyčítat, že jsem svoje děti vychoval k poctivosti. To bych si neodpustil. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se v Příbrami. Scény z úřadu se natáčely na radnici v Praze 4. (skudiblik)

Reklama

Reklama